ANALÝZA SEKTORŮ: Hamilton předčil Rosberga ve 2 sektorech, Räikkönen jel 340,9 km/h

Petr Hlawiczka, 12. listopadu 2016, 21:10 Aktualizováno 13.11.2016, 12:00 Google+

INTERLAGOS - ANALÝZA SEKTORŮ; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti během kvalifikace v jednotlivých sektorech? Co z toho můžeme vyčíst o jejich formě a jaké strategie připadají v úvahu? Co stojí za vzestupem formy Kimiho Räikkönena?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kimi Räikkönen před Nicem Hülkenbergem

Kimi Räikkönen před Nicem Hülkenbergem | foto: Sahara Force India

Sdílejte článek

Interlagos je krátkým okruhem, jehož první sektor obsahuje pomalá Sennova esíčka a třetí velmi rychlou zatáčku, kde bude v závodu začínat první DRS zóna. Na zadní rovince začíná před čtvrtou druhý, technický sektor vyžadující maximální přítlak. Krom úvodní rychlejší pasáže obsahuje sérii velmi pomalých zákrut.

Třetí sektor tvoří krom 12. středně rychlé zatáčky, z níž je důležitý dobrý výjezd, již pouze dlouhá rovinka, kde se uplatní co nejnižší odpor.

Místo měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází příliš blízko první zatáčky (pouze 90 metrů před ní), piloti v něm již začínají brzdit, proto maximální rychlosti na konci třetího sektoru občas bývají o něco vyšší - odhaluje to, kdo začíná nejdříve brzdit před první zatáčkou. Ještě vyšší v některých bývají na konci 1. sektoru díky aktivaci DRS. O tomto problému jsem již dříve hovořil se zástupci FIA a FOM, kteří mi přislíbili příští rok nápravu (dělali přitom ale, jako by to nikoho jiného doposud moc nezajímalo).

Bližší technické informace o okruhu Interlagos včetně jeho konfigurace, průměrných rychlostí, nároků na motor, brzdy a dalších výzev, naleznete zde.

Mapa brazilského okruhu Interlagos (včetně převýšení)

Mapa brazilského okruhu Interlagos (včetně převýšení) | zdroj: Formula1.com

Hamilton na Interlagosu pokračoval i v sobotu ve výborných výkonech a vybojoval 60. pole position své kariéry. Důležitá podle něj byla teplota pneumatik, kterou si neustále na displeji hlídal. V prvním sektoru ztrácel, než je dostal na provozní teploty, pak už na něj jeho týmový kolega neměl - v součtu sektorů ale zaostal jen o 22 tisícin sekundy.

Mezi piloty Mercedesu to je velmi vyrovnané, v závodě bude muset lídr šampionátu Rosberg spoléhat na lepší start či výdrž pneumatik, protože jinak na předjetí se stejným vozem mít zřejmě moc nebude - kvalifikační pozice je v Brazílii velmi důležitá. Za deště umí lépe zajet Hamilton, který tvrdí, že není vůbec ve stresu, protože nemá co ztratit.

Ideální kolo v Q3 nedokázal poskládat nikdo (v Q2 se to povedlo jen Gutiérrezovi, v Q1 Oconovi, který však byl potrestán za blokování Palmera, a tak odstartuje až jako poslední).

Nejblíže byl Stříbrným šípům Verstappen, jeho odstup je již ale hodně velký - téměř 6 desetin. Navíc na třetím nejkratším okruhu kalendáře, v % jeho ztráta činí již 0,81 %. Právě odstup od soupeřů si dnes po kvalifikaci moc pochvaloval Niki Lauda, jenž ji označil za "tu nejdůležitější věc."

Relativní pořadí týmů dle výkonnosti v kvalifikaci

Relativní pořadí týmů dle výkonnosti v kvalifikaci | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Piloti Red Bullu promrhali svůj potenciál, jinak Verstappen i Ricciardo mohli skončit před svými přímými soupeři z Ferrari (Max na čtvrtém místě, Daniel na pátém).

Třetí místo na roštu ale patří Räikkönenovi, který výbornými výkony ve druhé části sezóny překvapuje. Ferrari letos ztrácí v pomalých zatáčkách kvůli horší aerodynamice a mechanické trakci. Motor je silnou stránkou vozu SF16-H, funguje velmi dobře.

Kimi byl v 3. tréninku nejrychlejší v 1. a v 3. sektoru, nejvíce zaostával v tom druhém, kde je klíčový přítlak. Díky čemu skončil tak vysoko? Na Intelagosu je kvůli krátkému kolu důležitá preciznost, Finovi dodává navíc důvěru přední část, kdy auto dělá přesně to, co chce, což mu poskytlo klíčovou výhodu.

Nejrychlejší sektory kvalifikace v Brazílii

Nejrychlejší sektory kvalifikace v Brazílii | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Velmi dobrým výkonem se prezentoval i Grosjean s Haasem, jenž bude startovat ze 4. řady - v 3. sektoru dosáhl dokonce 4. nejrychlejšího času. Očividně překvapený byl samotný Francouz i celý americký tým, s nímž bude příští rok moc rád pokračovat. Pomohla výměna brzdových kotoučů (staré Brembo nahrazují nové Carbon Industrie, pouze u Grosjeana). S vozem mají stále potíže, sedí mu ale nízké teploty - za těch nižších jim nefunguje, přehřívají se jím pneumatiky (problémy za horka mívá i Ferrari, od něhož odebírají spousty dílů).

Na rovinkách byl nejrychlejší Räikkönen, který jel na speed trapu 338,1 km/h (na konci 1. sektoru dokonce 340,9 km/h. Grosjean s Haasem poháněným Ferrari byl na třetím místě, zbylých pět míst v Top7 patřilo Mercedesu, jehož nejlepším zástupcem byl Rosberg (338,1 km/h). Ferrari trochu scházel přítlak, což bylo patrné v 2. sektoru.

Ricciardovi s pohonnou jednotkou Renault bylo naměřeno o 8,1 km/h méně než Kimimu, Sainzovi s loňskou specifikací Ferrari o 11 km/h méně a Alonsovi s Hondou až o 11,7 km/h méně.

Maximální rychlosti (v km/h) brazilské kvalifikace

Maximální rychlosti (v km/h) brazilské kvalifikace | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Pneumatiky a strategie
Po dopoledním dešti panovaly v Brazílii chladnější podmínky (21 °C vzduch, 26 °C trať), všichni piloti jezdili pouze na měkkých pneumatikách, které včera byly o 1,3 sekundy rychlejší než ty středně-tvrdé.

Zítřejší předpověď je nejistá, podle meteorologů by ale mohlo pršet ještě více. Nejlepší strategií pro zítřek budou dvě zastávky (v 17. a v 44. kole), týmy se ale přizpůsobí odstupům mezi vozy, které se na Interlagosu těžko hledají, a příp. i počasí.

Týmy na měkké směsi zaznamenávaly za teplejších podmínek poměrně vysokou degradaci, proto by ti, kdo si pro začátek závodu zvolí středně-tvrdou směs, mohl mít výhodu v podobě delšího prvního stintu a alternativní strategie.

Počet zbývajících sad pneumatik pro závod

Počet zbývajících sad pneumatik pro závod | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

 

Vytisknout

Diskuze: ANALÝZA SEKTORŮ: Hamilton předčil Rosberga ve 2 sektorech, Räikkönen jel 340,9 km/h

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Daniil Kvjat letos prožívá opravdu náročnou sezónu

Horská dráha Kvjata. Co na sebe ruský bohatýr prozradil?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud