ANALÝZA SEKTORŮ: Hamilton překonal rekord, Alonso překvapil - díky čemu?

Petr Hlawiczka, 13. května 2017, 16:30 Google+

BARCELONA - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Co bližšího o výkonnosti jezdců a týmů nám vypovídají časy, které dosahovali během kvalifikace na Velkou cenu Španělska v jednotlivých sektorech?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 16.05. 08:17) Napište svůj názor
Fernando Alonso s McLarenem MCL32

Fernando Alonso s McLarenem MCL32 | foto: McLaren

Sdílejte článek

Velmi technická trať v Barceloně představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si musí piloti během velké ceny hlídat zejména opotřebení levé přední pneumatiky.

Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.

Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu, kterou dnes kvůli nedostatku předjíždění v Rusku o 100 metrů prodloužila. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.

Mapa okruhu v Barceloně

Mapa okruhu v Barceloně | zdroj: Formula1.com

Hamilton si po vzrušujícím souboji vyjel 64. pole-position své kariéry. Na zatáčku ostrého kola v Q3 udělal chybu při brzdění hned do první zatáčky, jejíž vrchol netrefil, pak ale předvedl rekord v posledním sektoru a druhého Vettela porazil o těsných 51 tisícin sekundy. Jak vidíte z přehledu sektorů, měl Lewis navíc - mohl se snadno dostat pod hranici 79 vteřin.

Nejrychlejší sektory kvalifikace a jejich teoretické součty v porovnání se skutečně dosaženými časy na kolo

Nejrychlejší sektory kvalifikace a jejich teoretické součty v porovnání se skutečně dosaženými časy na kolo | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Jeho kolo je novým rekordem Barcelony a referenční čas kvalifikace z roku 2015, z něhož vycházeli architekti nových pravidel, překonal o 5,532 sekund (o 6,5 %). Cílem přitom bylo 5 vteřin, mise splněna. Nejrychlejší čas zde doposud držel Mark Webber, jenž s Red Bullem v roce 2010 dosáhl 1:19,995 s.

Ferrari tedy na začátku evropské části drží vývojové tempo Mercedesu, který do Katalánska přivezl záplavu nových dílů. Již včera Vettel, jenž dosáhl rekordu v 2. sektoru, poukázal na to, že nezáleží na jejich množství, ale kvalitě. V závodním režimu jsou rudé vozy většinou konkurenceschopnější, i zítra se proto můžeme těšit na napínavou bitvu.

Pořadí týmů dle relativní výkonnosti v kvalifikaci a zlepšení proti předchozímu podniku

Pořadí týmů dle relativní výkonnosti v kvalifikaci a zlepšení proti předchozímu podniku | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

V Q3 poskládal dohromady sektory do 1 kola pouze Verstappen s Red Bullem, jenž tady loni vyhrál po přestupu z Toro Rosso. "Ztratit jen 6 desetin sekundy, to je ohromné zlepšení. Děkuji týmu za to, že mi dal vylepšené auto. Teď na to musíme tlačit. Vždycky jsem si užíval jízdu na této trati, docela mi vyhovuje," uvedl mladý Holanďan.

Po něm byl nejblíže ideálnímu kolu Alonso, který před svými domácími fanoušky předvedl heroický výkon - nejen, že postoupil do poslední části, ale v ní ještě překonal Williams i obě Force Indie. Po kvalifikaci vtipkoval a vzpomněl na včerejší tenis místo 1. tréninku: "Včera jsem se na kvalifikaci připravoval. Vše šlo perfektně, je to hezké překvapení. Všimli jsme si včera potenciálu a dnes jsme to dali všechno dohromady... Při jízdě na oválu jsem se asi naučil jezdit rychle na rovinkách, sedmé místo je darem. Na tomto okruhu se těžko předjíždí, tak se tu pozici pokusíme udržet."

Srovnání nejlepších sektorů s loňskou kvalifikací v Barceloně

Srovnání nejlepších sektorů s loňskou kvalifikací v Barceloně | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

McLaren letos nasadil už třetí verzi aerodynamického balíku, novinky jim fungují. V zatáčkách na špici těsně ztrácejí, jsou však na úrovni Red Bullu, jenž se také s novou aerodynamikou zlepšil - proti Rusku nejvíce ze všech týmů.

Brzdou McLarenu je stále Honda, jak jde vidět z 1. sektoru, který obsahuje dlouhou rovinku - zde byl Alonso až 14. a Vandoorne dokonce poslední V prostředním sektoru náročném na aerodynamiku však Španěl i přes deficit Hondy zajel 7. nejrychlejší čas.

Maximální rychlosti (v km/h) kvalifikace na Velkou cenu Španělska 2017

Maximální rychlosti (v km/h) kvalifikace na Velkou cenu Španělska 2017 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Honda pro Španělsko mírně vylepšila svůj motor, trochu pomohl i nový benzín BP, inženýři McLarenu serveru F1news.cz ale potvrdili, že nejvíce získali novou aerodynamikou. Na rovinkách Alonso ztrácel 12,4 km/h, Vandoorne 16,3 km/h.

Nejvyšší rychlost dosáhl Vettel s Ferrari - 326,5 km/h, druhá příčka patří Oconovi, jehož Force Indii pohání Mercedes - 325,7 km/h, což je zanedbatelný rozdíl (-0,8 km/h). Renault už ztrácí trochu více (Ricciardo -3,5 km/h), je na tom ale pořád lépe než japonská automobilka pohánějící McLaren.

Pneumatiky a strategie
Mezi měkkou a středně-tvrdou pneumatikou dosahuje rozdíl v časech na kolo 1,5 sekundy, mezi středně-tvrdou a tvrdou až 1,8 s. Poslední jmenovanou však týmy dnes využívaly pouze pro instalační kola a zítra se s ní zřejmě moc nesetkáme.

Podle stratégů to vypadá na dvě zastávky: snaha bude o dva co nejdelší stinty na měkkých pneumatikách a pouze jeden na pomalejší středně-tvrdé.

Vytisknout

Diskuze: ANALÝZA SEKTORŮ: Hamilton překonal rekord, Alonso překvapil - díky čemu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 16.05.2017 08:17 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton na čtvrteční tiskovce v Barceloně

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Vettel lituje pokaženého závěru

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud