Budou v F1 uzavřené kokpity?

Robert RoBertino Pavelka, 27. června 2015, 10:55 Google+

První kolo Grand Prix Rakouska a za zatáčkou Remus podél svodidel klouzá dvojice Alonso Räikkönen v zápasnickém klinči. Hlava finského pilota se ocitá nebezpečně blízko podvozku Španělova vozu. Tato nehoda opět rozvířila otázku, jak moc je ohroženo v případě takové nehody pilotův život.

Počet komentářů:  15 komentářů (Poslední 29.06. 09:38) Napište svůj názor
Nehoda Alonsa s Räikkönenem hned po startu rozvířila debatu o uzavřených kokpitech.

Nehoda Alonsa s Räikkönenem hned po startu rozvířila debatu o uzavřených kokpitech. | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Vypočítávat případy, kdy otevřený kokpit znamenal vážné ohrožení zdraví pilota, nebo dokonce znamenal jeho smrt by znamenalo vytvořit hodně dlouhý seznam. Stačí vzpomenout na Brita Alana Staceye, jemuž při Grand Přix Belgie vlétl do obličeje pták. Nelze nepřipomenout ani Toma Pryce a jeho kontakt s neopatrným členem traťové hlídky - přebíhal nesmyslně trať a když ho Walesan srazil, hasicí přístroj z ruky mladíka mu zloml vaz. A třetí příklad za všechny, naštěstí ne tragický - Grand Prix Brazílie a kolize Eddie Irvinea a Jose Verstappena - Eddie tehdy vytlačil Jose na trávník, jeho benetton přeletěl přes Brundleův mclaren a trefil přitom Brita zadním kolem do hlavy.

Tolik vzpomínka, nyní zpět k aktuálnímu případu. Ihned po nehodě Alonsa a Räikkönena se objevily návrhy jak zvýšit bezpečí pilota v kokpitu, padla dokonce myšlenka kokpit uzavřít. "Tato otázka je pořád předmětem zájmu, protože otevřený kokpit rizika představuje. Je třeba se této problematice věnovat a krok za krokem i nadále zlepšovat bezpečnost nás pilotů," komentuje situaci Nico Rosberg.

GPDA potvrzuje, že debaty kolem těchto návrhů pokračují, ale je třeba je velice pečlivě zvážit. Rozhodně by nemělo dojít k nějakému ukvapenému závěru, v tomto směru Asociace pilotů věří, že FIA celou záležitost dobře posoudí. "V minulosti jsme vždy po FIA požadovali, aby se bezpečnost pilota v kokpitu zlepšila, v posledních desetiletích se výrazně zvýšily bočnice chránící hlavu pilota," komentuje situaci předseda GPDA Alex Wurz. "Debata, jak tento prostor udělat ještě bezpečnější však pokračuje, proto už se zabýváme i překrytím kokpitu. Mně se tato myšlenka líbí, ale je třeba ještě provést pečlivou analýzu okolností, které uzavřený kokpit přináší, mimo jiné otázku požáru," dodává Wurz.

"Všichni víme, jak nebezpečný prostor kokpit je, proto nelze nic podcenit a musíme se zabývat každou eventualitou. Jde o velice chouloustivou oblast, musíme vše pečlivě zvážit, abychom nepodcenili i případné negativní důsledky případného rozhodnutí," uzavírá Wurz.

img-responsive

Alex Wurz by uzavřený kokpit přivítal. | foto: Williams F1 Team

Pokud se podíváme do historie, tak například první vezre japonského vozu Maki F1 v roce 1974 byla vybavena plastovým překrytem kokpitu, jakokusi "bublinou", ale v dalších fázích už měl monopost konvenční kokpit. V debatě také zatím nezaznělo, jak by se řešil požadavek na rychlé opuštění kokpitu po nehodě nebo právě v případě, že by byl vůz zachvácen plameny. 

Je také otázka, jak by na tak radikální změnu reagovali diváci, protože pak by monoposty opět zratily něco ze své výjimečnosti a začaly se blížit sportovním vozům. Nesmíme zapomenout ani na fakt, že se rovněž dlouho diskutuje o problematice nezakrytých kol. Jejich odpůrci neustále poukazují na fakt, že k velkému množství kolizí dochází při střetu nezakrytých kol dvou vozů. Pak by už ale z podoby formule 1, jak ji známe už 66 let, mnoho nezbylo.

Budeme proto opět rádi, když se k návrhu podobných změn vyjádříte v diskuzi.

Vytisknout

Diskuze: Budou v F1 uzavřené kokpity?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 15, poslední 29.06.2015 09:38 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 15 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Philippe Streiff na automobily ani F1 nezanevřel, působí na veřejných akcích a navštěvuje i některé závody Grand Prix.

Vše nejlepší, Philippe Streiffe!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  5. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  6. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud