Jak to bylo v roce 2016 s rychlostním rekordem a jak nás Williams svými údaji mátl

Petr Hlawiczka, 22. prosince 2016, 06:30 Google+ Exkluzivně

V letošní sezóně došlo po delší době k překonání rychlostního rekordu, který FIA oficiálně neeviduje. Jakou má hodnotu, kdo a kdy ho stanovil? Williamsem proklamovaných 378 km/h z Baku neplatí - nejednalo se o přesný údaj. Vše se ale po komunikaci s týmem vyjasnilo.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 23.12. 17:55) Napište svůj názor
Valtteri Bottas s Williamsem

Valtteri Bottas s Williamsem | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Valtteri Bottas 18. června v kvalifikaci na Velkou cenu Evropy dosáhl rychlosti 366,1 km/h (viz analýza sektorů). Stáj z Grove se ale po shlédnutí telemetrických údajů v neděli ráno pochlubila tím, že na konci cílové rovinky jel až 378 km/h, což podle ní byla zřejmě absolutně nejvyšší rychlost dosažené vozem F1 na okruhu.

Když jsem se o tom bavil s některými inženýry po závodě, nechápavě kroutili hlavami nad tím, jak k tomu u britského týmu přišli. Na velmi krátkém úseku před brzděním do první zatáčky by musel zrychlit o dalších 12 km/h - což vzhledem k rychlosti blížící se 400 km/h nevypadalo moc reálně ani v závěsu, který mu v Q3 poskytl Max Verstappen. Oficiálně však zprávu Williamsu nikdo nenapadl a ani on sám ji nedementoval.

Při sestavování různých statistik po sezóně jsem se k tomu vrátil a týmu se dotázal. Výsledek? Onen údaj 378 km/h opravdu neodpovídal skutečnosti. Jeho mluvčí pro F1news.cz potvrdila, že v daný okamžik jel Bottas pouze po očištění od všech rušivých vlivů "jen" 371,85 km/h.

Finský pilot, který je na cestě k Mercedesu, se rekordu v letošní sezóně ale nakonec přece jen dočkal. V Mexiku v nadmořské výšce 2 238 m n. m., kde vozy kvůli řidšímu vzduchu čelí mnohem nižšímu aerodynamickému odporu, v 23. kole závodu v místě měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) dosáhl 372,56 km/h.

Maximální rychlosti Velké ceny Mexika 2016 - údaje ze speed trapu

Maximální rychlosti Velké ceny Mexika 2016 - údaje ze speed trapu | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Tímto překonal předchozí rekord Antonia Pizzonii, jehož Williamsu poháněnému desetiválcovým motorem BMW v roce 2004 v Monze na speed trapu naměřili 369,9 km/h. O rok později jel Kimi Räikkönen v jiné části této trati (nikoliv na speed trapu) 370,1 km/h. Juan Pablo Montoya s McLarenem tam ve stejném roce dosáhl až 372,6 km/h - jednalo se ale o srpnové testy (24. 8. - týden před velkou cenou), nikoliv o závodní víkend.

Při dotazování se Williamsu mě také zajímalo, o kolik ještě dokázal Bottas s vozem FW38 zrychlit za místem měření max. rychlostí. I to mi sympatická mluvčí týmu prozradila: 373,3 km/h. "Tohle se ale může lišit od oficiálních čísel ze speed trapu kvůli tomu, kde je speed trap umístěn. FIA nemá oficiální rychlostní rekord a tyto věci ani nezaznamenává, nic tedy není oficiální, pokud jde o to, co bylo či nebylo v historii nejrychlejší," upozorňuje.

Jde tedy o neoficiální rekord z telemetrie týmu - neoficiální proto, že týmy své maximální rychlostí těsně před brzděním neposkytují. Ve svých analýzách se vždy musím spokojit pouze s údaji FOM ze čtyř míst, kde se rychlosti měří (pomezí tří sektorů a speed trap, který není vždy reprezentativně umístěn, zástupci FOM mi ale slíbili příští rok nápravu).

img-responsive

Valtteri Bottas během své rekordní jízdy v Mexiku | foto: Williams F1 Team

Po prozkoumání dat a bádání v historii závěrem můžeme prohlásit, že letos v Mexiku došlo k překonání rychlostního rekordu dosaženého během závodního víkendu - ten nyní drží zásluhou Valtteriho Bottase Williams FW38 poháněný Mercedesem: 372,56 km/h.

Příští rok se tomu vozy již nepřiblíží - v platnost vstupují nová technická pravidla. Vozy budou mít širší křídla i pneumatiky, a jejich odpor razantně stoupne. Maximální rychlosti na rovinkách budou nižší, časy na kolo ale až o 5 sekund na kolo poklesnou v důsledku vyšších rychlostí v zatáčkách.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak to bylo v roce 2016 s rychlostním rekordem a jak nás Williams svými údaji mátl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 23.12.2016 17:55 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz nese za kolizi svůj podíl viny

Za vzájemnou kolizi s Kvjatem v Británii může i Sainz, překvapil šéf Toro Rosso + VIDEO

Pascal Wehrlein při pátečním tréninku v Rakousku

Sauber ruší plánovanou spolupráci s Hondou, budou jej pohánět jiné motory

Zak Brown by pozměnil statut pilotní superlicence

Zak Brown skrytě zaútočil na Lewise Hamiltona

Esteban Ocon se řadí mezi výrazné talenty F1

Co by Ocon dělal u McDonalda a jaký je jeho velký sen?

Toto Wolff je toho názoru, že Dohoda o svornosti se přežila

Bude Formule 1 s franšízovým modelem úspěšnější?

Robert Kubica v dobách své aktivní kariéry v F1

Kubica už po letní pauze? Vyjádřili se jak Hülkenberg, tak Renault

Současné pojetí motorů dle Illiena zašlo příliš daleko

Uznávaný Illien promluvil. Otevřeně vysvětlil problém motorů F1, politiku výrobců i řešení

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (10:00 - 11:30)
    • 2. Trénink (14:00 - 15:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (11:00 - 12:00)
    • Kvalifikace (14:00)
  • Neděle

    • Závod (14:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VETTEL, 2. HAMILTON, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Bude dodavatel Total u Renaultu nahrazen společností BP?

Renault se chystá na nové spojenectví s Velkou Británií

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda otevřeně o vývoji motoru: Proč nezjistila problémy už na dynamometru?

  2. "Porážka Ferrari," hodnotí Minardi oznámení Haasu

  3. Všech 12 ikonických vozů ze hry F1 2017 odhaleno. Čeká nás to nejlepší z posledních 30 let

  4. "Kolik vám Stroll za své místo zaplatil?" Kolegové si tropí žerty ze šéfky Williamsu

  5. Konečně víme, jak to bylo s Kimiho pneumatikou v závěru GP Británie

  6. Spiknutí či dokonce vzpoura pneumatik? Ale jděte, to se jednoduše stává...

reklama