Honda o svém prvním výjezdu s McLarenem a plnění plánu: "Vyrovnáme se Mercedesu"

Petr Hlawiczka, 2. září 2014, 06:20 Google+

Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj hovoří o přípravě na první výjezd s McLarenem, o tom, jak se jim daří plnit vývojové plány. Přiznává lítost z prodeje závodního týmu v roce 2008, se kterým v následující sezóně získal Brawn GP oba mistrovské tituly.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 04.09. 12:45) Napište svůj názor
Honda

Honda | foto: McLaren

Sdílejte článek

Čas návratu Hondy do F1 se blíží. Jak jste na tom?
Jasuhisa Araj: Absolutně se držíme našeho vývojového plánu. Náš motoru - nebo přesněji naše pohonná jednotka, je připravená na celkovou systémovou kontrolu, avšak bez šasi. Dát dohromady pohonnou jednotku a šasi bude vyžadovat ještě nějaký čas, pak budeme moci provést kontroly s kompletním vozem.

Můžete nám odhalit svůj plán až do okamžiku, kdy pohonná jednotka a šasi vytvoří jeden celek?
JA: V příštích několika týdnech provedeme simulace a na počátku příštího roku začneme jezdit na trati - velmi pravděpodobně v Jerezu. To bude zřejmě poprvé, kdy představíme celé auto, motoru Hondy a šasi McLarenu - Honda McLaren.

Takže v Jerezu dojde k prvnímu veřejnému výjezdu nového vozu - projedete se s vozem kvůli sběru dat ještě před tím?
JA: Momentálně nemáme v plánu sbírat data ve zbývající části roku 2014. V Jerezu to bude poprvé.

Šéfujete tomuto návratu: jakým výzvám čelíte?
JA: Existuje samozřejmě několik náročných bodů. Jedním z nich je vývoj pohonného ústrojí pro soutěžní závodní situace, přívětivého k životnímu prostředí. V DNA Hondy je být konkurenceschopnými - soutěživost je pro nás důležité, abychom žili v souladu se závodním duchem, který je pro Hondu zásadní.

Nakolik přispěly změny pravidel k rozhodnutí Hondy vrátit se zpět?
JA: Ano, rozhodně to bylo jedním z důvodů, proč se Honda vrací do Formule 1. Přispěl k tomu ale i fakt, že časy na kolo jsou ve srovnání se starými motory velmi podobné. To znamená, že hovoříme o technologii, která je velmi pokročilá. Můžete se vyrovnat rychlosti starých motorů, ale s mnohem chytřejší a ke zdrojům úspornější technologií.

senna
Ayrton Senna s vozem McLaren MP4/7 Honda v roce 1992 (foto: Honda Racing F1)

Honda má v F1 slavnou minulost jakožto dodavatel motorů, ale již méně jako majitel týmu. Proč?
JA: Naší specifickou specialitou je motor. A McLaren, náš partner, se zaměřuje na šasi, závodní management a aktivity kolem trati. Nejlepším plánem pro vítězství je tedy zkombinovat naše talenty.

McLaren tedy bude vašim exkluzivním partnerem pro rok 2015. Co potom?
JA: Ano, v roce 2015 nemáme v plánu zásobovat žádný jiný tým kromě McLarenu. V roce 2016 a dále, pokud nás někdo z týmů či partnerů také pořádá o dodávky, podíváme se na to. Ale i v roce 2016 bude McLaren naším hlavním partnerem v F1.

A i kdybychom zásobovali od roku 2016 ostatní týmy, budeme se vždy soustředit na vítězství, na zlepšení motoru pomocí dat. Nebudeme se nezbytně nutně dívat na návrat investice. Při vítězství k tomu dochází automaticky.

Opustili jste závodění v F1 v roce 2008 příliš brzy? Rok poté, co jste prodali tým, Brawn GP vyhrál jezdecký i konstruktérský šampionát - tituly, které mohla mít Honda. Jde o nedokončenou záležitost?
JA: Všichni to říkají. Když jsme v roce 2008 opustili F1, naši inženýři věřili, že naše technologie a inženýrské metody byly správné. A my rozhodně věříme, že to stále platí.

V příští sezóně budete stát proti Mercedesu - proti nejlepší pohonné jednotce v současné F1. Zažijete stejně úspěšný start jako oni?
JA: Věřím, že se Mercedesu vyrovnáme.

Jeden či dva dodavatelé motorů se letos občas trápili. Myslíš si, že se dokážete vyhnout startovním problémům, jaké prožívali oni?
JA: Myslím, že ti dva další dodavatelé motorů se příští sezónu zotaví, pevně tomu věřím. A my budeme také ve hře.

senna - mansell
Monacká bitva mezi Ayrtonem Sennou a Nigelem Mansellem, příští rok
se chce Honda vrátit k vítězstvím (foto: Williams F1 Team)

Museli jste analyzovat, proč se ostatní dva dodavatelé ve svém prvním roce trápili. Jaké z toho vyvozujete závěry?
JA: Závěry můžete vyvozovat pouze tehdy, pokud máte k dispozici všechna odlišná data. Dokážu si představit, že Mercedes našel perfektní vyvážení mezi šasi a svou pohonnou jednotkou a že ostatní takové vyvážení nenalezli. Spolupracujeme tedy s McLarenem jako jeden tým, protože to je jedinou cestou.

Jak je váš každodenní vztah s McLarenem řízen?
JA: V minulosti to bylo trochu obtížné, aby takové spolupráce fungovala. Ale s dnešní IT technologií, se sdílením dat, to je snadno zvládnutelné.

Jerez tedy bude vaším dnem D. Co od něj a od sezóny 2015 obecně očekáváte?
JA: Formule 1 je velmi důležitou částí naší strategie - a vítězství jsou velmi důležité pro Hondu. Chceme zvýšit povědomí o naší značce a já věřím, pevně věřím, že příští rok budeme vyhrávat závody. to vyšle o naší značce globálně velmi pozitivní signál.

Má tedy závodění v F1 dodat emoční a sportovní hledisko vaší značce?
JA: Ano. Obzvlášť v Evropě, kde fanoušci věří, že Honda je sportovní značkou. V roce 2015 také uvedeme několik velmi sportovních silničních vozů, které perfektně zapadnou do svazku Hondy s Formulí 1. F1 použijeme jako katalyzátor pro doručení zprávy, že Honda staví velmi sportovní vozy.

Vytisknout

Diskuze: Honda o svém prvním výjezdu s McLarenem a plnění plánu: "Vyrovnáme se Mercedesu"

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 04.09.2014 12:45 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Alonso, Fernando

Alonso je volný, může odejít od Ferrari. Je ale ochoten setrvat - za větší…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud