Jak to bylo v roce 2016 s rychlostním rekordem a jak nás Williams svými údaji mátl

Petr Hlawiczka, 22. prosince 2016, 06:30 Google+ Exkluzivně

V letošní sezóně došlo po delší době k překonání rychlostního rekordu, který FIA oficiálně neeviduje. Jakou má hodnotu, kdo a kdy ho stanovil? Williamsem proklamovaných 378 km/h z Baku neplatí - nejednalo se o přesný údaj. Vše se ale po komunikaci s týmem vyjasnilo.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 23.12. 17:55) Napište svůj názor
Valtteri Bottas s Williamsem

Valtteri Bottas s Williamsem | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Valtteri Bottas 18. června v kvalifikaci na Velkou cenu Evropy dosáhl rychlosti 366,1 km/h (viz analýza sektorů). Stáj z Grove se ale po shlédnutí telemetrických údajů v neděli ráno pochlubila tím, že na konci cílové rovinky jel až 378 km/h, což podle ní byla zřejmě absolutně nejvyšší rychlost dosažené vozem F1 na okruhu.

Když jsem se o tom bavil s některými inženýry po závodě, nechápavě kroutili hlavami nad tím, jak k tomu u britského týmu přišli. Na velmi krátkém úseku před brzděním do první zatáčky by musel zrychlit o dalších 12 km/h - což vzhledem k rychlosti blížící se 400 km/h nevypadalo moc reálně ani v závěsu, který mu v Q3 poskytl Max Verstappen. Oficiálně však zprávu Williamsu nikdo nenapadl a ani on sám ji nedementoval.

Při sestavování různých statistik po sezóně jsem se k tomu vrátil a týmu se dotázal. Výsledek? Onen údaj 378 km/h opravdu neodpovídal skutečnosti. Jeho mluvčí pro F1news.cz potvrdila, že v daný okamžik jel Bottas pouze po očištění od všech rušivých vlivů "jen" 371,85 km/h.

Finský pilot, který je na cestě k Mercedesu, se rekordu v letošní sezóně ale nakonec přece jen dočkal. V Mexiku v nadmořské výšce 2 238 m n. m., kde vozy kvůli řidšímu vzduchu čelí mnohem nižšímu aerodynamickému odporu, v 23. kole závodu v místě měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) dosáhl 372,56 km/h.

Maximální rychlosti Velké ceny Mexika 2016 - údaje ze speed trapu

Maximální rychlosti Velké ceny Mexika 2016 - údaje ze speed trapu | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Tímto překonal předchozí rekord Antonia Pizzonii, jehož Williamsu poháněnému desetiválcovým motorem BMW v roce 2004 v Monze na speed trapu naměřili 369,9 km/h. O rok později jel Kimi Räikkönen v jiné části této trati (nikoliv na speed trapu) 370,1 km/h. Juan Pablo Montoya s McLarenem tam ve stejném roce dosáhl až 372,6 km/h - jednalo se ale o srpnové testy (24. 8. - týden před velkou cenou), nikoliv o závodní víkend.

Při dotazování se Williamsu mě také zajímalo, o kolik ještě dokázal Bottas s vozem FW38 zrychlit za místem měření max. rychlostí. I to mi sympatická mluvčí týmu prozradila: 373,3 km/h. "Tohle se ale může lišit od oficiálních čísel ze speed trapu kvůli tomu, kde je speed trap umístěn. FIA nemá oficiální rychlostní rekord a tyto věci ani nezaznamenává, nic tedy není oficiální, pokud jde o to, co bylo či nebylo v historii nejrychlejší," upozorňuje.

Jde tedy o neoficiální rekord z telemetrie týmu - neoficiální proto, že týmy své maximální rychlostí těsně před brzděním neposkytují. Ve svých analýzách se vždy musím spokojit pouze s údaji FOM ze čtyř míst, kde se rychlosti měří (pomezí tří sektorů a speed trap, který není vždy reprezentativně umístěn, zástupci FOM mi ale slíbili příští rok nápravu).

img-responsive

Valtteri Bottas během své rekordní jízdy v Mexiku | foto: Williams F1 Team

Po prozkoumání dat a bádání v historii závěrem můžeme prohlásit, že letos v Mexiku došlo k překonání rychlostního rekordu dosaženého během závodního víkendu - ten nyní drží zásluhou Valtteriho Bottase Williams FW38 poháněný Mercedesem: 372,56 km/h.

Příští rok se tomu vozy již nepřiblíží - v platnost vstupují nová technická pravidla. Vozy budou mít širší křídla i pneumatiky, a jejich odpor razantně stoupne. Maximální rychlosti na rovinkách budou nižší, časy na kolo ale až o 5 sekund na kolo poklesnou v důsledku vyšších rychlostí v zatáčkách.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak to bylo v roce 2016 s rychlostním rekordem a jak nás Williams svými údaji mátl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 23.12.2016 17:55 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Felipe Massa je jedním z kruhu užších kandidátů na místo pro rok 2018

Williams zužuje seznam možných adeptů na místo vedle Strolla

Kimi Räikkönen stále cítí šanci

Räikkönen: Ferrari ztratilo šanci na titul? To je jen výmysl novinářů

Na Monze se Hamilton dostal do čela kvalifikačních statistik, ale...

Ach ty rekordy! Hamilton může být první, ale také až pátý...

Stoffel Vandoorne si ve Velké ceně Singapuru dojel pro svůj životní výsledek v F1

Vandoorne píše o rozchodu s Hondou a nejlepším víkendu kariéry, mrzí ho prohra s Palmerem

Renault

FIA zpřísňuje pravidla pro motory, mění systém superlicence a definuje detaily Halo

Charles Leclerc dostane významnou příležitost u Sauberu

Leclerc za Sauber odjede 4 páteční tréninky. Blíží se vstup Alfy Romeo do F1? + VIDEO

Felipe Massa v Singapuru

Massův sloupek: Nejlepší zpráva víkendu pro Williams a posouzení kolize Vettela s Maxem

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Bude dodavatel Total u Renaultu nahrazen společností BP?

Renault se chystá na nové spojenectví s Velkou Británií

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Katastrofa, všechno špatně!" Italská média mohutně kritizují Ferrari a Vettela

  2. Mercedes neví, proč byl v Singapuru najednou tak rychlý. O viníkovi kolize má Lauda jasno

  3. Vettel se dle Verstappena neomluvil. Co vidí na dohře incidentu jeho otec?

  4. "Alonso chce zůstat, zbývá doladit pár detailů." Boullier o trpkém rozchodu s Hondou a důsledcích

  5. Webber v Singapuru nechápal komisaře, Hamiltona "chránil" Senna

  6. Vettel měl zřejmě Verstappena v mrtvém úhlu, domnívá se Hamilton + VIDEO

reklama