Spor kolem zavěšení neutichá, podá Ferrari v Melbourne protest?

Petr Hlawiczka, 13. února 2017, 06:50 Google+

Týmy po posledních vzájemných rozhovorech od Mezinárodní automobilové federace (FIA) očekávají ještě před prvním předsezónním testem novou technickou směrnici, která se má týkat zavěšení. V této oblasti to totiž stále na pozadí vře.

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 14.02. 18:47) Napište svůj názor
Přední zavěšení Mercedesu

Přední zavěšení Mercedesu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Rozhovory se týkají chytré práce (předzatížení) se zavěšením, na což během zimy poukázalo Ferrari, které po FIA chtělo objasnění toho, zda se v těchto případech už náhodou nejedná o zařízení ovlivňující aerodynamickou výkonnost.


Ferrari se systémy zavěšení soupeřů nelíbí

Podle hlavního konstruktéra Ferrari Simone Resty toto řešení může snadno nahradit zakázaný systém FRIC (propojené přední a zadní zavěšení), aniž by mezi přední a zadní součástí zavěšení bylo nějaké fyzické propojení. Nešlo by pak jen o jednoduchou kontrolu odpružení, ale o vylepšení výkonnosti díly lepší úpravě světlé výšky s kýženým dopadem na aerodynamiku.

"Jejich příspěvek k hlavnímu účelu odpruženého zavěšení - připojení kol vozu způsobem, který izoluje odpruženou část od nerovností vozovky - je drobný, zatímco vliv na světlou výšku a tudíž na aerodynamickou výkonnost je mnohem větší, a to až do takového rozsahu, který podle nás ospravedlňuje dodatečnou hmotnost a konstrukční složitost," zdůvodňuje Resta.

img-responsive

Simone Resta se snaží zakázat chytré systémy zavěšení soupeřů | foto: Scuderia Ferrari

"Proto zpochybňujeme legalitu těchto systému dle článku 3.15 a jeho výkladu v technické směrnici TD/002-11, která určuje, zda jsou některé detaily 'zcela náhodné vzhledem k hlavnímu účelu systému zavěšení' nebo jsou 'záměrně ovlivňují aerodynamickou výkonnost vozu,'" pokračuje konstruktér z Maranella.


Whiting svůj názor vyslovil, ale diskuse neutichají

Podle ředitele závodů Charlieho Whitinga by kterýkoliv systém, jenž by fungoval takovým způsobem, pravidla porušoval. Mercedes a Red Bull, jež jsou v oblasti zavěšení na čele, ale přesto tuto komunikaci nevnímali tak, že by se měla týkat jejich systémů zavěšení. Whiting jim dává za pravdu, a tak Ferrari bombarduje FIA svými žádostmi dál a snaží se zjistit, proč jsou systémy soupeřů dle něj legální.

Týmy mezi sebou vedou vášnivé debaty a minulý týden se v úterý 7. února kvůli tomu dokonce v Ženevě se zástupci FIA sešli techničtí ředitelé stájí. Ferrari na této schůzce ale mělo podporu pouze tří dalších stájí. Nedošlo ke shodě v tom, co by mělo či nemělo být legální, byť padaly různé návrhy: od návratu ke konvenčnímu systému zavěšení až po přechod k aktivnímu zavěšení a či neomezenému vývoji hydraulických řešení.

img-responsive

Černá nádoba v pravé bočnici vozu tvoří součást hydraulického systému předního zavěšení Mercedesu | foto: Craig Scarborough

Konečný verdikt až po protestu v Austrálii?
Protože je technologie zavěšení pro výkonnost vozu klíčová, tak se od FIA do dvou týdnů očekává další technická směrnice, která by do této oblasti vrhla více světla. Zatím není jasné, k čemu se Whiting ve svém názoru přikloní: zda některé špičkové stáje budou muset své zavěšení těsně před sezónou předělávat, nebo dá složitým systémům zelenou. Doufá se jen v to, že tentokrát budou pokyny naprosto jasné.

Pokud budou mezi jednotlivými účastníky šampionátu i nadále rozpory, pak je možné, že v Austrálii bude hustá atmosféra a někdo z nich podá oficiální protest. Whitingovy názory mají totiž povahu doporučení, závazný výklad pravidel mohou stanovovat pouze závodní komisaři na místě nebo nakonec Mezinárodní odvolací soud FIA.

Vytisknout

Diskuze: Spor kolem zavěšení neutichá, podá Ferrari v Melbourne protest?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 14.02.2017 18:47 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Nico Hülkenberg je připraven

VIDEO: Fyzická příprava Hülkenberga v Dominikánské republice: nejen box a…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud