Ecclestone přiznává: "Za finanční krizi v F1 můžu já. Nevím, jak ji vyřešit"

Petr Hlawiczka, 2. listopadu 2014, 09:10 Google+

Šéf Formule 1 Bernie Ecclestone překvapivě přiznává, že za finanční problémy menších týmů nese vinu právě on. Zároveň však netuší, jak současnou krizi vyřešit.

Počet komentářů:  91 komentářů (Poslední 04.11. 12:20) Napište svůj názor
Ecclestone, Bernie

Ecclestone, Bernie | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Dva týmy již na finanční náročnost královské třídy motorsportu doplatily: Marussia i Caterham se dostaly do nucené správy a v Austinu poprvé ve své historii scházejí. Jejich krach naštval některé další přeživši týmy, podle nichž nejsou příjmy spravedlivě rozdělovány.

Je smutné, že nejlepší globální sportovní platforma generující miliardové obraty si nedokáže udržet ani 11 týmů. Ecclestone přiznává, že na tom nese nemalý podíl: "Příliš mnoho peněz se špatně rozděluje, což je zřejmě mou chybou."

"S tím, jak dochází mezi lidmi k mnoha dohodám, se to tehdy zdálo jako dobrý nápad. Vím, co je špatně, ale nevím, jak to vyřešit," uvádí šéf F1, který se všemi týmy uzavřel soukromé finanční smlouvy. Výsledkem však je, že rozdělování financí těžce zvýhodňuje velké týmy.

Tyto smlouvy jsou sice důvěrné, ale má se za to, že například Ferrari dostalo za třetí místo v loňském šampionátu přes 200 milionů dolarů (kolem 4,5 miliardy Kč) plus 90 milionů dolarů (2 miliardy Kč) pouze za to, že se objevili.

caterham - marussia
Souboje Caterhamů s Marussiemi v Americe ve zbytku sezóny
už žel neuvidíme (foto: Marussia F1 Team)

Jenže s tím ostře kontrastuje to, kolik dostala za svou účast Marussia (14 mil. dolarů, tj. 310 mil. Kč) či Caterham, který vyinkasoval přibližně dvojnásobek (kolem 620 mil. Kč). Náklady na účast v F1 se u týmů středu pole se přitom odhadují na 120 milionů dolarů (2,7 miliardy Kč). Měli menší týmy (HRT zkrachovalo už dříve) vůbec šanci se někdy na ně dotáhnout?

K bojkotu se v Americe nikdo nechystá. "Budou závodit, za to vám ručím. Mám ale obavy o to, zda budou závodit příští rok," uvádí Ecclestone na adresu Force Indie, Lotusu a Sauberu. Pokud chtějí menší týmy zabránit krachu dalších účastníků, musí být ochotny vzdát se části svých příjmů.

"Nejde o největší krizi, kterou jsem řešil, ale spokojený nejsem. Hovoříte jen o větších peněžních částkách, proto se to hůře řeší. Něco s tím udělat musíme, protože nemůžeme jen tak hezky sedět, odpočívat a myslet si, že problém zmizí.

Není to jako s chřipkou, kdy si vezmete pár tabletek a bude pryč. Situace je taková, že pokud si dostatek lidí bude přát ji řešit, pak ji vyřešit můžeme. Jde o to, že lidé pracující v tomto sportu, se budou muset na něj podívat a učinit určité oběti," vysvětluje Ecclestone.

ecclestone
Pro řešení krize by větší týmy musely být ochotny vzdát se částí svých příjmu - ty s tím
ale podle Bernieho Ecclestonea souhlasit nebudou (foto: Pirelli)

Rád by proto s většími týmy vyjednal nové smlouvy, pokud na to budou připraveny. "Pro mě to není rozdíl, jak budou peníze rozdělovány. Jestli si tady se mnou sednou a řeknou, že chtějí odlišným způsobem sdílet všechny peníze, které dostávají, pak jim řeknu: 'Fajn, dejte mi kus papíru,'" tvrdí šéf F1, který je ochoten přidat také něco z příjmu hlavního akcionáře CVC, který jej zaměstnává, aby sport vedl.

"Řekl bych lidem, kteří dostávají pořádné sumy peněz, že bych chtěl nějaké procento z jejich výkonnostních odměn. Ty peníze bych pak rozdělil mezi tři či čtyři týmy, které jsou v problémech, a pak bych do toho vložil stejnou částku peněz. Ale ani jeden tým by tohle nepovažoval za dobrý nápad," dodává Ecclestone.

Vytisknout

Diskuze: Ecclestone přiznává: "Za finanční krizi v F1 můžu já. Nevím, jak ji vyřešit"

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 91, poslední 04.11.2014 12:20 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 91 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

Verstappen si v tréninku pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

FOTO: Kvalifikace v Austinu a vylepšené monoposty hezky zblízka

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

  2. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud