Proč veze Pirelli do Sepangu ty nejtvrdší pneumatiky?

Petr Hlawiczka, 23. března 2015, 06:30 Google+

Proč veze Pirelli do Sepangu ty nejtvrdší pneumatiky, které dokáže v F1 nabídnout, a co během Velké ceny Malajsie očekává?

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 24.03. 12:06) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

V Austrálii si většina vozů vystačila pouze s jednou zastávkou a Pirelli čelilo kritice, že ve své volbě pneumatik příliš konzervativní. Do Malajsie přiveze o víkendu středně-tvrdou a tvrdou směs, což vysvětluje velmi drsným povrchem, vysokými teplotami a rychlými zatáčkami.

"Velká cena Austrálie před 2 týdny potvrdila to, co jsme viděli během testování - časy na kolo které byly v každé části na kolo o dvě sekundy nebo více rychlejší než minulý rok. Tím exponenciálně narůstá pracovní zatížení pneumatik, což bude obzvlášť patrné v Sepangu, který má jeden z nejdrsnějších asfaltů, na kterých během roku závodíme, a několik rychlých zatáček, které pneumatikám ubírají hodně energie. Vše navíc doplňují vysoké teploty - proto jsme se rozhodli pro dva nejtvrdší druhy pneumatik z naší nabídky" vysvětluje sportovní ředitel Pirelli, Paul Hembery.

Podle něj se nejedná o nikterak konzervativní volbu, což potvrdí i vyšší počet zastávek než v prvním závodě sezóny: "V Malajsii bychom se měli vrátit nejméně k dvěma zastávkám na auto, možná ještě více, pokud do toho zasáhne počasí. V Austrálii brzký výjezd safety caru znamenal, že většina jezdců stavěla neobvykle pouze jednou. V Sepangu je opotřebení a degradace tradičně velmi vysoká, proto bude strategie a péče o pneumatiky klíčem k úspěchu."

hamilton - brzdeni, leve predni kolo
Nejvíce namáhanou je levá přední pneumatika, piloti si budou muset v úvodu
Velké ceny Malajsie dávat pozor na její probržďování (foto: Pirelli)

Charakteristika dráhy
Trať v Malajsii obsahuje rychlé zatáčky s vysokým bočním přetížením, drsný a hrbolatý asfalt (důsledek stavby okruhu v místě bývalé bažiny) a vysoké teploty. Mechanická a teplotní degradace jsou proto důležitými faktory. Týmy zde navíc volí vysoký přítlak, což zvyšuje vertikální zátěž na pneumatiky.

V Sepangu také téměř každý den prší. To vede k tomu, že voda smývá pogumování dráhy. Týmům se proto těžko předvídá vývoj povrchu a zrychlování časů na kolo. Také to zvyšuje pravděpodobnost výjezdu safety caru. Na okruhu je problém také s odvodněním dráhy, na které se často objevují kaluže stojící vody.

V deštivém závodě může rozhodnout správný odhad toho, kdy přejít z mokrých na přechodné a na hladké pneumatiky. Týmy toho letos za mokra ujely velmi málo, data z tréninků ovlivněných deštěm podle Pirelli proto mohou být klíčová.

Nejvíce namáhanou pneumatikou je v Malajsii ta, jež je umístěna na levém předním kole. Piloti si ji budou proto muset hlídat zejména na začátku závodu s těžkým vozem. Velmi snadno totiž dochází k jejímu zablokování a snižování životnosti.

Podle italského výrobce se bude rozdíl mezi středně-tvrdou a tvrdou pneumatikou pohybovat mezi 1 až 1,2 sekundy na kolo. Očekávají se teploty v rozmezí 24 - 34 °C, 80% vlhkost a odpoledne silné přeháňky.

Vytisknout

Diskuze: Proč veze Pirelli do Sepangu ty nejtvrdší pneumatiky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 24.03.2015 12:06 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Mercedes: F1 nepotřebuje velké změny, vzhled aut není prvořadým problémem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

  2. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud