FIA odhaluje plán na větší čísla a jména jezdců

Robert RoBertino Pavelka, 27. dubna 2017, 13:00 Google+

Pamětníci si bez problémů vybaví 70. léta Formule 1, především jejich první polovinu, kdy se startovní čísla skvěla na bílém, buď kulatém nebo čtvercovém podkladě. Na jednu stranu byly vozy skvěle identifikovatelné, na druhou byly specifické samy o sobě.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 28.04. 08:26) Napište svůj názor
Saubery měly loni startovní čísla dobře viditelná

Saubery měly loni startovní čísla dobře viditelná | foto: Sauber Motorsport AG

Sdílejte článek

Také jmenovky pilotů byly dostatečně čitelné, ne žádné blechy, které na fotografiích monopostů musíte hledat lupou. Když se podíváme ještě dál do historie, tak na lotusech či brabhamech se skvěly obrovské nápisy označující konkrétní piloty, které se snad ani jmenovkami podle toho, jak jsme je znali později, nedaly nazvat. 

Existovaly a existují výjimky, třeba loňské Saubery byly podle čísel na boku snadno rozpoznatelné, ale spíš se čísla musela na monopostech hledat. To by se ale mělo změnit od Grand Prix Španělska, protože FIA potvrdila svůj záměr dlouhodobě prosadit pravidla týkající se čísel a jmenovek. Podle dopisu Charlie Whitinga by mělo být startovní číslo nejméně 230 mm vysoké a jmenovka minimálně 150 mm, přičemž by se měla nacházet na vnější části karosérie. Této části Sportovních řádů FIA se dosud nedostávalo příliš velké pozornosti, ovšem při zasedání Sportovní komise F1 na počátku tohoto týdne přišla i tato otázka na přetřes s dodatkem, že jde o další součást přibližování F1 divákům v ochozech i u televizních obrazovek.

img-responsive

V 70. letech byla startovní čísla velmi dobře viditelná | foto: Caterham F1 Team

Co tedy říkají Sportovních pravidla? Článek 9.2: "Startovní číslo musí být jasně viditelné na přední části závodního vozu a přilbě pilota." Právě na to Whiting ve svém dopise upozorňuje s odvoláním na zmíněný článek: "Chceme, aby na jeho základě bylo každé číslo vozu na přídi vozu jasně viditelné. Předpokládáme, že by mělo mít nejméně 230 mm a sílu tahu alespoň 40 mm. Také by jeho umístění mělo být na kontrastním pozadí." Následující článek 9.3 praví: "Název nebo značka vozu musí být uvedena na přední části »nosu« a v každém případě musí její rozměr mít alespoň 25 mm. Jméno pilota musí být uvedeno na vnější karosérii a musí být jasně čitelné. Pro tento účel by jmenovka neměla být menší než 150 mm a tloušťka tahu 30 mm a stejně jako čísla by měla umístěna na kontrastním pozadí.

img-responsive

Charlie Whiting | foto: FIA

Padl návrh, že by mohlo být používáno o běžného kódu TLA, který se využívá například při signalizaci nebo televizní grafice. Takže trojnásobný mistr světa by mohl místo Lewis Hamilton mít uvedeno pouze HAM, Max Verstappen zase VER a podobně. 

Co by se stalo, kdyby některý tým nařízení nedodržel? V krajním případě by mu mohl hrozit i extrémní postih a monopost by byl prohlášen za nezpůsobilý k jízdě. "Aby sportovní předpisy F1 byly plně respektovány, očekáváme, že v Barceloně budou všechny vozy představeny v novém hávu, identifikace bude mnohem lepší. Stewardi budou vyzváni, aby označili vozidla, která nesplní výše uvedené minimální požadavky," praví se ve Whitingově dopisu.

Vytisknout

Diskuze: FIA odhaluje plán na větší čísla a jména jezdců

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 28.04.2017 08:26 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zak Brown se kriticky staví ke spekulacím o obnovení závodu F1 v kalifornském Long Beach

Zak Brown se skepticky vyjádřil k možnému návratu americké legendy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud