European V10

Daniel Šupa, 31. října 2004, 13:35 Google+

Poněkud neznámá značka, není-liž pravda. A vskutku, jde jen o krycí jméno. Za konstrukcí motoru stojí Ford.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Historie tohoto agregátu sahá do roku 1998, kdy s ním startoval jak tým Jackieho Stewarta, tak Minardi. Tehdy nesl označení VJ Zetec R. Šasi Stewart SF2 tehdy získalo 4 mistrovské body zásluhou Rubense Barrichella.

V Minardi se bodu s tímto motorem nedočkali. O tři roky později byl agregát modifikován a stáj Minardi ho v sezoně 2001 znovu nasadila v šasi M198 pod označením European. Název byl převzat od aerolinií Australana Paula Stoddarta, jenž také italskou stáj z Faenzy zachránil před krachem, když ji koupil a financoval mimo jiné přepracování starého motoru do souladu s tehdejšími technickými předpisy.

Třílitrový hliníkový desetiválec s objemem 3000 ccm a úhlem válců 72° byl osazen čtyřventilovou technikou a elektronikou Magneti Marelli Step 8, ovládanou softwarem dodaným Minardi. V kokpitu M198 s ním startovali Fernando Alonso a Tarso Marques, kterého na poslední tři závody vystřídal Alex Yoong. Ze 33 startů dvou vozů skončili jezdci v cíli 15krát.

Proti konkurenci na novějších motorech se týmu nepodařilo získat mistrovské body ani na druhý pokus. Tři roky starý motor je v F1 vskutku málo výkonný. Píše se závěr roku 2004 a je poměrně velmi pravděpodobné, že Minardi sáhne po těchto motorech znovu. Pokud by skutečně Paul Stoddart nezískal žádný zákaznický motor pro příští sezonu, může se objevit původní VJ Zetec R v roce 2005 na startu Grand Prix po druhé přestávce již potřetí...

Technická data:
Konstrukce: hliníkový monoblok
Plnění: atmosférický
Objem: 2998 ccm
Počet válců: 10
Úhel válců: 72°
Ventily: 4 na válec

Foto: Archiv

Vytisknout

Diskuze: European V10

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Briatore, Flavio

Rozhovor: Flavio Briatore

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

  2. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud