Jak velká je krize McLarenu s Hondou? Co je špatně a jaká je naděje?

Petr Hlawiczka, 14. března 2017, 06:40 Google+

I když se čelní představitelé McLarenu a Hondy snaží své fanoušky po neúspěšném předsezónním testování maximálně uklidnit, tak není pochyb o tom, že se tým na začátku sezóny 2017 nachází v krizi. Jak velká je?

Počet komentářů:  43 komentářů (Poslední 15.03. 15:48) Napište svůj názor
Honda má s novým motorem velké problémy

Honda má s novým motorem velké problémy | foto: McLaren

Sdílejte článek

Neúspěšné předsezónní testy
Honda v uplynulých dvou týdnech v Barceloně spotřebovala více motorů, než je povoleno pro celý ročník, jezdila s nižším výkonem než v předchozí sezóně, a piloti proto na rovinkách byli o 20 km/h pomalejší. Navíc McLaren nezvládl ani jednou v kuse více než 11 kol, ztratil na dráze spoustu cenného času, který potřeboval v poznávání nového šasi MCL32.

Jeden z členů týmu na otázku, jak moc je situace v týmu špatná, uvedl, že je horší než vaše nejhorší možná noční můra. Pokud by se nyní vydali do Austrálie, tak by piloti v kvalifikaci skončili na startovním roštu vzadu, závod by nedokončili a navíc by do té doby spotřebovali dva z letos povolených čtyř kusů pohonných jednotek.

Co je špatně?
V zákulisí se hovoří o tom, že Honda se zcela novým motorem zřejmě nedosáhla původně avizovaných zisků. Její sportovní ředitel Jusuke Hasegawa sice hovořil o tom, že se do startu sezóny dostanou na loňskou úroveň Mercedesu, ten však společně s ostatními výrobci učinil další pokrok. Nepomůže ani slušný pokrok na straně šasi, o kterém je McLaren přesvědčený.

img-responsive

McLaren v testech ujel nejmenší vzdálenost | foto: Honda Racing F1

První problémy se objevily už první filmovací den, což už bylo příliš pozdě. Auto pak hned na začátku testů zůstalo trčet v garáži kvůli problému s olejovým systémem, který zavinila nová konstrukce nádrže. Výměna motoru a nasazení specifikace č. 2 nepomohlo - vyskytovaly se další potíže, za které nejspíše mohou nadměrné vibrace, jež poškozovaly spoje.

Za osm dní zvládl jen 425 kol (1978,4 km), což je ve srovnání s Mercedesem (1096 kol) či Ferrari (956 kol) tristní. Pokud se podíváme na ujeté vzdálenosti z pohledu výrobců motorů, je situace ještě zoufalejší: Mercedes 12480 km, Ferrari 11446,6 km a Honda jen 1978,4 km.

Růžové to nebylo ani s výkonem, Honda dosahovala o 45 - 50 koní méně než v poslední Velké ceně Abú Zabí. Hvězda týmu Fernando Alonso k tomu řekla: "Jo, momentálně máme méně výkonu než loni, ale nastavení, se kterými jsme až dosud jezdili, se z různých důvodů a různých problémů s motorem ani zdaleka nepřiblížila těm, jež bychom používali v závodě. Ten výkon neuvidíme do té doby, dokud nevyřeší spoustu problémů, které máme."

Ujeté vzdálenosti při testech podle týmů

Ujeté vzdálenosti při testech podle týmů | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Řešení?
"Očekávám ze strany týmu neuvěřitelně silnou reakci," uvedl dále Alonso, aniž by poukázal na detaily. Honda potřebuje rychle vyřešit své potíže. Ty se stále táhnou, což je dáno odlišnou japonskou kulturou. Projevuje se neochotou přijmout jakoukoliv pomoc z vnějšku, naslouchat vedení odborníkům, což je patrné například z ukončení spolupráce se zkušeným Gillesem Simonem.

Honda potřebuje přijmout nový přístup, nové linie komunikace, nové technologie, čerstvé nápady a musí být otevřenější vůči změnám. Je ale také možné, že Alonso začal myslet na to, zda by nebylo lepší přejít k jinému dodavateli pohonných jednotek. Ke kterému - to by záleželo na losování kvůli tomu, že všichni zbývající mají po dva zákazníky (Mercedes: Force India a Williams; Ferrari: Haas a Sauber; Renault: Red Bull a Toro Rosso).

img-responsive

Fernando Alonso není z nové Hondy vůbec nadšený | foto: McLaren

Navíc by nešlo o snadný krok vzhledem k dlouhodobému kontraktu a finanční pomoci McLarenu z Japonska. Kolik času však může stáj z Wokingu ještě Hondě poskytnout? Další neúspěchy se mohou podepsat na odchod těch nejlepších inženýrů, poklesu finančních odměn a schopnosti nalézat nové sponzory.

Naděje
Závodit se ještě nezačalo, nic není ztraceno. Stačí vzpomenout na katastrofální začátek Red Bullu s Renaultem v roce 2014 po přechodu na hybridní pohonné jednotky. Usilovná společná snaha tehdy vyústila ve vítězství ve třech závodech. Honda však bude muset pořádně zabrat a změnit spoustu věcí.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak velká je krize McLarenu s Hondou? Co je špatně a jaká je naděje?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 43, poslední 15.03.2017 15:48 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 43 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pierre Gasly

Překvapení na ruský účet potvrzeno: Gasly v Malajsii a v Japonsku nastoupí místo Kvjata

Pohonná jednotka Hondy

Marko Hondě věří, bude pohánět i Red Bull? McLaren chce s Renaultem hned vyhrát závod

Andy Palmer a Christian Horner

Valkyrie, James Bond a F1: to jsou pilíře pro Aston Martin, hlásá Andy Palmer

Přední křídlo vozu Force India VJM10 v Singapuru

Force India nastoupí v Malajsii s vylepšením aerodynamiky i s novým motorem

Prověrka Alonsova vozu dopadla dobře, k poškození nedošlo

Honda měla po nehodě v Singapuru obavy o Alonsův motor

U Haasu nevládne spokojenost, ale odhodlání ano

Haas registruje vzestup Renaultu. Neodpovídá jeho možnostem, říká Steiner

Nico Hülkenberg a Renault očekávají přísun bodů v Malajsii.

Hülkenberg dostane v Malajsii nový motor

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (5:00 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (8:00 - 9:00)
    • Kvalifikace (11:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pneumatiky Pirelli pro sezónu 2017

Od Austrálie po Ázerbájdžán: Jaké pneumatiky dodá Pirelli pro prvních 8 závodů?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Mercedes neví, proč byl v Singapuru najednou tak rychlý. O viníkovi kolize má Lauda jasno

  2. Vettel se dle Verstappena neomluvil. Co vidí na dohře incidentu jeho otec?

  3. "Alonso chce zůstat, zbývá doladit pár detailů." Boullier o trpkém rozchodu s Hondou a důsledcích

  4. Massův sloupek: Nejlepší zpráva víkendu pro Williams a posouzení kolize Vettela s Maxem

  5. Dohoda s McLarenem je podle Prosta pro Renault rizikem. Co bude s Red Bullem?

  6. Aston Martin v F1 - Red Bull potvrzuje nového titulárního sponzora

reklama