McLaren: Jak dát dohromady 16 tisíc dílů a postavit nový vůz F1

iM2, 16. ledna 2016, 21:14 Google+

Představte si, že skládáte puzzle ze 16 tisíc dílů. Navíc puzzle, které jsou nejen extrémně náročné, ale také nemáte žádný prostor pro chybu, k tomu přičtěte šibeniční a takřka nereálné deadliny. Tak asi takto nějak vypadá stavba monopostu Formule 1.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 17.01. 10:54) Napište svůj názor
Výroba vozu F1 v továrně McLarenu

Výroba vozu F1 v továrně McLarenu | foto: McLaren

Sdílejte článek

McLaren nám pomocí svých webových stránek dává možnost nahlédnout do zákulisí svého týmu - konkrétně stavby monopostu Formule 1. Provozní ředitel McLaren Racing, Simon Roberts, nám popovídá o stavbě monopostu. Tento muž je zodpovědný za vedení harmonogramu monopostu MP4-31, nejnovějšího stroje stáje McLaren-Honda. 

Komplexnost, jakou představuje sestavení 16 000 dílů, ze kterých se sestává závodní monopost, vyžaduje po Simonovi a jeho týmu pořádné plánování, které začíná celý rok před tím, než se auto poprvé dotkne země. 

"O novém autě začínáme přemýšlet hned, když je odhaleno to předcházející. V tomto bodě ve skutečnosti nic nenavrhujeme anebo nevyrábíme, díváme se na aktuální program a přemýšlíme nad tím, jaké změny nebo vylepšení bychom mohli nebo měli dělat. Navíc budeme provádět další zkoumání a vývoj projektů, které budou vloženy do nového auta," začíná Simon Roberts. 

img-responsive

Nástroje pro výrobu vozu F1 v továrně McLarenu | foto: McLaren

Ve stejné době začíná návrhářský tým s prvním náčrtem strategie pro následující rok. Je třeba rozhodnout, co se bude dělat v rámci týmu a co se bude outsourcovat: "Když to vezmeme, tak už od začátku víme, že nebudeme schopni vše zvládnout v dostupném čase, o který se snažíme a se kterým stragicky plánujeme. Je jasné, že chceme udržet IP - kritické komponenty - pod svou střechou - šasi a přední křídla, například - ale je tu spousta dalších oblastí, které je pro nás pohodlnější zadat externě třetí straně. S dodavateli navíc máme blízké vztahy."

"V létě si určíme cenu, protože potřebujeme spoléhat na rychlost provedení, když přijde na zadání práce. Například když jsou uvolněny výkresy komponentu, tak chceme normálně přidělit práci ať interně nebo externě do 24 hodin. To je velice rychlý zvrat. To můžete dělat pouze tehdy, pokud máte zkušené dodavatele, kteří jsou vzdáleni jen na délku e-mailu nebo rychlého telefonátu."

img-responsive

Často se pracuje s karbonem a uhlíkovými vlákny | foto: McLaren

Rychlost a plynulost dodavatelského řetězce je kritická - i přes jeho velikost a kapacitu, McLaren Racing se spoléha na 80 až 100 klíčových dodavatelů, kteří jsou neustále poptáváni. Navíc je tu dalších asi 150 firem, které jsou během sezony pravidelně využívány. Je tu také až neuvěřitelných 750 specializovaných dodavatelů, kteří jsou ve stavu, jak to Roberts nazývá, “credit card orders” [objednávky na kreditku] - jednotlivé komponenty, které jsou během sezony třeba jednou nebo dvakrát.

Vzhledem ke komplexnosti procesu je tedy jeho dohled značně složitý. "Abychom mohli zkompletovat auto, tak musíme sehnat asi 16 000 dílů," pokračuje Roberts. "Čistě z plánovacího pohledu tu není žádný důvod, proč bychom nemohli postavit auto ve lhůtě. Vše je sekvencováno tak, aby přicházelo na čas a dle rozvrhu se správnými dodacími časy. Ale  BOM (Bill Of Materials - tok materiálu) není fixován, protože se vyvíjí souběžně s úsilím našeho R&D [výzkum a vývoj] a s tímto množstvím částí a množstvím dodavatelů, které máme, je nevyhnutelné, že se něco pokazí."

img-responsive

Zaměstnanci Mclarenu přijali vánoční směny dobře | foto: McLaren

Dají se takovéto věci naplánovat? "Ne úplně - nikdy nevíte, který z těch 16 000 dílů se opozdí! Nebo budou možná dodány na čas, ale my během inspekce zjistíme, že je s nimi něco špatně. Nikdy není nějaká jen jediná oblast, která by nás zastavila, vždy tu bude nějaký náhodný 'lomoz' v průběhu celého procesu. A vy na to musíte reagovat."

V harmonogramu MP4-31 byla tato dobře naplánovaná cestička několikrát narušena dodatečnými změnami v kalendáři pro rok 2016. Původní návrh kalendáře totiž počítal s GP Austrálie na 10. dubna, pak byl ale závod posunut dopředu hned o tři týdny na 20. března.

img-responsive

Výroba dílů vyžaduje extrémní přesnost také ze strany dodavatelů | foto: McLaren

"Náš celý stavební program na to nebyl připraven!" říká s úsměvem Roberts. "Takže jsme věděli, že tu máme k vyřešení problém. V otázce našeho návrhu a inženýrské kapacity je to relativně přímé přeplánovávací cvičení - na udělání práce je prostě méně času, takže každý pracuje o něco tvrději."

"Ale harmonogram stavby je kritický - musíte projít všemi bezpečnostními testy FIA a být připraveni na první zimní test, který byl také přesunut dopředu. Za takovýchto okolností to nemůžete pouze přeplánovat, musíte něco udělat jinak." Simon a jeho tým tak začali zkoumat možnost, že by se pracovalo na směny i přes vánoční prázdniny, aby dohnali vše potřebné.

img-responsive

Přesní musí být také inženýři a mechanici týmu | foto: McLaren

"Jednoduše řečeno, do našeho programu jsme zařadili zpět asi osm směn během pěti dní - to je fantastické úsilí. Celkově v tom bylo zúčastněno asi 110 lidí a my se o naše vánoční pracovníky postarali konkurenceschopným balíčkem. Měli jsme relativně dobrou odezvu a lidé vypadali, že si to také užívají - bylo to trošku zvláštní, když jste neměli celou tu dobu volno. Ale na místě panovala dobrá nálada. Každý věděl, proč to dělá a opravdu to uklidilo palubu."

"Nejpříjemnější bylo, že to znamenalo, že když jsme se v novém roce vrátili zpět, tak jsme byli zpět dle haromonogramu - a vypadalo to, jakoby program tak byl vždy plánován. Byla to neuvěřitelná snaha."

 

Vytisknout

Diskuze: McLaren: Jak dát dohromady 16 tisíc dílů a postavit nový vůz F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 17.01.2016 10:54 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Adrian Sutil se domáhá peněz, na které má dle svého názoru nárok

Sutil žaluje Sauber o 87 milionů korun

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud