Marko o motoru Ferrari: Kdybychom měli jen o pár koní méně... jde o software a palivo

Petr Hlawiczka, 23. září 2015, 15:50 Google+

Helmut Marko v rozhovoru pro oficiální stránky F1 rozebírá situaci Red Bullu a jejich možnosti. Přibližuje důvody rozchodu s Ferrari či zamítnutí Mercedesem. Očekává, že jim Ferrari poskytne zcela stejnou specifikaci pohonné jednotky? A co bude s Toro Rosso?

Počet komentářů:  54 komentářů (Poslední 02.10. 10:18) Napište svůj názor
Poradce Red Bullu Helmut Marko

Poradce Red Bullu Helmut Marko | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Helmute, zdá se, že je po spolupráci mezi Red Bullem a Renaultem. Po osmi mistrovských titulech to nemohlo být jednoduché hodit ručník do ringu. Můžeš vysvětlit důvod?
Helmut Marko: Renault nedokázal poskytnout motor, který by nám umožnil jezdit vpředu. Je to jednoduché.

Vaše loňská sezóna byl těžká, věci se letos o něco zlepšily a vy jste měli dojem, že v roce 2016 nedojde ke skutečnému zlepšení... Stálo tohle za tím rozhodnutím?
HM: Ano, bylo to loni, bylo to letos, a my nevidíme, že by příští rok mohli být vpředu s Mercedesem nebo s Ferrari.

Rozhodujícím faktorem tedy bylo to, že podle vás zastávají ve vývoji?
HM: Ano. Nikdy nezapomínejte, že jsme zákazníky - platíme za produkt a nikdo nerad utrácí peníze za podřadné zboží. Bylo tedy na čase se rozhodnout.

Red Bull se chtěl dohodnout s Mercedesem, ale k tomu nedošlo. Proč? Měl Mercedes strach z příliš silné konkurence?
HM: Na to se raději zeptejte Tota Wolffa. On je ten, kdo to ví.

Udělali jsme to - a jednoduchou bylo, že motor je nyní rozhodujícím faktorem v závodech F1 a že pracovali velmi tvrdě na tom, aby dosáhli svých úspěchů. Proto se rozhodli proti dodávkám Red Bullu, ale chtějí pokračovat ve svém model podpory nezávislých, soukromých závodních týmů (psali jsme zde).
HM: Jo, jasné.

img-responsive

Na motory Mercedes může Red Bull zapomenout, důvody jsou jasné | foto: Mercedes AMG F1 Team

Je to to, co vám řekli?
HM: Ano. A myslím, že to je pravda.

Takže příští rok budete závodit s pohonným ústrojím Ferrari?
HM: to ještě není jisté, ale ano - v Monze jsme jednali s panem Marchionnem.

Ale když to nebude motor Ferrari, jaký jiný by to mohl být? Cesta k Mercedesu je uzavřená a Honda zřejmě teď nepředstavuje možnost.
HM: Je tady možnost v F1 skončit.

Opravdu zvažujete takový scénář?
HM: Ano, jde o možný scénář. Pokud nedostaneme motor, který nám umožní bojovat na samotné špici, pak raději skončíme.

Uvědomuje si to komunita v F1? To by zahrnovalo dva týmy.
HM: Je to známé. Ale myslím si, že ne každý si uvědomuje, jaký dopad by to mělo.

Věříte jako zákazník, že dostanete stejnou A-specifikaci motoru jako tovární tým?
HM: Kdybychom měli o pár koní méně, nedělali bychom si starosti. Nakonec si to můžete velmi snadno zkontrolovat prostřednictvím GPS dat a dalších parametrů, co vlastně dostáváte. Pravdou je, že motor - hardware - není skutečným problémem. Tím je software a stejné palivo.

Takže být zákazníkem jiného týmu není samo o sobě špatné?
HM: Ne. Jako zákazník Renaultu jsme vyhráli osm titulů.

img-responsive

Pro Red Bull by přechod na jiné motory během zimy nebyl problém | foto: Infiniti

Co pro auto navrhované kolem motoru Renault znamená nová pohonná jednotka pro rok 2016 - obzvlášť k tomu, že brzy budete muset začít pracovat na změnách pro rok 2017?
HM: To by nebyl problém. Máme schopné lidi a dobrá zařízení.

Je to otázkou nákladů?
HM: To také ne, protože stejně musíte postavit nové šasi.

Bude smlouva s Ferrari zahrnovat také Toro Rosso?
HM: to by byl ideální scénář. Z pohledu synergie a nákladů by to dávalo mnohem větší smysl.

A co Audi nebo Volkswagen? Dlouho se povídá o tom, že by mohli vstoupit do F1 a že byste s nimi mohli spolupracovat v mnoha dalších závodních sériích.
HM: Nemyslím si, že by měli připravený v šuplíku koncept motoru. Ano, něco se o tom povídá, a samozřejmě by to bylo skvělé, kdyby se přidal další výrobce motorů. Ale momentálně to je všechno věštění z koule.

Chtěli jste, aby letos Red Bull skončil v šampionátu třetí a Toro Rosso páté. Stále se držíte této předpovědi?
HM: Ne. Protože momentálně závodíme na okruzích kladoucích velký důraz na výkon motoru, tak nemáme nejmenší šanci. A po Singapuru, který pro nás byl opravdu výbornou bodovou sprchou, přichází na řadu série okruhů, které vyžadují výkon motoru: Suzuka, Soči, Austin a Brazílie.

img-responsive

S mladíky je Helmut Marko spokojený, zde je Red Bull bez problémů | foto: Scuderia Toro Rosso

A u Toro Rosso žel máme příliš mnoho problémů, takže to musíme konfrontovat s realitou. Pro Red Bull je reálné skončit na čtvrtém místě - a u Toro Rosso se ještě uvidí.

Vzhledem k tolika otevřeným otázkám musí být u vás piloti tím nejmenším problémem.
HM: Protože si všichni vedou dobře. Mladíci odvádějí lepší práci, než jsme očekávali. Piloti nepatří mezi problémy na mém stole.

Můžeš nastínit obrázek budoucnosti Red Bullu? Ze střednědobého a dlouhodobého hlediska?
HM: Můžu se podívat pouze na příští rok. Pokud nebudeme mít konkurenceschopný motor, pak pro Red Bull není v F1 žádná budoucnost. Opona může spadnout po Abú Zabí. To je názor pana Mateschitze. Ví, že to stojí stejné peníze závodit na čele jako v 'prémiové' pozici uprostřed pole - a k tomu již v další sezóně není svolný.

Vytisknout

Diskuze: Marko o motoru Ferrari: Kdybychom měli jen o pár koní méně... jde o software a palivo

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 54, poslední 02.10.2015 10:18 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 54 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Atmosférický V10 motor Ferrari

Ecclestone: I Ferrari má strach dodávat své motory Red Bullu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud