Ferrari a Räikkönen otestovali ochranu kokpitu "Halo koncept"

Robert RoBertino Pavelka, 3. března 2016, 11:10 Aktualizováno 3.3.2016, 13:20 Google+ 2016-Test-Barc2

Od dlouhých dohadů, debat a nápadů přecházíme ke konkrétním činům. Ferrari jako první na dráze vyzkoušelo formu Halo konceptu, ochrany kokpitu a hlavy pilota. Reakce na novinku, kterou předvedl Kimi Räikkönen při třetím testovacím dnu v Barceloně jsou smíšené.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 04.03. 15:37) Napište svůj názor
Ferrari v Barceloně otestovalo ochranu kokpitu typu "halo"

Ferrari v Barceloně otestovalo ochranu kokpitu typu "halo" | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Koncept byl umístěn na Finovo Ferrari po začátku třetího dne testů, ovšem Kimi s ním odjel jediné kolo, vrátil se do boxů a segment byl opět odstraněn. Černě natřené "véčko" je konstruováno se zaměřením na ochranu hlavy a vychází z designu FIA, které plánuje zavedení tohoto systému v příští sezóně. Podle Räikkönena byl výhled z kokpitu "OK". Později se Iceman nečekaně rozpovídal a dodal: "První dojem týkající se viditelnosti je pozitivní. Struktura nijak výhledu nebrání."

Ferrari už se touto variantou nějakou dobu zabývá a především se snaží dosáhnout snížení hmotnosti celého zařízení. Původně vážil Halo koncept téměř deset kilogramů, nyní se podařilo jej "zeštíhlet" o čtyři kilogramy. Tato verze měla být také při testech zkoušena (další snímek z testu najdete zde). 

Současná varianta je ke kokpitu pevně připojena, v dlouhodobějším horizontu by se měla horní část zvedat a umožnit pilotovi bez problémů kokpit opustit. Ferrari namontovalo Halo koncept ve středu v noci na vůz a Vettel se pokoušel se z něj dostat. Nicméně bylo rozhodnuto, že zařízení vyzkouší jako vhodnější osoba Räikkönen, takže hned na začátku jízd a za denního světla mohl sdělit své objektivní dojmy, jaké má Halo koncept na cítění a viditelnost ze strany pilota. Jeho reakce je uvedena výše.

Prototyp Ferrari je vyroben z uhlíkových vláken, zatímco varianta FIA má za základní materiál ocel. Ovšem FIA předpokládá, že pokud bude koncept v roce 2017 uveden v život, bude jeho konstrukce z lehčích materiálů, což by mohlo navýšit hmotnost vozu zhruba o 5 kilogramů. Jak už bylo řečeno, v případě Ferrari jde  pouze o prvotní verzi, která neřeší otázku možnosti rychlého opuštění kokpitu pilotem, což ostatně dokazovalo poměrně komplikované usazení Räikkönena do prostoru pro řidiče.

FIA se zabývá otázkou ochrany kokpitu a především hlavy pilota už několik let, ale mnoho návrhů se vůbec nedostalo do fáze konečného řešení. Například plně uzavřený kokpit, připomínající kabiny stíhacích letounů, byl kritizován nejen kvůli komplikované možnosti pilota se rychle dostat z kokpitu, ale také stran vymršťování nečistot do vzduchu.

Koncept Halo se během posledních 18 měsíců stal asi největším favoritem na realizaci, což podpořil i prezident GPDA Alex Wurz s přáním, aby tato myšlenka byla co nejdříve realizována. Závodní ředitel Charlie Whiting na začátku roku týmy upozornil, že FIA se bude zasazovat o zavedení této novinky už v roce 2017.

img-responsive

Wurz (na snímku v dobách, kdy ještě závodil) prosazuje koncept Halo | foto: Williams F1 Team

"Možná, že v budoucnosti budeme mít vozy s kabinami jako u stíhaček, ale v tuto chvíli je to příliš komplikované řešení a hodně drahé. Bude potřeba mnohem víc času takovou možnost posoudit a řešit. Možná k tomu dojde, protože to má hodně zajímavých aspektů. Ale nyní se odborníci i piloti shodují, že by měl být použit koncept Halo. Jde tu především o bezpečnost a FIA by teoreticky mohla rozhodnout sama, ale jeho zavedení vyžaduje strukturální změny šasi, takže je samozřejmě v zájmu všech zůčasněných, aby se na vývoji tohoto řešení podíleli," komentuje celou záležitost Wurz.

Zdaleka ne všichni jsou ale novým řešením nadšeni. Kromě velkého množství negativních reakcí fanoušků F1 můžeme za všechny uvést názor expilota F1 a komentátora Martina Brundlea, který po shlédnutí Halo konceptu na Ferrari utrousil: "Vypadá to daleko hůř, než jsem se obával. V mnoha ohledech.

Vedoucí FIA v Global Institute for Road Safety Andy Mellor posoudil význam tohoto zařízení při simulovaném testu, kdy Halo koncept čelil nárazu standardního kola F1: „Je impozantní, že i když je zařízení umístěno s ohledem na zajištění ochran ze všech úhlů v těsné blízkosti přilby, stále dokáže zabránit kontaktu letícího kola s přilbou. Zařízení bylo schopno absorbovat obrovské množství energie a kolo úspěšně odrazilo stranou."

Mellor zároveň zdůraznil, že nesmí být v žádném případě podceněna dobrá viditelnost. „Musíme se vyhnout vytvoření jakýchkoli slepých míst, která by byla příčinou nepřijatelného rizika během závodního procesu. Musíme najít strukturu, která poskytne kompletní čelní výhled a binokulární vidění do stran, přičemž monokulární výhled bude Halo konceptem omezen jen minimálně.“

Vytisknout

Diskuze: Ferrari a Räikkönen otestovali ochranu kokpitu "Halo koncept"

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 04.03.2016 15:37 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton je v prognózách na sezónu 2016 opatrný

Hamilton si nemyslí, že by Mercedes měl velký náskok

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud