Nejvíc je v povědomí fanoušků Red Bull

Robert RoBertino Pavelka, 3. srpna 2015, 10:40 Google+

Slavné týmy a jejich výsledky jdou od konce 60. a 70. let ruku v ruce se sponzory. Některé firmy nebo značky se provázaly s F1 tak dlouhodobě a těsně, že jsou dnes považovány za její nedílnou součást.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 04.08. 13:17) Napište svůj názor
Red Bull už několik let ovládá vnímání fanoušků F1

Red Bull už několik let ovládá vnímání fanoušků F1 | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Ostatně koho by nenapadlo spojení například McLarenu a jeho červenobílého válečného zbarvení ve službách Marlbora? Ligier měl takto propachtovanou elegantní dámu, známku to přítomnosti značky Gitanes, svého času ohromoval Arrows zlatavou barvou dle sponzora Warsteiner. Nejinak je tomu i v dobách nynějších, proto se v rámci celosvětového průzkumu fanoušků zjistilo, kteří sponzoři se těší největší přízni, ale také povědomí a vůbec solidnosti ohledně působení v F1. Klíčová otázka zněla: Vyjmenujte pět značek nebo společností, které vás napadnou v souvislosti se sponzoringem závodů, týmů, pilotů v F1.

img-responsive

Léta jsme vídali McLaren v červenobílém lakování, i když nápisy někdy z administrativních důvodů chyběly. | foto: Jaroslav Vehrle, F1NEWS.cz

F1 je tou nejdůležitější
Vždycky to totiž nebyly jen veselé příběhy, stačí vzpomenout na "nenápadný" odchod mecenášů buď předčasně, nebo ještě než se věci daly vůbec do pohybu. Nejinak tomu bylo při anabázi týmu Johna Surteese a elektroniku produkující společnosti Bang & Olufsen, případně útěk americké společnosti UOP od týmu Shadow. K druhému případu lze přiřadit šarádu chystaného týmu Rondel, jehož nasazení díky cuknutí koncernu Motul nebylo nikdy realizováno. Obdobně to dopadlo i s posledním pokusem Loly vstoupit do F1, tam zase svou roli sehrál MasterCard.

Ale zpět do současnosti - zmíněný průzkum posadil do čela nejsilnějších, nejvlivnějších a nejvýznamnějších sponzorů nápojový koncern Red Bull. Ten má pod svými křídly dva týmy, shodou okolností oba získané formou odkoupení. Red Bull se ale také významně investuje do juniorského programu pilotů, ostatně v historii motorsportu a dalších sportovních odvětví je jeho stopa také výrazně znát.

img-responsive

Aktivity tabákového koncernu jsou dnes spíše skryté. | foto: Scuderia Ferrari

"Zásadním záměrem je získat celosvětovou pozornost a zájem o hlavní produkt firmy, což jsou energetické nápoje. To je důvod, proč je Red Bull v F1. Je vždycky úžasné sčítat výsledky, které značce přinesou prestiž, ta je daleko vyšší ve srovnání s dalšími známými značkami," vysvětluje Christian Horner. Na otázku, zda se výsledkem průzkumu ukazuje, že se dřívější jistá vyváženost vytrácí, zvláště od Ferrari, Horner dodal: "Red Bull je výborným partnerem pro F1, a formule 1, díky svému stálému vývoji, už není spojována převážně s Ferrari. Rozložení sil demonstruje sílu naší značky a dokazuje to i zmíněný průzkum."

Red Bull ovládl žebříček, když téměř polovina z dotázaných respondentů uvedla jeho jméno jako nejvlivnějšího sponzora v F1 (46%). Za ním jsou oba titulární sponzoři Ferrari - dodavatel paliva Shell (27%) a tabáková značka Marlboro (24%) patřící pod koncern Philip Morris. Posledně jmenovaný si drží stále vysoké povědomí, ačkoliv jeho podpora je od roku 2007 s ohledem na stritkní omezení či případný zákaz reklamy na cigaretové výrobky víceméně "neviditelná". Ovšem důležitá je také oblast, protože například v USA je sice "znalost" Red Bullu přibližně stejná (42%), ale Marlboro mu zde šlape důrazně na paty (39%).

img-responsive

Spojení s Martini si Williams pochvaluje. | foto: F1NEWS.cz

Martini: F1 je správnou cestou
Kdo si ještě vzpomene na první zkušenost likérových vládců, hrabat Vittoria a Giorgia Rossi de Monetera, kteří podporovali neúspěšný projekt Tecno F1? Poučili se, přešli do jiné kategorie a v roce 1975 spojili své síly s Brabhamem a po tři roky zažívali spíše větší než menší úspěchy. Opětovný vstup do F1, tentokrát ve spojení s Williamsem (2014) se ukázal jako velice plodný, vždyť výrobce aperitivů poskočil v oblíbenosti u fanoušků na dělenou čtvrtou příčku (22%), kterou sdílí s výrobcem paliv a maziv Petronas.

"Je skvělé vidět přítomnost sponzora v F1, který za pouhý rok získá takovou odezvu," říká šéfka týmu Claire Williamsová. "Jen to potvrzuje dobré rozhodnutí v otázce naší spolupráce."

Historická spojení se nezapomínají
Průzkum jednoznačně ukázal, že značky, které mají k F1 dlouhodobou vazbu, jsou stále v paměti fanoušků a figurují na čelních místech (což je evidentně případ Marlbora). Připouští to i Claire Williamsová: "Domnívám se, že za úspěchem stojí do značné míry historicky silná účast Martini v různých oblastech motorsportu. Teď můžeme být šťastni, že od konce roku 2013 je svázán s námi. Williams Martini Racing je vlastně nová značka, a prosadit se nebylo snadné - ale lidé nás přijali a to je skvělé."

Rozhodně je zajímavé si vybavit některé firmy, jejichž účast je nesmazatelně vepsána do historie F1, ať to byl Copersucar, ve své době jednoznačně nejštědřejší mecenáš, mnoho tabákových značek (o nich určitě připravíme samostatný článek), modrobílý francouzský ropný gigant ELF, osobní sponzoři některých pilotů, například spojení Vittorio Brambilla - Beta Utensili, případně poskytovatelé mobilních služeb - Telefonica. Jen dodejme, že v druhé pětici TOP 10 figurují Santander, Pirelli, Ferrari, Mercedes-Benz a Rolex.

A jak byste na otázku uvedenou v úvodu článku odpověděli vy? 

Vytisknout

Diskuze: Nejvíc je v povědomí fanoušků Red Bull

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 04.08.2015 13:17 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Na Hungaroring jezdíme už třicet let.

Dalo Maďarsko dostatečný důvod k jásotu?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  5. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  6. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud