McLaren o vývoji volantů v F1

iM2 / PH, 7. prosince 2014, 22:33 Google+

Ve Formuli 1 není nic neměnné a volant monopostů F1 je jednou z věcí, která se nejčastěji mění. Během let se změnil k nepoznání - teď je lehčí, komplikovanější a samozřejmě dražší. O zajímavá fakta se podělil tým McLaren.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 09.12. 13:56) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

1969 Bruce McLaren M7C

Čistý. Jednoduchý. Klasický. Tento volant je typickým volantem ze 60. let - byl využíván k pilotování monopostu M7C. Měl opravdu čisté linky a byl přímočarý, čistě funkční. Měl ale už dvě funkce - uměl zatáčet doleva a doprava!

1974 Emerson Fittipaldi M23

Během pěti let se toho zase až tak moc nezměnilo. Volant pro M23 je zkrášlený jediným přepínačem - pro vypnutí motoru v případě nebezpečí. Motory byly tou dobou vybaveny klapkami kontrolujícími proud vzduchu do karburátoru a ty byly náchylné na samočinné otevření v případě, že se do pohyblivého mechanismu dostala nějaká špína nebo drobný štěrk. Přepínač jezdci umožňoval zhasnout motor, pokud se motor během závodu zaseknul v otevřené poloze. 

1988 Ayrton Senna MP4/4

V 80. letech začaly být volanty vybaveny mechanismi pro rychlé vyjmutí, což znamenlo, že mohly být rychle vyjmuty a zase vráceny zpět na své místo jezdcem. To umožnilo udělat kokpity přiléhavější a ergonomičtější. Neuvěřitelné je, že tento volant ještě stále není o moc dál, co se vybavení týče, než ten ze 60. let. Má vlastně dva knoflíky - samozřejmě radio knoflík pro radio (zelený) a boost knoflík (červený). Plnící tlak byl v roce 1988 limitován na 2,5 bar, tento knoflík vhodně obohatil směs, aby se lépe předjíždělo.

1999 Mika Häkkinen MP4-14

Poloautomatické převodky byly ve Formuli 1 vynalezeny v roce 1989 a rychle se staly samozřejmými. McLaren použil tuto technologií jako první na voze pro rok 1992, MP4/7. Je zcela jasné, že tento volant je o ohromný krok napřed před tím, co jsme tu měli dříve - odkaz na rychlý růst automatizace, která byla v F1 v 90. letech. Ke konci této dekady byla závodní auta asi nejkomplexnější vůbec, používáno bylo automatické řazení, nastavení auta pro pit stopy a také - zkraje nového tisíciletí - kontrola trakce. Obojí je už dnes zakázáno. 

Tlačítko 'PLS' (pitlane speed limited) bylo vlevo, červené horní tlačítko tuto volbu vypínalo. Dole na volantu je řada otočných číselníků pro nastavení motoru a diferenciálů. Pomocí nich se měnila trakce a výkon během motoru. V kokpitu byl navíc ještě separátní display, který byl v případě upevněného volantu mezi dvěma "růžky". 

2008 Lewis Hamilton MP4-23

Stejně jako na autě z roku 1999 je elektronický display umístěn v kokpitu auta. Pro rok 2009 se už přesnul přímo na volant za účelem snížení váhy. Tou dobou už bylo povinností jezdce dělat různá přizpůsobení přímo za jízdy, volant je tedy vybaven celou řadou tlačítek a číselníků. Účelem všech je nastavení vyvážení a výkonu auta během Grand Prix. 

Stejně jako Mika ve svém autě, měl i Lewis dole spoustu otočných číselníků, tyto nastavovaly motor, měnily nastavení diferenciálu a trakce. Také zcela jasně viditelné je tlačítko neutrálu (zelené vlevo nahoře) a omezovače v boxec (žluté 'P' vpravo nahoře). Dva zelené spínače (+10 a +1) dovolují přístup k široké škále funkcí a jejich aktivaci - standardně za pomoci následování příkazů od inženýra z boxů.

2014 Jenson Button MP4-29

Moderní doba. Vzhledem ke komplexnosti momentální éry volant monopostu MP4-29 používá nový velký LCD display, který dává jezdcům možnost přístupu a rolování velkým menu s daty. Velikost obrazovky zabírá velký prostor, důsledkem toho ale je, že se více a více přepínačů převtělilo do otočných na okrajích volantu. Na obrázku navíc není vidět (je ze zadní strany) tlačítko aktivace DRS. 

Žluté 'OT' tlačítko ulehčuje předjíždění (vlevo ve středu) a žluté 'PLS' tlačítko je omezovačem rychlosti (vpravo nahoře). Dole ve středu je tlačítko pro výběr gum - to automaticky přizpůsobí trakci vybraným gumám. 

Tip: Volantům jsme se více věnovali zde, zde, zde, zde, zde a zde

Vytisknout

Diskuze: McLaren o vývoji volantů v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 09.12.2014 13:56 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

McLaren o jezdecké sestavě: Pracujeme na tom

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud