DISKUZE K ČLÁNKU FIA od příštího roku zavádí ochranu kokpitu Halo
Setkání strategické skupiny FIA mělo na programu několik bodů, z nichž asi ten nejdůležitější se týká příští sezóny. Diskutovaná ochrana kokpitu byla s definitivní platností potvrzena už od ročníku 2018.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: FIA od příštího roku zavádí ochranu kokpitu Halo
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
Mike17
15:37 27.07.2017 185.149.128.XXX
Ty víš, jak velká pružina to byla a kterou částí do jeho čela narazila? Já přepokládám, že úplně malá nebyla, když způsobila takovou škodu. A jestli narazila spodním okrajem, ten horní by netrefil tu horní konstrukci? Vešla by se vlastně vůbec mezi kastli a horní konstrukci? Já to nevím, ale pokud ty ano, rád bych měl také víc informací.
Podle mne u menších předmetů tvoje pravděpodobnost může odpovídat (já bych asi volil poměr jiný). U větších ale pravděpodobnost průniku klesá s rostoucí velikostí předmětu. Až narazíš na velikosti, které prostě neprojdou. Pak to bude 100:0. Podle mne, jde právě o ty větší části. Čím větší, tím větší pravděpodobnost vážného zranění pilota. Několikamilimetrový šroubek pilota nezabije.
Add. Bianchi: Ano, umřel kvůli velké deceleraci. Kdyby se jeho helma nezastavila o jeřáb, ale o pomačkané Halo, nebyla by decelerace menší? Podle odborníků by nepřežil stejně. OK. Beru. A byla by situace jiná, kdyby jel v tom místě třeba o 20km/h pomaleji (bez ohledu, jestli by také vyletěl). Nedělalo by pak Halo rozdíl mezi životem a smrtí? O to mi jde.
Podle mne u menších předmetů tvoje pravděpodobnost může odpovídat (já bych asi volil poměr jiný). U větších ale pravděpodobnost průniku klesá s rostoucí velikostí předmětu. Až narazíš na velikosti, které prostě neprojdou. Pak to bude 100:0. Podle mne, jde právě o ty větší části. Čím větší, tím větší pravděpodobnost vážného zranění pilota. Několikamilimetrový šroubek pilota nezabije.
Add. Bianchi: Ano, umřel kvůli velké deceleraci. Kdyby se jeho helma nezastavila o jeřáb, ale o pomačkané Halo, nebyla by decelerace menší? Podle odborníků by nepřežil stejně. OK. Beru. A byla by situace jiná, kdyby jel v tom místě třeba o 20km/h pomaleji (bez ohledu, jestli by také vyletěl). Nedělalo by pak Halo rozdíl mezi životem a smrtí? O to mi jde.
airwar1939
22:26 25.07.2017 176.74.128.XXX
Nesmysl.
Třeba v případě Massy a jeho zásahu pružinou zleva do čela je jasné že by přední nohu HALO pružina bezpečně minula, a vzhledem k výšce kam Masu zasáhla je vpodstatě nulová pravděpodobnost že by štrejchla o tu horní konstrukci HALO. A pokud by štrejchla, tak opět bude platit fyzika, při tom štrejchnutí se pružina roztočí, odchílí směrem dolů a nezasáhne Masu do čela ale do oka... a díky roztočení mnohem větší razancí... podobně jako kulka.
Ano HALO může nějaký předmět odchýlit od jezdce, ale stejně tak může předmět na rozhraní HALO odchýlit k jezdci a způsobit o to větší škody. U předmětů které poletí na rozhraní HALO budou oba stavy vyváženy v poměru 50:50. Někde HALO předmět odchýlý... ale tam je vysoká pravděpodobnost, že by jezdce bez HALO nezasáhnul, a v druhém případě naopak ten předmět usměrní na jezdce... ale tam už je velká pravděpodobnost že by ten předmět stejně jezdce zasáhnul.
Add. Bianchi... ten umřel na vysoký narůpst G při razantním zpomalení vozu...a jeho těla. Jeho mozek se díky vysokému zpomalení vpodstatě umlátil o vnitřek lebky ... prostě extrémně těžký otřes mozku... a v tom by mu HALO nijak nepomohlo.
Třeba v případě Massy a jeho zásahu pružinou zleva do čela je jasné že by přední nohu HALO pružina bezpečně minula, a vzhledem k výšce kam Masu zasáhla je vpodstatě nulová pravděpodobnost že by štrejchla o tu horní konstrukci HALO. A pokud by štrejchla, tak opět bude platit fyzika, při tom štrejchnutí se pružina roztočí, odchílí směrem dolů a nezasáhne Masu do čela ale do oka... a díky roztočení mnohem větší razancí... podobně jako kulka.
Ano HALO může nějaký předmět odchýlit od jezdce, ale stejně tak může předmět na rozhraní HALO odchýlit k jezdci a způsobit o to větší škody. U předmětů které poletí na rozhraní HALO budou oba stavy vyváženy v poměru 50:50. Někde HALO předmět odchýlý... ale tam je vysoká pravděpodobnost, že by jezdce bez HALO nezasáhnul, a v druhém případě naopak ten předmět usměrní na jezdce... ale tam už je velká pravděpodobnost že by ten předmět stejně jezdce zasáhnul.
Add. Bianchi... ten umřel na vysoký narůpst G při razantním zpomalení vozu...a jeho těla. Jeho mozek se díky vysokému zpomalení vpodstatě umlátil o vnitřek lebky ... prostě extrémně těžký otřes mozku... a v tom by mu HALO nijak nepomohlo.
Mike17
09:52 22.07.2017 185.149.128.XXX
Jo, je otázka jestli je to milionx1:milionu za závod, nebo za rok. Nějaká situace, kdy reálně hrozila někomu smrt se děje snad každý rok.
Být divák je rizikovější? Na zemi žije 7mld lidí. Každých 10 let jich 1mld umře. Je tedy prosté žití milardkrát rizikovější, než jezdit F1? Divná logika.
Já se budu dívat na F1, ikdyby za celou historii neumřel jediný pilot. Smrt není to, co mne na tom baví. Dělal jsem sport, při kterém mi smrt hrozila mnohokrát. Ale nikdy jsem ho nedělal proto. Kdyby ano, zašel bych za Chocholouškem.
Být divák je rizikovější? Na zemi žije 7mld lidí. Každých 10 let jich 1mld umře. Je tedy prosté žití milardkrát rizikovější, než jezdit F1? Divná logika.
Já se budu dívat na F1, ikdyby za celou historii neumřel jediný pilot. Smrt není to, co mne na tom baví. Dělal jsem sport, při kterém mi smrt hrozila mnohokrát. Ale nikdy jsem ho nedělal proto. Kdyby ano, zašel bych za Chocholouškem.
Duncan66
19:15 21.07.2017 89.29.32.XXX
milion nebezpecnych veci se tam opravdu kazdy rok nedeje. Pokud by to bylo milion k milionu, tak se v prumeru kazdy zavod nekdo zrasi a skonci jako Bianchi. Ale to se jaksi nedeje, Za posledni dve dekady to je mozna ani ne jeden mrtvy na dekadu a jde jeste o to, zda to byla ci nebyla primarne pilotova vina. Takze asi tak. Mnohem rizikovejsi a sance na umrti maji divaci, kteri se prijedou podivat na zavod F1, nez samotni piloti. Takze tak asi.
Mike17
17:50 21.07.2017 185.149.128.XXX
Nevím, jistotu nemám. Ale ta pružina mi připadla dost velká na to, aby proletěla přesně tou mezerou.
A ano, je to 1:milionu. Je asi milion věcí, které se v F1 stávají, kde je šance stejná. A proto se téměř každý rok nějaká riskantní situace vyskytne. Protože je to milionx1:milionu.
A ano, je to 1:milionu. Je asi milion věcí, které se v F1 stávají, kde je šance stejná. A proto se téměř každý rok nějaká riskantní situace vyskytne. Protože je to milionx1:milionu.
Mike17
10:47 21.07.2017 185.149.128.XXX
Pro oba:
Když je součástka tak malá, že proletí mezi kokpitem a Halem, tak je dost pravděpodobné, že to jezdec přežije. Zvlášť, pokud tebou zmíněným způsobem, ztratí část energie nárazem do něj. Nemá odklonit jen případné kolo, ale má chránit hlavu pilota před ostatními monoposty, nebo nárazem hlavy do jiných překážek. Určitě se může stát, že Halo neochrání a naopak může způsobit problém, který by bez něj nebyl. Ale pravděpodobnost opaku je mnohem vyšší. Je to jako s použitím pásu v autě. Může se ti stát, že přežiješ pokud ho nemáš a nepřežil bys, pokud bys ho měl. Ale opak je 10x vyšší. Tedy nemám co řešit, za těch pár sekund zdržení mi to stojí.
Určitě se dají najít argumenty, proč to zavést dřív nižších seriích. To zpochybňovat nechci. Jestli převáží nad rychlostí nevím. Jen si myslím, že ten pohled není tak jednoznačný. Argument s Bianchim to jen dokazuje. Protože Binachi možná vyjel ve 200km/h, ale náraz už byl v mnohem menší rychlosti. On ten monopost většinou do nárazu stačí zpomali. A pak už to není rozdíl 200x150km, ale třeba 100x50km/h. A to už je hodně velký rozdíl. prostě to není tak černobílé.
Když je součástka tak malá, že proletí mezi kokpitem a Halem, tak je dost pravděpodobné, že to jezdec přežije. Zvlášť, pokud tebou zmíněným způsobem, ztratí část energie nárazem do něj. Nemá odklonit jen případné kolo, ale má chránit hlavu pilota před ostatními monoposty, nebo nárazem hlavy do jiných překážek. Určitě se může stát, že Halo neochrání a naopak může způsobit problém, který by bez něj nebyl. Ale pravděpodobnost opaku je mnohem vyšší. Je to jako s použitím pásu v autě. Může se ti stát, že přežiješ pokud ho nemáš a nepřežil bys, pokud bys ho měl. Ale opak je 10x vyšší. Tedy nemám co řešit, za těch pár sekund zdržení mi to stojí.
Určitě se dají najít argumenty, proč to zavést dřív nižších seriích. To zpochybňovat nechci. Jestli převáží nad rychlostí nevím. Jen si myslím, že ten pohled není tak jednoznačný. Argument s Bianchim to jen dokazuje. Protože Binachi možná vyjel ve 200km/h, ale náraz už byl v mnohem menší rychlosti. On ten monopost většinou do nárazu stačí zpomali. A pak už to není rozdíl 200x150km, ale třeba 100x50km/h. A to už je hodně velký rozdíl. prostě to není tak černobílé.
Mike17
10:33 21.07.2017 185.149.128.XXX
Ale i to přece byl důsledek kancelářského rozhodnutí. Byl to jen logický krok týmů na změnu pravidel. Ploutve jsou to samé. Ve všech příkladech šlo jen o to, že to řešení přidalo monopostu nějakou desetinku na rychlosti. Pro F1 je naprosto nepodstatné, jestli budou vozy o 0,5s rychlejší. A pokud to vadí, dají se vozy lehce zrychlit jiným způsobem. Tak proč máme ploutve s tou třepající se příšerností nahoře?
Halo kazí vzhled úplně stejně, ale aspoň k něčemu je. Možná by nezachránilo Bianchiho, ale těch situací, kdy kolo monopostu minulo těsně hlavu pilota už jsme několik viděli, stejně jako situaci, kdy hlava minula těsně zeď. Co Massova nehoda? Psali, že stačilo pár cm víc do středu a byl mrtvý. Jo, všichni přežili. Ale jednou to kolo nebo nějaká součástka poletí přesně na hlavu, to je celkem jistota. A pak to k něčemu bude. V jiných seriích by už život zachránilo a možná se najde v historii F1 příklad, kdy by to někomu život zachránilo. Pro mne osobně je třeba škoda, že se Senna zabil. A možná úplně zbytečně.
Halo kazí vzhled úplně stejně, ale aspoň k něčemu je. Možná by nezachránilo Bianchiho, ale těch situací, kdy kolo monopostu minulo těsně hlavu pilota už jsme několik viděli, stejně jako situaci, kdy hlava minula těsně zeď. Co Massova nehoda? Psali, že stačilo pár cm víc do středu a byl mrtvý. Jo, všichni přežili. Ale jednou to kolo nebo nějaká součástka poletí přesně na hlavu, to je celkem jistota. A pak to k něčemu bude. V jiných seriích by už život zachránilo a možná se najde v historii F1 příklad, kdy by to někomu život zachránilo. Pro mne osobně je třeba škoda, že se Senna zabil. A možná úplně zbytečně.
rock
19:51 20.07.2017 78.45.146.XXX
Jinak teda pindíky, schod nebo ploutev považuji za DNA F1 - je to hledání jakékoliv dostupné výhody v mezích, které stanoví pravidla.
Shield nebo Halo je kancelářský rozhodnutí. Je to odpověď na otázku, která ještě nedávno nikoho nezajímala. A z toho, že piloti jezdí na hraně i bez těchto pomůcek, je zřejmé, že je vlastně nezajímá ani teď. Navíc konkrétně Halo vlastně vůbec neřeší problémy v bezpečnosti, které poptávku po nějakém řešení vyvolaly. Bianchimu by nepomohl a de Villotové - nevím, jestli existuje nějaký přehledný nákres nebo fotka té situace, ale z jejího zranění tipuji, že strefila buď roh rampy, nebo do ní narazila šikmo, takže ani u ní o účelnosti Halo nejsem zrovna přesvědčený.
Shield nebo Halo je kancelářský rozhodnutí. Je to odpověď na otázku, která ještě nedávno nikoho nezajímala. A z toho, že piloti jezdí na hraně i bez těchto pomůcek, je zřejmé, že je vlastně nezajímá ani teď. Navíc konkrétně Halo vlastně vůbec neřeší problémy v bezpečnosti, které poptávku po nějakém řešení vyvolaly. Bianchimu by nepomohl a de Villotové - nevím, jestli existuje nějaký přehledný nákres nebo fotka té situace, ale z jejího zranění tipuji, že strefila buď roh rampy, nebo do ní narazila šikmo, takže ani u ní o účelnosti Halo nejsem zrovna přesvědčený.
airwar1939
19:39 20.07.2017 185.15.111.XXX
Pokud se zamyslíme nad tím čemu má HALO zabránit, a pokud platí na vozy Formule 1 a jejich části fyzika, tak rychlost není podstatná.
HALO by mělo odchýlit od jezdcovy hlavy větší letící předmět jako utržené kolo vozu či letící monopost, nebo zabránit nárazu hlavou na nějakou jinou statickou věc na okruhu. Podle všeho jediné co bude schopné HALO spolehlivě zvládnout bude to odchýlení letícího kola, vše ostatní může být značně kontraproduktivní. V mnoha dalších případech může HALO naopak nasměrovat prolétající předmět níže na jezdce.
A pokud se zamyslíme na nevyrovnaností pole Formule 1, a naopak těsností soubojů v dalších nižších sériích, nižší odolnost vozů nižších sérií, nižší kvalitu jezdeckého pole v nižšších sériích, tak by bylo logické zavádět HALO od nižších sérií k vyšším, nikoli naopak. Zde bohužel nejde o bezpečnost, ale skutečně jen o politiku, smrt závodníka v nižší sérii nikoho nevzruší, vážné zranění TOP pilota ve Formuli 1 by byl mnohem větší problém.
Ono HALO vpodstatě ničemu nepomůže, ale FIA to bude moci prezentovat jako plus že dělá něco pro bezpečnost.
HALO by mělo odchýlit od jezdcovy hlavy větší letící předmět jako utržené kolo vozu či letící monopost, nebo zabránit nárazu hlavou na nějakou jinou statickou věc na okruhu. Podle všeho jediné co bude schopné HALO spolehlivě zvládnout bude to odchýlení letícího kola, vše ostatní může být značně kontraproduktivní. V mnoha dalších případech může HALO naopak nasměrovat prolétající předmět níže na jezdce.
A pokud se zamyslíme na nevyrovnaností pole Formule 1, a naopak těsností soubojů v dalších nižších sériích, nižší odolnost vozů nižších sérií, nižší kvalitu jezdeckého pole v nižšších sériích, tak by bylo logické zavádět HALO od nižších sérií k vyšším, nikoli naopak. Zde bohužel nejde o bezpečnost, ale skutečně jen o politiku, smrt závodníka v nižší sérii nikoho nevzruší, vážné zranění TOP pilota ve Formuli 1 by byl mnohem větší problém.
Ono HALO vpodstatě ničemu nepomůže, ale FIA to bude moci prezentovat jako plus že dělá něco pro bezpečnost.
Aktuálně
Poslední závod 24.3.2024
GP Austrálie58 kol (306.124 km)
Albert Park
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí
Příští závod 07.04.2024
GP Japonska 53 kol (307.471 km)
Suzuka International Racingdní | hod | min | sek