ANALÝZA: Proč je spojení Hondy a Toro Rosso v F1 dobrou zprávou pro všechny

Robert RoBertino Pavelka, 12. září 2017, 13:40 Google+

Formule 1 není jen arénou soubojů kolo na kolo, velkých vítězství a spektakulárních havárií. Je také mediálním polem, kde se hraje o slovíčka a dobře načasované termíny. Proto jeden den můžeme slyšet zásadní odmítnutí, aby si druhý den nepravděpodobní partneři padli do náruče.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 13.09. 20:31) Napište svůj názor
Renault je jedním z nejžhavějších témat poslední doby

Renault je jedním z nejžhavějších témat poslední doby | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Sdílejte článek

Ještě minulý týden Honda a Toro Rosso popírali, že by proběhly "oficiální" debaty o možném spojení, nicméně se předpokládá, že přechod juniorského týmu Red Bullu k pohonným jednotkám, kterými doposud disponoval pouze McLaren, je na spadnutí. Odborníci se domnívají, že případná spolupráce těchto dvou subjektů - třebaže v tento okamžik ještě není definitivně potvrzena - bude mít dopad i na ostatní zúčastněné. Pojďme si je nyní postupně probrat.

Formule 1

Odchod Hondy, prozatím posledního dodavatele motorů, který se do F1 (byť opakovaně) zapojil, by byla pro sportovní veřejnost a tím pádem i F1 pohromou. Dá se předpokládat, že na konci roku dojde ke klidnému rozloučení po tříletém boji na nepříliš lichotivých pozicích. Svou roli ale může sehrát i frustrace Hondy z neúspěchu, ani tuto variantu nelze podceňovat.

"Chceme, aby všechny automobilky nadále zůstaly v našem sportu, ale my také musíme usilovat o to, co je v nejlepším zájmu McLarenu," kulantně se vyjádřil šéf McLarenu Zak Brown na Monze. Jistou šanci nabízel rýsující se kontrakt Honda-Sauber před dvěma měsíci, ale ten padl po příchodu nového šéfa švýcarské stáje Frédérica Vasseura. U Sauberu panovaly obavy, že převodovky McLarenu, které by byly součástí dodávky motorů Honda, by nemusely patřičně fungovat. Spojení Honda-Toro Rosso nové vedení F1 rozhodně vítá, protože by tím nedošlo k ochuzení startovního pole. 

Honda

Japonská automobilka bezpochyby v odlesku minulých úspěchů právě s McLarenem možná očekávala jiný průběh své zatím poslední existence v F1. První rok se ještě dal pardonovat, stačí se podívat do historie, že po svém druhém návratu v roce 1983 taky nevyhrávala od prvního závodu. Jenže letos už pohár trpělivosti pomalu přetékal, takže stále nelze vyloučit radikální řešení v podobě odchodu z Formule 1.

Kontrakt s Toro Rosso by naproti tomu poskytl určitou úlevu a více klidu pro práci. Nelze jen tak přejít skutečnost, že od spojení McLaren-Honda se očekávalo maximum, útok na stupně vítězů, triumfy a snad i boj o titul. Jenže roky 1988-1991 se neopakovaly, McLaren byl stále pod ostřížím pohledem a jako špičkový tým měl na talíři mnohem ostřejší kritiku, znásobenou zpočátku přítomností dvou mistrů světa. Alonso byl mnohokrát v záběrech a neustále se řešilo, jak se k situaci staví. U Toro Rosso by mohl vývoj klidně pokračovat, protože od tohoto týmu - při vší úctě - se zázraky nečekají.

img-responsive

Toro Rosso by získalo v Hondě exkluzivního dodavatele motorů | foto: Red Bull Content Pool

Toro Rosso

Na první pohled to může vypadat, že je to krok z pevného břehu do nebezpečného rašeliniště. Je tu ale eventualita, že Honda v případě nadále exkluzivních dodávek motorů poskytne Toro Rosso šanci se vyvíjet mimo stan Red Bullu a pokud se Japoncům podaří svou práci řádně dotáhnout na předpokládanou úroveň, Toro Rosso může dokonce změnit částečně svůj statut.

Ve světě F1 je tým z Faenzy vnímán jako "béčko" nebo "juniorka" Red Bullu. Pokud by spojení s Hondou znamenalo určitý výkonnostní posun (buďme optimisté), podařilo by se mu do jisté míry z toho klišé vymanit. Mohl by se rozloučit spouhým statutem testovacího týmu pro mladé talenty Red Bullu a odrazit se na vyšší platformu.

img-responsive

I když dr. Marko letos Sainzovi hodně zatápěl, nakonec může Red Bull na výměně vydělat | foto: Red Bull Content Pool

Red Bull

Jakákoli dohoda mezi Toro Rosso a Hondou musí být schválena majitelem týmu, tím je Red Bull. Z tohoto pohledu je výhoda takové spolupráce jednoznačná: pokud se Honda opravdu postupem času navrátila na špičkovou pozici, může Red Bull bez námahy získat špičkový motor. Někdo si možná po necelých třech letech poklepe na čelo, ale není vyloučeno, že si u Red Bullu udělali delší výhled a počítají už s rokem 2021.

McLaren

Tady může být těch okolností hned několik. Především na základě některých Alonsových výroků může McLaren udržet ve svém střed Fernanda Alonsa, o kterého evidentně nadále stojí. Je tu sice otázka, zda přechodem na pohonné jednotky Renault bude mít Alonso větší šance, ale nelze přehlédnout, že v současné době se Hülkenberg opravdu výrazně zlepšuje.

img-responsive

Zak Brown potřebuje výsledky | foto: McLaren

I kdyby se McLaren ještě na rok vzdal své vize "boje o mistrovský titul" - případě až do zmíněného roku 2021, kdy dojde ke změně pravidel ohledně agregátů - nelze akceptovat absenci alespoň v případě pódiových umístění. "Už si nemůžeme dovolit, abychom absentovali na stupních vítězů," uvedl Zak Brown při pátečním hovoru se zástupci Renaultu.

V McLarenu panuje bojová nálada a odhodlání posunout se za pomoci francouzské pohonné jednotky na třetí místo v Poháru konstruktérů. Ovšem ozvaly se také pochybovačné hlasy, aby to nedopadlo jako v roce 1994, když McLaren uzavřel smlouvu s jiným dodavatelem z Francie. Motory Peugeot pak namísto původně dohodnutých čtyř let tepal za zády dvojice Mika Häkkinen - Martin Brundle pouhý rok a McLaren poprvé od roku 1981 nevyhrála ani jeden závod.

img-responsive

Renault se může dočkat velmi silného triumvirátu | foto: Renault

Renault

Zpočátku narážely zvěsti o spojení McLarenu s Renaultem na bariéru čtvrtého týmu, kterému by Francouzi dodávali motor, ovšem po "výměně" za Toro Rosso by portfolio Renaultu získalo za jednu z nejmenších značek v F1 spolehlivý tým s dlouhou historií. Když by mohli Francouzi uvést, že nastoupí do roku 2018 jako dodavatel pohonných jednotek pro týmy Renault, Red Bull a McLaren, právem by se mohla očekávat vítězství a dost možná i vyšší počet.

img-responsive

Fernando Alonsouž by měl také rád své jisté | foto: McLaren

Fernando Alonso

McLaren i španělský pilot tento víkend odmítali potvrdit zvěsti, že Honda dostala ultimátum ve stylu "Honda nebo já". Nikdo ale také nezpochybnil skutečnost, že Alonsovo odhodlání válčit s Hondou pomalu vyprchá. Přes dosavadní nedostatky Renaultu a odstup od Ferrari a Mercedesu bude jeho svázání s McLarenem pravděpodobně aktem, který by mohl Alonsa udržet na palubě. Takže bez ohledu na různé analýzy se nově vybudovaná forma McLaren Renault realisticky to nejlepší, v co může Alonso doufat.

img-responsive

Carlos Sainz jr. by se rád odpíchl od Toro Rosso k vyšším cílům | foto: Red Bull Content Pool

Carlos Sainz jr.

Mladý Alonsův krajan se už dříve netajil odhodláním odrazit se poněkud výše - jak sám říkal, tak dlouhou dobu v juniorce Red Bullu nikdo nestrávil a jeho čekání na lepší sedačku u prvního týmu by se také mohlo rozplynout do ztracena. Takže z jeho pohledu by rozžehnání McLarenu s Hondou a Toro Rosso s Renaultem má velký význam s ohledem na odchod k Renaultu. Týmová sestava Sainz-Hülkenberg je odhadována jako jedna z nejnadějnějších ve startovním poli a není vyloučeno, že právě tady se Sainz dočká vytouženého pódiového umístění, aby někdejším chlebodárcům naznačil svůj potenciál.

Google+ Vytisknout

Diskuze: ANALÝZA: Proč je spojení Hondy a Toro Rosso v F1 dobrou zprávou pro všechny

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 13.09.2017 20:31 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso s McLarenem v Singapuru

Dohoda s McLarenem je podle Prosta pro Renault rizikem. Co bude s Red Bullem?

Lewis Hamilton s Mercedesem F1 W08 EQ Power+

Mercedes letos už slabiny svého vozu nevyřeší, připouští Hamilton

Sergio Pérez na tiskovce v Itálii

Sergio Peréz poslal téměř 4 miliony korun na pomoc obětem zemětřesení

Daniel Ricciardo v závodě v Singapuru

Silniční a F1 motory nemají žádnou spojitost, zaměřme se na velkolepost, vybízí Horner

Na projížďce horami se čtyřkolkou

Farmáři se pustili do Hamiltona kvůli pokryteckému přechodu na vegánskou dietu

Fernando Alonso s McLarenem MCL32 poháněným Hondou

"Alonso chce zůstat, zbývá doladit pár detailů." Boullier o trpkém rozchodu s Hondou a důsledcích

Kimi Räikkönen po nehodě před sebou hrne Red Bull Maxe Verstappena

"Katastrofa, všechno špatně!" Italská média mohutně kritizují Ferrari a Vettela

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Představení silničního vozu Mercedes-AMG Project ONE

Mercedes a Hamilton odhalili Project ONE, první silniční vůz s technikou F1 +…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Katastrofa, všechno špatně!" Italská média mohutně kritizují Ferrari a Vettela

  2. Mercedes neví, proč byl v Singapuru najednou tak rychlý. O viníkovi kolize má Lauda jasno

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Na pódium nemáme auto, tvrdí Bottas

  4. Partnerství Renault a Red Bull se rozpadá, co na to Ricciardo a Verstappen?

  5. KVALIFIKACE: Red Bul se musel sklonit před Vettelem, Hamilton až ve třetí řadě

  6. GP Singapuru: Obě Ferrari skončila v první zatáčce, čehož plně využil Hamilton

reklama