Bývalý šéf Cosworthu o partnerstvích Red Bullu s Renaultem a Mclarenu s Hondou

iM2, 16. září 2015, 10:53 Google+

Mark Gallagher, bývalý šéf Cosworthu, hovoří o dvou ožehavých tématech současné F1. Dvou vztazích mezi týmem a dodavatelem motorů, z nichž jeden se již rozpadl a druhý se řítí do problémů.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 16.09. 16:37) Napište svůj názor
Daniil Kvjat v boxech, GP Itálie (Monza)

Daniil Kvjat v boxech, GP Itálie (Monza) | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

"Říká se, že rozchod je těžká věc. Naštěstí v partnerství mezi Renaultem a týmy Red Bullu není žádné dítě. Vzpomínky na úspěšná léta 2009-2013 jsou už jen vzpomínkami. Také mezi Hondou a McLarenem to zatím nefunguje tak, jak si strany představovaly. Po 6 měsících spolupráce vzniká jistá nervozita - McLaren už potřebuje vidět zlepšení, Honda má ale stále problémy.

Red Bull a Renault

Ve Formuli 1 se používají velmi komplexní technologie, proto záleží úspěch spolupráce mezi týmem a technickým partnerem na lidech. To znamená mít dohodnoutou strategii a taktiku, která bude vzájemně respektovaná a obě strany si budou věřit. Pokud dojde k porušení těchto hranic, pak může být velmi těžké se vrátit zpět. 

Kritika, které čelí obě tyto partnerství je špatná pro obě strany, ale také to není dobré pro sport, který potřebuje, aby silné týmy byly v dobré formě - navíc v době, kdy Lewis Hamilton s Mercedesem dominuje. Do roku 2013 byly motory v F1 komoditním zbožím - prostě jste je nainstalovali a používali. 

img-responsive

Mezi Red Bullem a Renaultem došlo k porušení vztahu | foto: Red Bull Content Pool

Motory 2,4l V8 nepotřebovaly žádný extra důraz, byly relativně spolehlivé a jednotlivé motory byly docela vyrovnané (s ohledem na maximální počet koní, točivý moment, ovladatelnost a spotřebu paliva). Jenže s příchodem nových motorů v roce 2014 každý v paddocku zpozoroval, že F1 nevstupuje pouze do éry, kde bude hlavní roli ve výkonnosti definovat motor, ale také do éry, kde bude velmi důležitý vztah mezi týmem a dodavatelem pohonných jednotek.

To očividně nezaznamenali u Red Bullu a možná je docela jasné pochopit proč. Jedni podezřívají Red Bull z toho, že věřil, že jejich partner, který jim pomohl k 8 titulům, odvede dobrou práci a také že Renault Sport až moc věřil svým schopnostem. Jenže tituly z let 2010-2013 šly spíše na vrub aerodynamiky než výkonu motoru. Proto je s podivem, že budiček při vývoji nového V6 nezačal zvonit už dříve - s ohledem na nedostatečnou výkonnost francouzských V8 na rovinkách.

Ať už stojí za selháním Renaultu cokoliv, nenaplněná očekávaní Red Bullu Rakušany hodně zklamalo, avšak s pomocí vzájemného vztahu mohli toto období přečkat. O osobách účastncích se tohoto projektu sice moc nevím, ale je zklamáním, avšak ne až takovým překvapením, že to nevyšlo. Je mnohem jednoduší navrhnout nový píst než opravit pošramocené partnerství.

img-responsive

Red Bull se až moc spolehl na schopnosti Renaultu | foto: Red Bull Content Pool

McLaren a Honda

U McLarenu a Hondy nejde pochopitelně o nové partnerství. V 80. a na začátku 90. let prožívali skvělé časy. S ohledem na předešlé úspěchy může být ošemetné pustit se do nového partnerství. McLaren je samozřejmě skvělý tým, který hledá stejně ambiciozního partnera. McLaren vždy spoléhal na Hondu, že jim dodá velmi rychle prvotřídní pohonnou jednotku. 

Honda, jenom pár let po matných ročnících s vlastním týmem, potřebovala po McLarenu, aby postavil auto, které bude schopné vyhrávat. Zatím se zdá, že svůj úkol splnil jenom jeden z partnerů, tomu druhému se nedaří dostát svým závazkům.

Honda, zdá se, nepochopila při přípravě motoru komplexnost výzvy, která je před nimi. Vlastně se dá říci, že další rok se zákaznickými motory [Mercedes] by pro tým byl lepší. Honda by tím získala čas na vývoj. Po šesti měsících se obě strany cítí trošku trapně. Minulý týden v Monze zástupci Hondy začali ignorovat realitu a odmítli veřejnou kritiku. 

To je špatně, protože pokud má nějaké partnerství problém, pak Vám každý řekne, že je potřeba to uznat a řešit jej. V 80. letech byl program Hondy řízen hodně vysokým manažerem - pan Nobuhiko Kawamoto byl ve společnosti zodpovědný za Výzkum a vývoj, později se stal CEO [výkonný ředitel]. Byl to také inženýrský veterán, který pamatoval F1 z 60. let. 

img-responsive

Honda musí změnit svůj přístup a začít řešit problémy | foto: McLaren

Velmi dobře chápal nutnost dodat přednímu týmu bezvadnou pohonnou jednotku a také jejich myšlení. Teď je mu 89, možná by mohl dát aktuální generaci inženýrů Hondy nějaké rady. Daleko více tedy bude záležet na snaze Hondy změnit svůj přístup k McLarenu. Je potřeba přestat svalovat vinu jeden na druhého a začít řešit problémy.

Pro Hondu to bude velká výzva, která bude vyžadovat od McLarenu jistou trpělivost. Pokud to zvládnou, možná dokáží hodit za hlavu ne příliš povedený start svého partnerství a vyhnou se tak politovánihodného konce. Kdo ví, stále ještě mohou být úspěšným párem."

Vytisknout

Diskuze: Bývalý šéf Cosworthu o partnerstvích Red Bullu s Renaultem a Mclarenu s Hondou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 16.09.2015 16:37 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Alonso měl dosud v Singapuru skvělé výsledky

Alonso a jeho pohled na singapurskou světelnou show

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud