Proč veze Pirelli do Sepangu ty nejtvrdší pneumatiky?

Petr Hlawiczka, 23. března 2015, 06:30 Google+

Proč veze Pirelli do Sepangu ty nejtvrdší pneumatiky, které dokáže v F1 nabídnout, a co během Velké ceny Malajsie očekává?

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 24.03. 12:06) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

V Austrálii si většina vozů vystačila pouze s jednou zastávkou a Pirelli čelilo kritice, že ve své volbě pneumatik příliš konzervativní. Do Malajsie přiveze o víkendu středně-tvrdou a tvrdou směs, což vysvětluje velmi drsným povrchem, vysokými teplotami a rychlými zatáčkami.

"Velká cena Austrálie před 2 týdny potvrdila to, co jsme viděli během testování - časy na kolo které byly v každé části na kolo o dvě sekundy nebo více rychlejší než minulý rok. Tím exponenciálně narůstá pracovní zatížení pneumatik, což bude obzvlášť patrné v Sepangu, který má jeden z nejdrsnějších asfaltů, na kterých během roku závodíme, a několik rychlých zatáček, které pneumatikám ubírají hodně energie. Vše navíc doplňují vysoké teploty - proto jsme se rozhodli pro dva nejtvrdší druhy pneumatik z naší nabídky" vysvětluje sportovní ředitel Pirelli, Paul Hembery.

Podle něj se nejedná o nikterak konzervativní volbu, což potvrdí i vyšší počet zastávek než v prvním závodě sezóny: "V Malajsii bychom se měli vrátit nejméně k dvěma zastávkám na auto, možná ještě více, pokud do toho zasáhne počasí. V Austrálii brzký výjezd safety caru znamenal, že většina jezdců stavěla neobvykle pouze jednou. V Sepangu je opotřebení a degradace tradičně velmi vysoká, proto bude strategie a péče o pneumatiky klíčem k úspěchu."

hamilton - brzdeni, leve predni kolo
Nejvíce namáhanou je levá přední pneumatika, piloti si budou muset v úvodu
Velké ceny Malajsie dávat pozor na její probržďování (foto: Pirelli)

Charakteristika dráhy
Trať v Malajsii obsahuje rychlé zatáčky s vysokým bočním přetížením, drsný a hrbolatý asfalt (důsledek stavby okruhu v místě bývalé bažiny) a vysoké teploty. Mechanická a teplotní degradace jsou proto důležitými faktory. Týmy zde navíc volí vysoký přítlak, což zvyšuje vertikální zátěž na pneumatiky.

V Sepangu také téměř každý den prší. To vede k tomu, že voda smývá pogumování dráhy. Týmům se proto těžko předvídá vývoj povrchu a zrychlování časů na kolo. Také to zvyšuje pravděpodobnost výjezdu safety caru. Na okruhu je problém také s odvodněním dráhy, na které se často objevují kaluže stojící vody.

V deštivém závodě může rozhodnout správný odhad toho, kdy přejít z mokrých na přechodné a na hladké pneumatiky. Týmy toho letos za mokra ujely velmi málo, data z tréninků ovlivněných deštěm podle Pirelli proto mohou být klíčová.

Nejvíce namáhanou pneumatikou je v Malajsii ta, jež je umístěna na levém předním kole. Piloti si ji budou proto muset hlídat zejména na začátku závodu s těžkým vozem. Velmi snadno totiž dochází k jejímu zablokování a snižování životnosti.

Podle italského výrobce se bude rozdíl mezi středně-tvrdou a tvrdou pneumatikou pohybovat mezi 1 až 1,2 sekundy na kolo. Očekávají se teploty v rozmezí 24 - 34 °C, 80% vlhkost a odpoledne silné přeháňky.

Vytisknout

Diskuze: Proč veze Pirelli do Sepangu ty nejtvrdší pneumatiky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 24.03.2015 12:06 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Mercedes: F1 nepotřebuje velké změny, vzhled aut není prvořadým problémem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud