Renault a Den turba v Silverstone: Grosjean řádil s RE40, k vidění RS01 i Lotus 98T + FOTO

Petr Hlawiczka, 15. května 2014, 21:50 Google+

Renault dal dnes v Silverstone vzpomenout na krásnou turboéru Formule 1. Závodní jezdec Lotusu Romain Grosjean prohnal slavný vůz RE40, k vidění byly také RS01 i Lotus 98T. Akci si s námi můžete připomenout prostřednictvím fotografií.

Počet komentářů:  34 komentářů (Poslední 19.05. 07:16) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Turba se do Silverstone během 50. Velké ceny Británie letos vrátí po 25 letech. Renault tam však se starými motory zamířil již dnes a předvedl nám nádhernou podívanou.

Na okruhu se objevil vůbec první monopost poháněný přeplňovaným agregátem: RS01. Tento žlutý vůz s 1,5l V6 motorem v roce 1977 po okruzích proháněl Jean-Pierre Jabouille, jeho výkon dosahoval 525 koní při 10 500 ot/min. Prvním vítězstvím ve Velké ceně Francie 1979 v Dijonu dal najevo, že cesta turba je tou správnou: v polovině 80. let po přechodu na dvojitá turba pak výkon dosahoval 1000 koní, v kvalifikačním režimu dokonce až 1300 koní (viz níže).

Grosjean si na trati zařádil s 4,4 m dlouhým a 2,14 m širokým vozem RE40, s nímž Alain Prost vyhrál Velkou cenu Británie v roce 1983. Výkon tohoto 1,5l V6 motoru v té době dosahoval slušných 880 koní (v závodě dle konfigurace 650 - 750 koní). Prost s ním tehdy uspěl také ve Francii, v Belgii a v Rakousku, pole position získal v San Marinu, v Monaku a v Brands Hatch. V šampionátech Renault i Prost obsadili druhá místa. Jeho celková hmotnost včetně jezdce dosahovala 595 kg.

grosjean
Romain Grosjean si užil jízdu s historickým Renaultem RE40 (foto: Renault Sport F1)

A jaký měl z jízdy dojem Grosjean, který má zkušenosti s novými hybridními pohonnými jednotkami, kterým letos také pomáhá jedno turbodmychadlo? "V některých chvílích se to chovalo stejně jako dnešní F1, v jiných velmi odlišně. Hlavním rozdílem je pozice pilota a fakt, že sedíte na přední nápravě. Ovladatelnost motorů je samozřejmě velmi odlišná - cítíte, že nemají žádný výkon, a pak to najednou kopne a s emocemi a pocity šílíte."

"Pak je velmi odlišná převodovka, chvílí to trvá, než si na ni člověk zvykne. Cítíte brzdění, přítlak, smyky a auto si jede tam, kam chce. Bylo to velmi příjemné se projet. Přál bych si, abych mohl jezdit ještě pár kol. Cítíte rozdíl mezi letošními turby. V těchto starých autech potřebujete tlak 2,2 barů a pak to kopne. V  závodě by to bylo těžké.

Přišel pak za mnout Rob White a řekl mi: 'Tak teď už si letos nebudeš nikdy stěžovat na odezvu!' a já jsem mu řekl, že rozhodně ne. Technologie, kterou máme letos, jízdu s turbem oproti tomuhle činí velmi snadnou," popisuje své pocity Grosjean.

silverstone
Krásky v Silverstone (foto: Renault Sport F1)

K vidění byl i Lotus 98T - slavné JPS auto, s nímž závodil Ayrton Senna a Johnny Dumfries. Šlo o poslední neomezené turbo a piloti s ním dosahovali úspěchů zejména v kvalifikaci, kde se těšili z výkonu 1300 koní při plnicím tlaku 5,7 barů (v závodě 1000 koní při tlaku 4 barů).

I přesto byl ale monopost úžasně ovladatelný. Obsahoval několik velkých novinek včetně nastavitelné světlé výšky jezdcem z kokpitu či vstřikování vody. Dodnes jde o nejrychlejší Lotus, protože ve Velké ceně Mexika 1986 dosáhl rychlosti 346,9 km/h.

 

Fotografie z dnešní akce včetně několika souvisejících historických snímků najdete pod článkem.

Vytisknout

Diskuze: Renault a Den turba v Silverstone: Grosjean řádil s RE40, k vidění RS01 i Lotus 98T + FOTO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 34, poslední 19.05.2014 07:16 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 34 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

Oscar Piastri vyhrál podivný trénink v Suzuce

První trénink přerušen po nehodě, v druhém se víc stálo než jezdilo. Vyhrál ho Piastri

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kubica, Robert

Kubica po první dokončené soutěži: S mým omezením to bylo hodně těžké

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

  2. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud