Symonds o virtuálním safety caru: Jak piloti řídí svou rychlost? Pomáhá obraz i zvuk

Petr Hlawiczka, 8. prosince 2015, 06:40 Google+

Technický ředitel Williamsu Pat Symonds pro F1 Racing vysvětluje, co to je virtuální safety car, jak se v případě jeho využití musí zachovat piloti a jak při tom mohou kontrolovat svou rychlost - nepomáhají jim přitom jen zobrazované časové odchylky na volantu. Pro stratégy přináší také jednu velkou výhodu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Fyzický safety car na dráze - v čem se liší fáze virtuálního safety caru?

Fyzický safety car na dráze - v čem se liší fáze virtuálního safety caru? | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Jaký je účel safety caru?
Pat Symonds: Fyzický safety car byl představen v roce 1993 jako prostředek pro řízení pole jezdců v případě nehody, která by dříve vedla k zastavení závodu nebo k vystavení traťových komisařů a soupeřů nebezpečné situaci. Během let se pravidla týkající safety caru vyvíjela a vylepšovala, vždy však trpěla dvěma těžko překonatelnými vadami: časem potřebným pro jeho nasazení a pro reakci pilotů.

V roce 2015 v reakci na tragickou nehodu Julese Bianchiho ve Velké ceně Japonska 2015 byl představen nový systém safety caru: virtuální safety car či VSC. Umožnil ho nárůst sofistikovanosti elektronických systémů a komunikace mezi vozy a ředitelstvím závodu. Poklonou rychlosti vývoje F1 je to, že tento systém byl poprvé otestován jen 26 dní po nehodě Julese Bianchiho.

Co tedy přesně je virtuální safety car?
PS: Když byl nasazen safety car, piloti museli dodržovat rychlost, kterou diktoval řidič safety caru. Ten na každém okruhu trénuje vždy ve čtvrtek před závody, aby se určil přijatelný čas na kolo, byť ho může přizpůsobit v případě deště či potřeby dále snížit rychlost v místě nehody.

Virtuální safety car nutí všechny piloty dodržovat podobnou, předem určenou rychlost, bez potřeby pro vyslání safety caru na trať. Proto může být závod neutralizován mnohem rychleji, než je tomu v případě nasazení fyzického safety caru.

img-responsive

Bernd Mayländer se safety carem na okruhu každý čtvrtek před závodem trénuje | foto: Daimler AG

Kdo má zodpovědnost za nasazení virtuálního safety caru?
PS: Výhradní zodpovědnost za používání safety caru či virtuálního safety caru má ředitel závodu Charlie Whiting. Neustále komunikuje se všemi stanovišti traťových komisařů a může hovořit i s týmy na boxové zídce, pokud je to třeba.

K dispozici má také několik video pomůcek nad rámec normálních vysílacích kamer. Každý okruh má soustavu svých CCTV kamer, které jsou spárovány s GPS systémy na vozech a mohou neustále sledovat jedno vozidlo. V případě nehody proto může rychle vyhodnotit její závažnost a přijmout příslušná opatření pro to, aby zajistil, že situace bude správně zvládnuta.

Jak jsou piloti upozorněni na to, že byl nasazen virtuální safety car?
PS: Existuje několik metod, jak jezdcům tuto informaci sdělit. Každé stanoviště traťových komisařů rozsvítí tabuli VSC a signální světla ukazují stejnou věc. Pilot může také očekávat, že ho o tom bude rádiem informovat závodní inženýr v reakci na zprávu od ředitelství závodu, která se zobrazí na monitorech na boxové zídce.

U všech těchto metod může dojít ke zpoždění, proto je nejpravděpodobnější, že pilot bude nejprve upozorněn na volantu tím, že se mu automaticky změní displej na obrazovku, která je specificky navržen pro pomoc při jízdě za této situace. Význačně se mu zobrazí písmena VSC.

img-responsive

Zpomalovací vůz (safety car) i lékařské vozidlo (medical car) poskyje vítěz šampionátu Mercedes | foto: Mercedes AMG F1 Team

Co musí pilot udělat, když je nasazen virtuální safety car?
PS: Nejdůležitější je, že musí zpomalit a jet dle předem určeného profilu. Před závodem se do auta nahrávají dva VSC profily: jeden pro sucho a jeden pro mokro. Příslušný profil se zvolí automaticky. Ve skutečnosti jde o časové profily spíše než o skutečné rychlostní cíle, a ty jsou dány relativní pozicí na dráze.

Své auto navíc začnou řídit odlišným způsobem a zajistí přepnutí pohonné jednotky do mírného módu s takovou úrovní rekuperace energie, která udrží baterii ve vhodném stavu nabití. Musí také zajistit, aby své pneumatiky a brzdy udržovali v teplotě připravené pro restart.

Jak pilot vyhodnocuje, že jede správnou rychlostí?
PS: Jakmile displej ukáže znamení VSC, pilot musí pečlivě sledovat a držet se časových rozdílů, které mu jsou zobrazovány. Ty se zvětšují či zmenšují, pokud se odchyluje od regulovaného profilu. Pokud by to ale bylo jedinou metodou pro vyhodnocování správné rychlosti, pak by to pro jezdce bylo těžké sledovat cokoliv jiného, co se odehrává mimo kokpit.

Časové rozdíly mu jsou proto také sdělovány tónem ve sluchátkách. Frekvence tohoto tónu se zvyšuje s tím, jak se blíží k nulovému rozdílu, a snižuje, pokud zůstává v plusu. Tento tón úplně zmizí, pokud je o více než jednu sekundu v plusu nebo pokud vjede do boxové uličky.

img-responsive

V Monaku ředitelství závodu vyslalo po VSC na trať fyzický safety car, Mercedes zazmatkoval a Lewis Hamilton přišel o vítězství | foto: Mercedes AMG F1 Team

Když zajíždí fyzický safety car, tak je to jasné, protože světla na autě nahoře zhasnou půl kola před tím, než zamíří do boxů. Jak tedy piloti ví, kdy končí fáze VSC?
PS: Když končí fáze VSC, pilot uslyší dva pronikavé tóny. První trvá dlouho a znamená, že fáze VSC skončí. To je pro jezdce signál, aby se připravil na restart. Kdykoliv 10 - 15 sekund poté zazní druhý tón, který označuje konec fáze VSC. Když ho pilot uslyší, může naplno zrychlit.

Může VSC fáze vést k vyslání fyzického safety caru?
PS: Ano, a letos se to stalo třikrát - v Monaku, v Maďarsku a v Austinu. Tento výskyt ilustroval taktický rozdíl mezi těmito dvěma metodami. Když je použit VSC, všechna auta musí zpomalit, ale mezi nimi se udržují podobné odstupy, jako když závodila. To znamená, že zastávka v boxech může být provedena s minimální taktickou nevýhodou.

Ale když je vyslán fyzický safety car, auta se mohou sjet dohromady a vytvořit za safety carem vláček. To je to, co nachytalo Mercedes v Monaku a připravilo Lewise Hamilton o vítězství v tom závodě.

Vytisknout

Diskuze: Symonds o virtuálním safety caru: Jak piloti řídí svou rychlost? Pomáhá obraz i zvuk

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Kvalifikaci ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Nico Rosberg oslavuje vítězství v Brazílii

Lowe: Budíček! Rosberg svou formou Hamiltonovi znepříjemnil zimu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. GP ČÍNY - Kvalifikaci ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud