DISKUZE K ČLÁNKU Incident mezi piloty Ferrari a Verstappenem vyhodnocen jako závodní incident
Po několika úvodních vteřinách Grand Prix Singapuru bylo jasné, že bude následovat dlouhá řada debat a komentářů. Jak bylo uvedeno krátce po kolizi Räikkönena s Verstappenem a Vettelem, případem se zabývali komisaři - ale s ohledem na odstoupení trojice až po závodě.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Incident mezi piloty Ferrari a Verstappenem vyhodnocen jako závodní incident
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
Easy
07:32 20.09.2017 46.135.3.XXX
Manévrovací možnosti Kimiho byly velmi omezené, na levé straně měl pouze pár desítek cm. To spíše Vettel, ale stejně jako tady mnozí uvádějí, že Max jako závodník to nemohl vzdát a ubrat, tak Sebastian nechtěl přijít o svou pozici. Agresivní a optimistické jednání pilotů, kteří se moc neviděli a každý šel po tom svém.
mi88ki
22:33 19.09.2017 89.176.59.XXX
Podle mě:
KR výborně odstartoval, ale ještě než se dostal před MV, si začal najíždět do středu. Předpokládal, že MV se bude přesouvat doprava, což MV původně dělal, než viděl, že MV reaguje na pohyb SV. Měl prostor nalevo a viděl oba jezdce v jednom směru.
MV: Odstartoval oproti KR mizerně a ihned mířil doprava směrem k SV. Viděl SV a reagoval tím, že změnil směr a jel opět v přímém směru. Podle mého neměl zase o tolik lepší start než SV a těžko by se přes něj dostal i kdyby ho KR nepodjel zleva. Měl nevýhodu, že musel reagovat na soupeře z obou stran současně, což moc dobře nejde. Mohl souboj vzdát, když viděl, že KR jde před něj, a SV předjet taky nestihne, ale chápu je to závodník.
SV: Nejslabší start ze zúčastněné trojice ale ne zase o tolik horší, aby ho MV předjel a nejspíš, pokud by nedošlo ke střetu by to nemohl dokázat ani KR, protože času do první zatáčky tolik nebylo. Kryl si MV ale byl jen půlkou vozu před MV tak ho neměl tolik tlačit doleva. Co nemohl nejspíš vidět, že vedle MV byl ještě KR, což manévrovací prostor MV dost omezilo. Neměl tolik riskovat, přestože MV by taky přednost nedal. Nicméně, pokud by Kimi nepodjel Maxe, tak by to bylo ještě v rámci běžné praxe. Chápu obavy Seba, že kdyby nechal více prostoru Maxovi, tak ten by ho v T2 nepustil ale s čím nepočítal, že tam bude i Kimi. Vzhledem ktomu, že byl stále nepatrně včele, tak nemohl mít jen přes zrcátko úplný přehled jak se situace za ním vyvíjí.
Shrnuto: Kimi mohl mohl reagovat na zhuštěnější prostor a jet více vlevo.
Seb se neměl tolik tlačit před Maxe i za cenu, že ten ho nejpozději v T2 nejspíš zavře. Ale řídil se instinkty a zaběhlými standardy, kde jezdec vpředu po startu okamžitě blokuje nejbližšího soupeře.
Max to měl asi nejtěžší, protože musel reagovat současně na dva jezdce po obou stranách. Asi po něm nemůže někdo chtít, aby to vzdal ještě před T1. Ale mohlo mu být jasné, vzhledem k pohybu obou soupeřů a tím, že byl v okamžiku nárazu už třetí, že to asi nevyjde a z tohohle pohledu byl on tím, který měl zodpovědnost za kolizi. Ale vzhledem k výše uvedenému nemohl v poslední chvíli už nic dělat.
Největší dopad na výsledek incidentu má, že kontakt kol nebyl z boku ale že šlo zadní Kimiho kolo přímo do Maxova předního, zrovna v okamžiku, kdy nejspíš Max přece jen trochu povolil plyn a došlo tak velkému rozdílu rychlostí. Možná, že kdyby se vozy o sebe jen otřeli při podobných rychlostech, tak by se zase tolik nestalo.
Přestože Max asi nejméně, tak každý z uveených mohl kolizi předejít, kdyby méně myslel na to, urvat před T1 co nejvíce, ale to těžko někomu vyčítat. Kimi a Seb ale mohli prostor rozšířit, takže z tohohle hlediska ještě mohli na poslední chvíli kontaktu předejít a zde už byl Max jen pasažér.
Ale vyložený úmysl jsem ani u jednoho neshledal. Když prošlo bez trestu Valteriho zazdění Kimiho v Baku, tak tohle bylo od všech zúčastněných menší zavinění.
KR výborně odstartoval, ale ještě než se dostal před MV, si začal najíždět do středu. Předpokládal, že MV se bude přesouvat doprava, což MV původně dělal, než viděl, že MV reaguje na pohyb SV. Měl prostor nalevo a viděl oba jezdce v jednom směru.
MV: Odstartoval oproti KR mizerně a ihned mířil doprava směrem k SV. Viděl SV a reagoval tím, že změnil směr a jel opět v přímém směru. Podle mého neměl zase o tolik lepší start než SV a těžko by se přes něj dostal i kdyby ho KR nepodjel zleva. Měl nevýhodu, že musel reagovat na soupeře z obou stran současně, což moc dobře nejde. Mohl souboj vzdát, když viděl, že KR jde před něj, a SV předjet taky nestihne, ale chápu je to závodník.
SV: Nejslabší start ze zúčastněné trojice ale ne zase o tolik horší, aby ho MV předjel a nejspíš, pokud by nedošlo ke střetu by to nemohl dokázat ani KR, protože času do první zatáčky tolik nebylo. Kryl si MV ale byl jen půlkou vozu před MV tak ho neměl tolik tlačit doleva. Co nemohl nejspíš vidět, že vedle MV byl ještě KR, což manévrovací prostor MV dost omezilo. Neměl tolik riskovat, přestože MV by taky přednost nedal. Nicméně, pokud by Kimi nepodjel Maxe, tak by to bylo ještě v rámci běžné praxe. Chápu obavy Seba, že kdyby nechal více prostoru Maxovi, tak ten by ho v T2 nepustil ale s čím nepočítal, že tam bude i Kimi. Vzhledem ktomu, že byl stále nepatrně včele, tak nemohl mít jen přes zrcátko úplný přehled jak se situace za ním vyvíjí.
Shrnuto: Kimi mohl mohl reagovat na zhuštěnější prostor a jet více vlevo.
Seb se neměl tolik tlačit před Maxe i za cenu, že ten ho nejpozději v T2 nejspíš zavře. Ale řídil se instinkty a zaběhlými standardy, kde jezdec vpředu po startu okamžitě blokuje nejbližšího soupeře.
Max to měl asi nejtěžší, protože musel reagovat současně na dva jezdce po obou stranách. Asi po něm nemůže někdo chtít, aby to vzdal ještě před T1. Ale mohlo mu být jasné, vzhledem k pohybu obou soupeřů a tím, že byl v okamžiku nárazu už třetí, že to asi nevyjde a z tohohle pohledu byl on tím, který měl zodpovědnost za kolizi. Ale vzhledem k výše uvedenému nemohl v poslední chvíli už nic dělat.
Největší dopad na výsledek incidentu má, že kontakt kol nebyl z boku ale že šlo zadní Kimiho kolo přímo do Maxova předního, zrovna v okamžiku, kdy nejspíš Max přece jen trochu povolil plyn a došlo tak velkému rozdílu rychlostí. Možná, že kdyby se vozy o sebe jen otřeli při podobných rychlostech, tak by se zase tolik nestalo.
Přestože Max asi nejméně, tak každý z uveených mohl kolizi předejít, kdyby méně myslel na to, urvat před T1 co nejvíce, ale to těžko někomu vyčítat. Kimi a Seb ale mohli prostor rozšířit, takže z tohohle hlediska ještě mohli na poslední chvíli kontaktu předejít a zde už byl Max jen pasažér.
Ale vyložený úmysl jsem ani u jednoho neshledal. Když prošlo bez trestu Valteriho zazdění Kimiho v Baku, tak tohle bylo od všech zúčastněných menší zavinění.
Petr
14:34 19.09.2017 109.81.245.XXX
Nemáš pravdu, ale už to tady nebudu dále řešit, nemám na to čas, táhne se to dlouho a co jsem chtěl říct, to jsem tady řekl. Myslím, že to tvé BTW by mělo platit na všechny jezdce, pokud chceš být objektivní - nejen na VES. Mezi lidmi z F1 v názoru na to, kdo je vinen, panuje celkem vzácná shoda. Měj se fajn!
virtual
13:15 19.09.2017 193.165.237.XXX
To samozřejmě vůbec není pravda, zaprvé - VET se VES vozu vůbec nedotknul, tedy do něj nenajel. Zadruhé - první volí stopu a ten vzadu má větší díl zodpovědnosti zabránit kolizi, už z čistě praktických důvodů jako zorný úhel atd. Zatřetí - VES do poslední chvíle jel (jako poslední z celé trojice) někam, kam se nemohl vejít (zabránit kolizi má povinnost i závodník!), ani nemohl počítat s tím, že auta kolem sebe ze své, nevýhodné pozice dá na brzdy a všichni společně vykrouží první zatáčku... Začtvrté - respekt k soupeřům, ať je míra zavinění jakákoliv (bez viny je jen ALO), VES se stal účastníkem kolize s pilotem, který v tu chvíli bojoval o titul...
BTW Právě proto, že je pilotem F1, by měl mít přehled, chytrost, odhad, nejrychlejší reakce, plnou kontrolu nad vozem atd.
BTW Právě proto, že je pilotem F1, by měl mít přehled, chytrost, odhad, nejrychlejší reakce, plnou kontrolu nad vozem atd.
Petr
11:37 19.09.2017 109.81.245.XXX
Byla to jiná situace: Hamilton se choval podobně, ale měl lepší start než Stroll.. překřížil mu úplně dráhu, až když byl předním, kdežto Vettel by při tom křižování narazil do Verstappena. Ten má právo jet rovně, byla by to chyba Vettela - nesmí do auta vedle sebe najet. Jde to vidět z onboardů, tam Stroll nemusel vůbec brzdit. Omezit manévrovací prostor ano, ale nesmí se soupeře dotknout, když mění směr, pokud je alespoň částí vozu ještě na jeho úrovni. Což Vettel porušil, Hamilton ne.
V tomto se s tebou shoduji, nevím, co se pořád řeší. Vettelova chyba byla v tom, že zbytečně riskoval křížením za toho mokra a spreje kolizi - tam nemusel být jen Verstappen. Navíc Verstappen není jeho soupeř v boji o titul, o to zbytečnější risk. Měl si pohlídat čistý nájezd do zatáčky č. 1.
Verstappenova chyba to nebyla - co by to bylo za závodního jezdce, který by dupnul na brzdu při každém přiblížení nějakého vozu?
K tvé poslední osobní poznámce - právě proto, že mám blízko k F1, všem týmům, znám se se všemi jezdci, nemám proč být vůči někomu zaujatý. Jak můžeš tvrdit, že "musím být," když o mě nebo má práci skoro nic nevíš? Možná můžu, ale nic nemusím! To tě tedy moc nešlechtí, přisuzovat někomu špatné pohnutky. Tentokrát větší vinu zkrátka přičítám Vettelovi, před týdnem sis mohl přečíst, jaké s ním mám zkušenosti - takové nařknutí je pak spíše urážkou.
V tomto se s tebou shoduji, nevím, co se pořád řeší. Vettelova chyba byla v tom, že zbytečně riskoval křížením za toho mokra a spreje kolizi - tam nemusel být jen Verstappen. Navíc Verstappen není jeho soupeř v boji o titul, o to zbytečnější risk. Měl si pohlídat čistý nájezd do zatáčky č. 1.
Verstappenova chyba to nebyla - co by to bylo za závodního jezdce, který by dupnul na brzdu při každém přiblížení nějakého vozu?
K tvé poslední osobní poznámce - právě proto, že mám blízko k F1, všem týmům, znám se se všemi jezdci, nemám proč být vůči někomu zaujatý. Jak můžeš tvrdit, že "musím být," když o mě nebo má práci skoro nic nevíš? Možná můžu, ale nic nemusím! To tě tedy moc nešlechtí, přisuzovat někomu špatné pohnutky. Tentokrát větší vinu zkrátka přičítám Vettelovi, před týdnem sis mohl přečíst, jaké s ním mám zkušenosti - takové nařknutí je pak spíše urážkou.
uzivatel000820
10:50 19.09.2017 80.250.30.XXX
Tahle diskuze asi vážně nemá smysl, každý si v tom najde své a lidí, kteří situaci mají zájem nestraně analyzovat je minimum. Fakt, že se Verstappen lehce, ale přece snaží vytlačit Raikkonena protože si všimne, že ho předjíždí je jasný. Kdo to nechce přiznat bude tvrdit opak.... Ono totiž jde o nehodu VER a RAI do které se přimotal svojí agresivitou VET. Ale podstata je v tom, že Hamilton má teď náskok 28 bodů a je 6 závodů do konce. Může se stát cokoliv, Hamilton má nicméně velkou výhodu.
jumpman
10:34 19.09.2017 178.255.168.XXX
hamilton po startu najel velice agresivně na strolla a ten kdyby se zachoval jako verstapen, tak nejspíš byla podobná kolize. Takže podobnost ne příliš náhodná. Po startu se snaží každý omezit soupeři manévrovací prostor, což udělal nejdřív verstapen tím, že najel na vettela, ale otevřel dveře kimimu a když zjistil, že je kimi vedle něj, tak najel na něj takovým způsobem, že způsobil kolizi. Vettel ovšem se snažil omezit prostor verstapenovi ale nemohl vidět, že ten má z druhé strany kimiho. Nevím co se pořád řeší. Vettelova chyba byla především v tom, že si měl uvědomit co má vedle sebe a jet víc na jistotu, takže vettelovo vyřazení je z 50% jeho vlastní chyba, ovšem nic to nemění na tom, že kolizi způsobil verstapen.
Tebe beru jako člověka co se pohybuje velice blízko F1 a jako takový musíš být fanoušek a ať chceš nebo ne, někomu fandíš a nepřijde mi, že by to bylo ferrari.
Tebe beru jako člověka co se pohybuje velice blízko F1 a jako takový musíš být fanoušek a ať chceš nebo ne, někomu fandíš a nepřijde mi, že by to bylo ferrari.
Iscarian
10:07 19.09.2017 89.177.215.XXX
Jistě, Verstappen mohl brzdit, ale nebrzdil, ovšem stejně tak Vettel nemusel, tolik doleva a křížit tak moc Verstappena. Verstappen taky asi nepředpokládal, že Vettel půjde tolik doleva. Takže oba zmínění jezdci mohli něco udělat, nebo naopak nemuseli, ovšem dopadlo to tak, jak to dopadlo. Vzhledem k tomu, jak všichni tři odstartovali, tak největší díl viny na nehodě bych hledal právě ve velkém a dle mě naprosto zbytečném překřížení zprava doleva od Vettela. A hlavně možná všichni trochu zapomínají, že se to stalo strašně rychle, při velké rychlosti, respektive při velkém zrychlení...
Aktuálně
Poslední závod 21.4.2024
GP ?íny56 kol (305.066 km)
Shanghai International Circuit
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí
Příští závod 05.05.2024
GP Miami 57 kol (308.326 km)
Miami International Autodromední | hod | min | sek