Mercedes a Red Bull potvrzují, že v Německu nastoupí bez FRICu, požadují ale vysvětlení

Petr Hlawiczka, 10. července 2014, 06:50 Google+

Mercedes a Red Bull reagují na úterní dopis FIA, podle níž je systém zavěšení typu FRIC nelegální: do Německa příští týden dorazí bez něj. Žádají však vysvětlení, proč najednou dochází ke změně.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 14.07. 09:10) Napište svůj názor
Rosberg, Nico

Rosberg, Nico | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Nejlepší "FRICaři" - Mercedes a Red Bull - se svého systému již zbavují
FIA týmy varovala, že pokud nastoupí s FRICem, mohou být vystaveny protestům ze strany soupeřů - a těm ve světle nového porozumění vyhoví. Takový systém je nyní pohyblivým aerodynamickým zařízením, které porušuje článek 3.15 technických pravidel.

Mercedesu trvalo 2,5 roku, než svůj FRIC vyladilo. K tomu jim pomohl inženýr Lotusu, kterého získali v roce 2013. Stáj z Enstone s ním experimentovala již od sezóny 2008 a je považována za jeho vynálezce.

Mercedes a Red Bull jsou v oblasti hydraulicky zasíťovaného zavěšení (propojená je přední náprava se zadní i pravá strana s levou) považováni za nejlepší. Systém kompenzuje klonění při rozjezdu či brzdění a také náklony do stran v zatáčkách. Několik let jej FIA v pohodě přijímala, nyní ale přichází náhle obrat.

Mercedes žádá vysvětlení
"Systém byl používán dva a půl roku a bez námitek procházel všemi technickými kontrolami. Je těžké pochopit, proč najednou dochází ke změně náhledu na tuto věc," stěžuje si šéf Mercedesu Niki Lauda.

"Nechceme nadále investovat do technologie, která je pravidly dovedena ad absurdum. Proto je důležitější, aby nám FIA v tomto případě dala jasná vodítka. Chceme vědět, co je legální a co ne," pokračuje Lauda.

Mercedes nechce být vystaven riziku, že na něj někdo podá stížnost a prohraje. Lídr šampionátu proto zamíří ke své velké ceně do Hockenheimu bez FRICu. Totéž plánuje podle Auto Motor und Sport i Red Bull. Podle některých je v pozadí snaha omezit nadvládu Stříbrného týmu, podle odborníků se však rozložení sil nikterak zásadně nezmění. Německý tým je v jeho vývoji sice nejdále, ale bez tohoto systému odjel většinu předsezónních testů.

mercedes
Do Německa míří týmy pro jistotu již bez FRICu (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Zákaz sice utrpí nejvíce, přesto ne natolik, aby se na něj Ferrari či McLaren najednou dotáhly. Podle inženýrů se časy na některých okruzích zpomalí o nejvýše půl sekundy, Max Chilton hovořil o maximálně 7 desetinách (více zde).

Týmy nejsou postaveny v krátkém čase před neřešitelný problém při odstraňování FRICu. Force India s ním odjela dva závody, poslední čtyři závody bez něj. Nemusela přitom ani měnit křídla.

Paralela s hmotovými tlumiči
Celá kauza mírně připomíná rozruch kolem hmotových tlumičů, s nimiž přišel Renault v roce 2005. V sezóně 2006 jej nasadily i ostatní stáje, žádná se v jejich využití nedokázala přiblížit vynálezci. V polovině sezóny je FIA zpochybnila jejich legálnost v obavách o jejich zneužití a zvýšení nákladů na vývoj.

Poté sklidila kritiku za to, že se snaží ovlivnit šampionát ve prospěch Ferrari, které sice hmotové tlumiče také využívalo, ale ne tak efektivně. O jejich zákaz usiloval především McLaren, Ferrari však pochopitelně neprotestovalo. Renault pak na Hockenheimu neměl nárok a trvalo mu dva závody, než se ze šoku vzpamatoval. Aerodynamika jeho vozu byla postavena kolem hmotových tlumičů. Fernandovi Alonsovi se i přesto nakonec podařilo získat s francouzským týmem druhý titul.

Vytisknout

Diskuze: Mercedes a Red Bull potvrzují, že v Německu nastoupí bez FRICu, požadují ale vysvětlení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 14.07.2014 09:10 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sauber

Ramírez: Péreze neměli rádi inženýři McLarenu ani inženýři Sauberu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  2. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud