Mezera v pravidlech týkajících se vývoje motorů představuje pro F1 šanci

iM2, 15. ledna 2015, 17:14 Google+

Po měsících hádání se a různých "politických" manévrů dosáhli rivalové Mercedesu toho, co chtěli. FIA jim dala zelenou pro vývoj motoru v průběhu sezony. FIA uznala, že v pravidlech bylo až příliš mnoho nejednoznačností na to, aby donutila značky homologovat nové motory již před startem sezony.

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 16.01. 14:32) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Ferrari a Renault dostaly tímto rozhodnutím, které dle samotné FIA nebylo moc "logické a odolné", naději na to, aby přišly s vylepšeními svých pohonných jednotek, o kterých soudí, že jim pomohou stáhnout ztrátu na Mercedes. Avšak v F1 není nikdy nic jednoduché. 

Zatímco prvotní reakce byla taková, že rivalové Mercedesu dostali prostor na zlikvidování ztráty, tak nikdo nemůže zaručit, že to nakonec nebude Mercedes, který svůj náskok ještě navýší. Navíc někteří naznačují, že Mercedes ani v roce 2014 nevyužíval svoje pohonné jednotky na maximum.

Podle mnohých tak nakonec ve Španělsku nakonec přijde zlepšení, které posune Mercedes ještě víc dopředu, než by tomu bylo, kdyby homologace proběhla na začátku roku (o dalších dopadech posunu termínu homologace si přečtěte také v tomto článku).

Je jasné, že toto rozhodnutí nebylo přijato s cílem pomoci jednomu nebo druhému výrobci. Přišlo z daleko pragmatičtějších důvodů - FIA nechce riskovat řešení nejasně stanovených pravidel před soudem. Zřejmě na této změně mohla tratit Honda - která by se výkonnostně relativně ve srovnání s ostaními propadala, i když i v této otázce dochází k diskuzi


Výrazné zvýšení efektivnosti nových pohonných jednotek zůstává nedoceněno
(foto: Red Bull Racing)

Rozmrazení vývoje motorů však může být dobré pro všechny v F1 - jednou z nejvíce promarněných příležitostí vloni byla skutečnost, že sport jako celek nedokázal dostatečně dobře využít výhody a genialitu nových technologií v F1. Zlepšení v otázce efektivity spotřeby paliva a komplexnost a dopad větších hybridních systémů byly překryty negativy v podobě zvuku. 

Navíc fakt, že jeden výrobce dokázal postavit výrazně lepší motor, kterému ostatní nedokázali konkurovat i v důsledku zmražených pravidel, vrhl na oblast motorů spíše mrzutost, než že by byla obdivována. To se teď ale změnilo - lhůta pro homologaci byla změněna a možná dokonce dojde i k přehodnocení rozsahu povolených úprav.

To by mělo vést ke zvýšení konkurence. Fanoušci budou moci lépe pochopit změny, které se udály. Navíc se zde otevírá prostor pro souboj mezi týmy na poli pohonné jednotky. Hlavním důvodem, proč F1 po léta udivovala fanoušky, byla technická inovace.

Výkonnostní výhodu tvoří nejlepší designeři, kteří mají nejlepší nápady a nejlépe porozumí pravidlům, což pak aplikují na svoje vozy. Šéfové F1 by si určitě nepřáli absolutní rozmrazení aerodynamických pravidel, protože sport jako celek vždy dobře chápal, že je zde potenciál pro změnu v relativní konkurenceschopnosti.


Mercedes může svůj náskok ještě navýšit nebo může konkurence jeho náskok snížit - každopádně do F1 se vrací soutěžení (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Mercedes si zaslouží uznání za to, jakou pohonnou jednotku postavil. 16 vítězství "stříbných šípů" ukázalo, jak to vypadá, když někdo postaví dominantní auto, na jehož rychlost soupeři nedokáží odpovědět. I kdyby ale letos Mercedes zjistil, že se jeho náskok zmenšil, protože ostatní využili lépe dosdatečný vývoj, tak by pořád mohli těžit z rozmrazení vývoje motorů.

Rivalové navíc už nemůžou stále naříkat na to, že jim pravidla svázala ruce a nemohou se svojí ztrátou nic dělat. Ferrari a Renault dostali vše, co chtěli. Takže teď je řada na nich, aby ukázali, co v nich je. Rozmražení motorů by také mohlo poskytnout zajímavé informace ohledně toho, které části jsou opravdu důležité a dělají rozdíl.

Mercedesu by se tak mohlo dostat většího uznání za práci, kterou odvedl. Změna v pravidlech sice nemusí budit na první pohled sympatie, avšak jde o změnu s dalekosáhlými dopady - a to nejenom pro továrny v Maranellu nebo Viry-Chatillon.

Vytisknout

Diskuze: Mezera v pravidlech týkajících se vývoje motorů představuje pro F1 šanci

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 16.01.2015 14:32 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Force India

Ecclestone: Velkou cenu Německa 2015 bude hostit opět Hockenheim

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud