Tajemství Williamsu: Z chvostu na špici za jeden rok, jak na to?

iM2, 1. listopadu 2014, 00:45 Google+

Williams zažil nejlepší mezisezonní zlepšení ze všech. Devátý tým loňského roku teď bojuje s Ferrari o třetí místo v poháru konstruktérů. Jak si takovýto vzestup vysvětlit?

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 01.11. 23:49) Napište svůj názor
Bottas, Valtteri

Bottas, Valtteri | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

V sezoně 2013 patřila Williamsu se ziskem pouhých 5 bodů 9. příčka v poháru konstruktérů. O pouhý rok má britský tým tři závody před koncem už 216 bodů a bojuje o 3. místo. Navíc, soudě dle posledních výsledků, Williams má dobrou šanci na to, že si třetí místo udrží. 

Poslední evoluce FW36 měla vůz zrychlit o další tři desetiny. Šlo především o nové přední křídlo, ploší kapotáž motoru, přepracována byla i část kolem air boxu. Výsledky byly vidět v Suzuce, tedy na trati, která vozům z Grove, podle papírových předpokladů, moc sedět neměla. 

Neporazitelná maximální rychlost a spotřeba paliva
V několika oblastech je již teď auto Williamsu na špici - například ve spotřebě paliva. Žádné auto není efektivnější než FW36, ani Mercedesy. Další oblastí je maximální rychlost. V 8 ze 16 odjetých závodů byly Williamsy na špici jak v trénincích, tak v závodech. 

Také v chlazení řídící jednotky MGU-K má Williams nejlepší řešení. V autech Mercedesu došlo na start-stop trati v Montrealu k absolutnímu kolapsu. Na Red Bull Ringu nebyl Mercedes od podobné situace daleko. Williams neměl v obou VC žádné problémy. 

V zatáčkách stejná rychlost jako Red Bull
Pouhý přechod z motorů Renault na motory Mercedes za tím vším nestojí - Force India a McLaren přece také používají motory od německého výrobce a na stejné úrovni nejsou. Williams udělal při základním návrhu konceptu vozu spoustu věcí dobře. Auto má malý odpor vzduchu. Na brzdách je auto stabilní a trakce je slušná. Hezké jsou také bočnice vozu a zakončení kapotáže motoru v zadní části auta. 

Přítlak je ve srovnání s Mercedesem nebo Red Bullem (případně i Ferrari) možná nižší, ale zase stabilní. Toho si všiml v Soči i Sebastian Vettel: "Teď už jsou Williamsy v zatáčkách stejně rychlé jako my." Během roku se navíc týmu daří přítlak zvyšovat.

Jediný závažný problém představuje pro bílé monoposty déšt, to se jejich rychlost vytrácí: "Je to v teplotě pneumatik. Nějak se nám nedaří dostat se do správného provozního okna. Asi potřebujeme ještě větší přítlak. Když prší, tak trávíte v zatáčkách více času. Proto proporčně ztrácíme na Mercedes a Red Bull více času," uvažuje Valtteri Bottas.

Vývoj podle poměru ceny a výsledků
Po příchodu Pata Symondse se podařilo výrazně zlepšit vnitřní struktury týmu a také se mu povedlo přivést další dobré lidi. "Lidi a zdroje byly vždycky dobré. Jenom potenciál nebyl plně využíván," shrnul Pat Symonds. Díky speciálnímu tréninku mechaniků a detailní analýze zastávek v boxech se vyměna pneumatik zrychlila. Bývalý šéf boxů ztratil svoje místo, "protože nám tvrdil, že na zastávkách v boxech nezáleží, když bojujete o 15. místo."

Williams také opustil svoji bývalou strategii nasazování nových dílů v každém závodu. "Teď se novinky na auto dostanou jenom tehdy, když je poměr ceny a výsledků optimální. Od inženýrů chci vědět, kolik nám který nový díl přinese a co stojí." Jediným 'výstřelem do tmy' bylo zadní křídlo v Maďarsku: "O tom jsme ale věděli, že je na limitu."

"Zlepšili jsme testovací postupy nových dílů. Dříve jsme novinku prostě dali bokem, když to na poprvé neklaplo. Nebo se třeba prováděla srovnání nových a starých dílů na jiných pneumatikách. Hodnota srovnání se tedy blížila nule," prozrazuje dále šéf vykonnosti vozidla, Rob Smedley.

O to, že by přes zimu Renault a Ferrari smazaly náskok Mercedesu, však strach nemá: "Mercedes také nespí. Také oni z pohonné jednotky příští rok získají více síly." Neoficiálně se hovoří o nárustu v řádu 40 až 50 koní. 

Vytisknout

Diskuze: Tajemství Williamsu: Z chvostu na špici za jeden rok, jak na to?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 01.11.2014 23:49 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Hamilton opět táhne double Mercedesu, Alonso třetí s více než sekundovou ztrátou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud