Jak to bylo v roce 2016 s rychlostním rekordem a jak nás Williams svými údaji mátl

Petr Hlawiczka, 22. prosince 2016, 06:30 Google+ Exkluzivně

V letošní sezóně došlo po delší době k překonání rychlostního rekordu, který FIA oficiálně neeviduje. Jakou má hodnotu, kdo a kdy ho stanovil? Williamsem proklamovaných 378 km/h z Baku neplatí - nejednalo se o přesný údaj. Vše se ale po komunikaci s týmem vyjasnilo.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 23.12. 17:55) Napište svůj názor
Jak to bylo v roce 2016 s rychlostním rekordem a jak nás Williams svými údaji mátl - anotačné foto

Valtteri Bottas s Williamsem | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Valtteri Bottas 18. června v kvalifikaci na Velkou cenu Evropy dosáhl rychlosti 366,1 km/h (viz analýza sektorů). Stáj z Grove se ale po shlédnutí telemetrických údajů v neděli ráno pochlubila tím, že na konci cílové rovinky jel až 378 km/h, což podle ní byla zřejmě absolutně nejvyšší rychlost dosažené vozem F1 na okruhu.

Když jsem se o tom bavil s některými inženýry po závodě, nechápavě kroutili hlavami nad tím, jak k tomu u britského týmu přišli. Na velmi krátkém úseku před brzděním do první zatáčky by musel zrychlit o dalších 12 km/h - což vzhledem k rychlosti blížící se 400 km/h nevypadalo moc reálně ani v závěsu, který mu v Q3 poskytl Max Verstappen. Oficiálně však zprávu Williamsu nikdo nenapadl a ani on sám ji nedementoval.

Při sestavování různých statistik po sezóně jsem se k tomu vrátil a týmu se dotázal. Výsledek? Onen údaj 378 km/h opravdu neodpovídal skutečnosti. Jeho mluvčí pro F1news.cz potvrdila, že v daný okamžik jel Bottas pouze po očištění od všech rušivých vlivů "jen" 371,85 km/h.

Finský pilot, který je na cestě k Mercedesu, se rekordu v letošní sezóně ale nakonec přece jen dočkal. V Mexiku v nadmořské výšce 2 238 m n. m., kde vozy kvůli řidšímu vzduchu čelí mnohem nižšímu aerodynamickému odporu, v 23. kole závodu v místě měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) dosáhl 372,56 km/h.

Maximální rychlosti Velké ceny Mexika 2016 - údaje ze speed trapu

Maximální rychlosti Velké ceny Mexika 2016 - údaje ze speed trapu | zdroj: Petr Hlawiczka, F1news.cz

Tímto překonal předchozí rekord Antonia Pizzonii, jehož Williamsu poháněnému desetiválcovým motorem BMW v roce 2004 v Monze na speed trapu naměřili 369,9 km/h. O rok později jel Kimi Räikkönen v jiné části této trati (nikoliv na speed trapu) 370,1 km/h. Juan Pablo Montoya s McLarenem tam ve stejném roce dosáhl až 372,6 km/h - jednalo se ale o srpnové testy (24. 8. - týden před velkou cenou), nikoliv o závodní víkend.

Při dotazování se Williamsu mě také zajímalo, o kolik ještě dokázal Bottas s vozem FW38 zrychlit za místem měření max. rychlostí. I to mi sympatická mluvčí týmu prozradila: 373,3 km/h. "Tohle se ale může lišit od oficiálních čísel ze speed trapu kvůli tomu, kde je speed trap umístěn. FIA nemá oficiální rychlostní rekord a tyto věci ani nezaznamenává, nic tedy není oficiální, pokud jde o to, co bylo či nebylo v historii nejrychlejší," upozorňuje.

Jde tedy o neoficiální rekord z telemetrie týmu - neoficiální proto, že týmy své maximální rychlostí těsně před brzděním neposkytují. Ve svých analýzách se vždy musím spokojit pouze s údaji FOM ze čtyř míst, kde se rychlosti měří (pomezí tří sektorů a speed trap, který není vždy reprezentativně umístěn, zástupci FOM mi ale slíbili příští rok nápravu).

img-responsive

Valtteri Bottas během své rekordní jízdy v Mexiku | foto: Williams F1 Team

Po prozkoumání dat a bádání v historii závěrem můžeme prohlásit, že letos v Mexiku došlo k překonání rychlostního rekordu dosaženého během závodního víkendu - ten nyní drží zásluhou Valtteriho Bottase Williams FW38 poháněný Mercedesem: 372,56 km/h.

Příští rok se tomu vozy již nepřiblíží - v platnost vstupují nová technická pravidla. Vozy budou mít širší křídla i pneumatiky, a jejich odpor razantně stoupne. Maximální rychlosti na rovinkách budou nižší, časy na kolo ale až o 5 sekund na kolo poklesnou v důsledku vyšších rychlostí v zatáčkách.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak to bylo v roce 2016 s rychlostním rekordem a jak nás Williams svými údaji mátl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 23.12.2016 17:55 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

ONLINE: Nový Mercedes W08 vypadá úžasně, Hamilton v něm cítí bestii - anotačno foto

ONLINE: Nový Mercedes W08 vypadá úžasně, Hamilton v něm cítí bestii

Proč tak "strašný nos"? Důvody vysvětlil technický ředitel Force Indie - anotačno foto

Proč tak "strašný nos"? Důvody vysvětlil technický ředitel Force Indie

Mercedes udělal další "bezprecedentní" krok s motorem pro letošní rok - anotačno foto

Mercedes udělal další "bezprecedentní" krok s motorem pro letošní rok

Jsem připraven se nejen učit! Oconovi začíná bitva na plný úvazek - anotačno foto

Jsem připraven se nejen učit! Oconovi začíná bitva na plný úvazek

Hamilton už ví, jak to bude s předjížděním. Inženýři mu sdělili své poznatky - anotačno foto

Hamilton už ví, jak to bude s předjížděním. Inženýři mu sdělili své poznatky

Force India při testech plně vytíží své piloty, dojde k jediné výjimce - anotačno foto

Force India při testech plně vytíží své piloty, dojde k jediné výjimce

Kdy a kdo bude jezdit za Williams během testů v Barceloně - anotačno foto

Kdy a kdo bude jezdit za Williams během testů v Barceloně

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. ROSBERG, 2. HAMILTON, 3. RI... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Proč tak "strašný nos"? Důvody vysvětlil technický ředitel Force Indie

Proč tak "strašný nos"? Důvody vysvětlil technický ředitel Force Indie

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. První obrázky skutečného nového vozu: odhalení Williamsu FW40 + VIDEO

  2. První vlaštovka je tady, Sauber C36 Ferrari zahájil prezentaci letošních monopostů

  3. Krásy příliš neprobral. Force India VJM10 svým vzhledem zůstává za očekáváním

  4. ONLINE: Nový Mercedes W08 vypadá úžasně, Hamilton v něm cítí bestii

  5. Jsme na tom lépe, než si většina lidí myslí, komentuje Vettel situaci u Ferrari

  6. Kolega ať si přijde na všechno sám, já také neopisuji, prohlásil Hamilton

reklama