Proč stále dochází k odchylkám ve formě týmů, když mají tak pokročilé simulátory?

Petr Hlawiczka, 20. července 2017, 06:30 Google+

Forma týmů se liší nejen závod od závodu, ale také v rámci jednoho víkendu - v trénincích se někomu moc nedaří, ale v nedělním závodě je najednou konkurenceschopný. Co stojí za takovými výkyvy?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 20.07. 16:14) Napište svůj názor
Forma týmů se mění závod od závodu

Forma týmů se mění závod od závodu | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Výkyvy jako na houpačce - i v rámci závodního víkendu
V současné Formuli 1 se nikdo netají tím, že je těžké u jejich auta trefit ideální nastavení, s nímž podává tu nejlepší výkonnost. Například v prvních trénincích sezóny v Melbourne to vypadalo na jasné pokračování nadvlády Mercedesu. Ferrari si stěžovali na špatné vyvážení, přitom v testech na tom bylo dobře. V sobotu ale italská stáj ztrácela už jen čtvrt sekundy a v neděli si Sebastian Vettel dojel pro vítězství.

Hned v dalším závodě v Číně se trápil Mercedes a před kvalifikací vypadalo Ferrari dominantně, vyhrál ale Hamilton. Situace se pak v dalších podnicích vyvíjela pro Ferrari dobře - jejich auto fungovalo za širšího rozpětí provozních podmínek, zatímco Stříbrné šípy se trápily s nastavením a Lewis Hamilton v šampionátu ztrácel. Po Monaku bylo jasné, že jim ujíždí vlak - v Brackley se začalo pracovat na tři směny, aby své potíže vyřešili.

A jak se z posledních čtyř závodů zdá, tak se jim to povedlo. Dokážou rychle zahřívat pneumatiky, pilotům se auto lépe ovládá a díky svému motoru (v Silverstone nasadili letošní specifikaci 2.1) a jeho výkonnostním módům pro kvalifikaci jsou nyní mimo dosah Ferrari.

img-responsive

Mercedes má pro kvalifikaci zvláštní výkonnostní módy motoru, Ferrari ale v závodním režimu nezaostávalo | foto: Scuderia Ferrari

Proč ale dochází v průběhu sezóny k takovým odchylkám. V minulých sezónách jsme si zvykli na určitou míru předvídatelnosti, nyní často slýcháváme stížnosti na to, že se týmu nepovedlo o víkendu najít to správné nastavení. Pro mnohé to může vypadat zvláštně vzhledem k tomu, jaké množství pokročilých simulací mají k dispozici. Pokud by to bylo dáno klasickými parametry zavěšení, jako jsou tlumiče, pružiny, stabilizátory nápravy či světlá výška, pak by to bylo opravdu divné.

Na čem záleží ideální nastavení současných vozů F1?
"Z toho ale moderní nastavení F1 opravdu nepramení," vysvětluje bývalý technický ředitel Williamsu Pat Symonds. "Je pravda, že tyto parametry mohou jezdci dát určitý komfort a pomoci jeho schopnosti dostat z vozu maximum, v extrémech mu ale neposkytnou tu míru přilnavosti, kterou potřebuje pro dosažení konkurenceschopných časů na kolo."

Na čem tedy dnes nejvíce záleží, když týmy hledají "dokonalé okno" či "sladké místo," jak slýcháváme v prohlášeních - tedy to ideální nastavení? "Vychází to ze dvou odlišných oblastí - z aerodynamiky a z teploty pneumatik," odpovídá Symonds.

img-responsive

Aerodynamika a pneumatiky jsou základ | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

"To druhé je stále tím svatým grálem. Nová generace pneumatik Pirelli dosáhla cílů, jež pro ni byly stanoveny. Všechny směsi ale zásadně spoléhají na to, že budou v ideálním teplotním provozním rámci. A potřebné hodnoty pro novou generaci pneumatik se od těch loňských jemně liší," odhaluje bývalý technický ředitel Williamsu, jenž nyní působí jako televizní komentátor britské televize Sky Sports.

"Jelikož týmy nemohou testovat pneumatiky přímo, potřebují si vybudovat sbírku empirických dokladů, aby se mohly dostat k těm jemným rozdílům v datech," pokračuje Symonds.

Ferrari bylo v pochopení pneumatik nejdále, Mercedes se zlepšil
Až do posledního závodu se zdálo, že Ferrari je v tomto lepší než jeho soupeři. Je celkem možné, že jde o odměnu za úsilí, které v této oblasti vynakládali při testování s Pirelli minulý rok.

img-responsive

Ferrari čeká náročný úkol, pokud se bude chtít udržet před Mercedesem | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Mercedes se trápil s pochopením směsice odlišných pneumatik, teplot dráhy a vlastností asfaltu. V posledním období tomu ale věnoval hodně úsilí, do Silverstone nepřivezl žádné nové díly (krom motoru, který však je podle Andyho Cowella "velmi podobný předchozí specifikaci"), zaměřil se na práci s pneumatikami a Scuderii jasně předčil v oblasti, která byla doposud její výhodou.

Stále však nemá zaručeno, že odteď bude vítězit - sezóna je teprve v polovině a Ferrari bude dělat všechno možné, aby našlo odpověď a udrželo svého jezdce ve vedení. Pokud by se to inženýrům v Maranellu podařilo, bylo by to jen plus pro nás - mohli bychom až do konce roku s potěšením sledovat napínavou, jejíž rozuzlení by v ideálním případě přišlo až v posledním závodě.

Vytisknout

Diskuze: Proč stále dochází k odchylkám ve formě týmů, když mají tak pokročilé simulátory?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 20.07.2017 16:14 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel kvůli problémům s pneumatikami skončil v Británii až sedmý

Zlomový okamžik sezóny? Prezident Marchionne po Ferrari požaduje okamžitou…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud