První žena v historii F1, Maria Teresa de Filippis, zamířlia na nebeský okruh

Robert RoBertino Pavelka, 9. ledna 2016, 16:20 Google+

Dam, které se pokusily poměřit ve Formuli 1 s muži, byla pověstná hrstka, ale jen dvě dokázaly proniknout do jejich hájemství a uzmout jim místo na startu. Ta známější, Lella Grazia "Lella" Lombardi nás opustila už v roce 1992. Nyní jsme se navždy rozloučili s její předchůdkyní.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 09.01. 21:50) Napište svůj názor
Maria Teresa prožila svůj sen F1 na sklonku 50. let (ilustrační foto)

Maria Teresa prožila svůj sen F1 na sklonku 50. let (ilustrační foto) | foto: IndyCar Media

Sdílejte článek

Maria Teresa de Filippis začínala na malých Fiatech 500, sváděla souboje se svým o čtyři roky starším bratrem Luigim, ale nikdy ho nedokázala porazit. S ohledem na následující okolnosti je to zajímavá informace. V roce 1949 si vyzkoušela na Circuito del Garda vůz Ferrari 166S (F2), ale na závodní účast si musela počkat až do roku 1955. Nebála se ani takových náročných podniků jako Mille Miglia či Targa Florio (tam si vydobyla v mužské konkurenci výborné deváté místo). Po účasti na prestižních 1000 km Buenos Aires (1956, 1958) už ji čekala výzva největší.

V Monacu na soukromém Maserati 250F se pokusila poprvé změnit historii F1, ale mezi šestnáctku kvalifikovaných se nedostala, patřil ji až 21. čas. O to sladší pocit zažila na slavném okruhu Spa-Francorchamps. 15. června 1958 přepsala historii F1: devatenáctá na startu a hlavně desátá v cíli. Není až tak důležité, že to bylo s dvoukolovou ztrátou na vítěze a za ní už byl jenom Francisco Godia-Sales, kterému v předposledním kole selhal motor.

Maria Teresa se pak kvalifikovala ještě v Portugalsku, kde dosáhla svého nejlepšího kvalifikačního výkonu (15.). Naposledy se na start postavila na domácí půdě v italské Monze, ale ani tady závod nedokončila. Naposledy se pokusila uspět v Monacu 1959, ale její první a poslední účast v týmu Jeana Behry na voze Porsche skončila stejně jako před rokem - 21. čas na kvalifikaci nestačil. Bohužel Behra, majitel týmu, téhož roku v předvečer GP Německa při doplňkovém závodě sportovních vozů za krajně nepříznivého počasí zahynul a otřesená Maria Teresa se rozhodla ukončit svou závodní kariéru. Za zmínku stojí, že její bratr Luigi se letmo v F1 také objevil, ale nikdy se na start nedostal, jeho účast v Grand Prix Itálie 1950 skončila pouze přihláškou.

V motoristickém sportu zůstala i nadále činná, v roce 1979 se připojila k International Club de Former F1 Grand Prix Drivers, kde se jí o osmnáct let dostalo cti vykonávat post viceprezidentky. Poctu jí ještě za jejího života vzdal známý motoristický autor Cesare de Agostini, který v roce 2005 vydal publikaci La Signorina F1, obsahující na dvě stovky fotografií, z nichž byly některé zveřejněny premiérově.

Maria Teresa de Filippis (11. listopadu 1926 - 9. ledna 2016)

Vytisknout

Diskuze: První žena v historii F1, Maria Teresa de Filippis, zamířlia na nebeský okruh

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 09.01.2016 21:50 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Startovní pole pro příští ročník má svou definitivní podobu

Startovní pole pro rok 2025. Převážná část týmů se změnami

Horner a Pérez se dohodli - Mexiko opět nebude mít v F1 svého zástupce

Očekávané je skutkem. Pérez končí, jeho nástupce je znám. Pouhý den po oznámení odchodu Mexičana

Signifikantní záběr hlavních hrdinů letošního ročníku

Sezóna F1 v číslech, souvislostech i názorech - shrnutí ročníku tentokrát vzácně vyrovnaného

Gilles Villeneuve byl pro Waltera Wolfa ikonou

Walter Wolf po letech prozradil, proč Villeneuve nejezdil za Wolf

Mistr světa Max Verstappen

"Norris opravdu nahnal Verstappenovi strach," říká se Rosberg

Fanoušci týmu Ferrari - Tifosi

Vánoční výzva pro naše čtenáře, debatéry a vůbec všechny, co chodí rádi na www.F1NEWS.cz

Jediné představení „ventilátoru“ na trati - Grand Prix Švédska 1978

Legendární „ventilátor“ Brabhamu většina fanoušků F1 zná. Ale víte o jeho konkurentovi?

Guanyu Zhou je jedním z několika pilotů, které příští rok už ve startovním poli neuvidíme (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Gratulace vítězům, odhodlání do roku 2025

Vyhráli sice „jen“ Pohár konstruktérů, ale McLaren a oba jeho piloti patřili k nejvýraznějším v letošním roce (ilustrační foto)

Zázraky se nekonaly, penalizacemi a kolizemi provázený závod vyhrál Norris, slaví i McLaren

Checo Pérez se tentokrát vyvaroval chyb, ale zase doplatil na zmatky kolem traťových limitů (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: je znát, že sezóna se chýlí ke konci

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Haas F1 Team

Vůz Haasu prošel nárazovými testy, kdy bude představen?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Očekávané je skutkem. Pérez končí, jeho nástupce je znám. Pouhý den po oznámení odchodu Mexičana

  2. Startovní pole pro rok 2025. Převážná část týmů se změnami

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud