Zatímco v Jerezu ujely týmy dohromady 6 509,2 km, tento týden v Bahrajnu to již byl téměř dvojnásobek: 12 566,7 km. Získali lepší obrázek o svých vozech i chování pneumatik. Několik jich zvládlo simulaci kvalifikace, zastávek v boxech i závodu. Počasí bylo po celý týden příznivé: slunečno a teploty kolem 20 °C.
Suverénně nejrychlejší byl Mercedes: v předvedl rekord Lewis Hamilton a v sobotu ho Nico Rosberg o téměř sekundu překonal. Časem 1:33,283 min zaostal jen o devět desetin za svým loňským výkonem, kterým zde ovládl kvalifikaci. Svůj dnešní výkon ale zlehčoval s tím, že měl málo paliva v nádrži.
Tým sice občas trápily nějaké problémy a dnes dvakrát zastavil, zvládl však závodní simulaci a s ujetou vzdáleností se zařadil na druhé místo. Nico Rosberg byl se 174 koly (941,7 km) nejpilnějším ze všech pilotů.
Videosestřih ze sobotního testování v Bahrajnu (zdroj: Youtube)
Ve velmi dobrém světle se prezentuje rovněž McLaren, který si letos chce napravit notně pošramocenou pověst z loňské sezóny. Kevin Magnussen byl ve čtvrtek na super-měkkých pneumatikách nejrychlejší, Jenson Button v pátek a v sobotu na měkké sadě druhý za piloty Mercedesu.
"Vím, že nemáme nejrychlejší auto, ale také víme, že nejsme nejpomalejší. Rozdíly mezi jednotlivými týmy jsou zatím hodně velké. Čekám ale, že se rozdíl do Melbourne ještě smrskne. Mám docela jasnou představu o tom, kdo bude v Austrálii na pole position," prohlásil Button, jenž za favorita na titul považuje Mercedes.
Pátým nejrychlejším časem týdne se zaskvěl Nico Hülkenberg, který se po loňské sezóně u Sauberu vrátil k Force Indii. Ve středu byl dokonce nejrychlejší ze všech, ovšem při krátkém stintu, na měkkých pneumatikách a s menším množstvím paliva. Dnes si ale tým kvůli problémům s převodovkou musel sbalit už po dvou a půl hodinách.
Přehled nejrychlejších časů z Bahrajnu
Velmi dobré a konzistentní výkony předvádělo Ferrari. S větším množstvím benzínu se nehonilo za nejrychlejšími časy, ujelo čtvrtou nejdelší vzdálenost a s chováním vozu bylo poměrně spokojeno. Scuderia byla jediná, která dokázala narušit hegemonii týmů poháněných Mercedesem v horních patrech výsledkových listin - z prvních osmi nejrychlejších časů patří dva právě Fernandovi Alonsovi a Kimimu Räikkönenovi, jenž dnes krátce před koncem havaroval.
"Byl jsem na obrubníku a hodně jsem protočil kola. Už jsem to nedokázal zachytit a žel jsem narazil přímo do zdi a poškodil auto. Tyto věci se stávají, takže bych neřekl, že jde o moji chybu. Zlepšili jsme hodně nastavení, není to tak špatné, auto má ale vysoký krouticí moment. Zvládli jsme víceméně to, co jsme chtěli. Nemyslím si, že by to byl problém," uvedl Kimi, jehož Ferrari plánuje dlouhé stinty až na příští týden.
V problémech je Red Bull, který ani v Bahrajnu nikterak nezazářil. Ve čtvrtek sice Sebastian Vettel ujel 59 kol, první den ale jen 14. Ricciardo v pátek ani v sobotu nebyl úspěšnější: 28 a 15 kol. Red Bull zkoušel nové díly, často přestavoval auto, dnes však za stání v garáži dodavatel pohonných jednotek (Renault) nemohl. Během týdne předvedl až 15. nejrychlejší kol a zvony v Milton Keynes bijí na poplach.
Ujetá vzdálenost podle týmů
Nejvíce kol - 323 (1 748 km) - v Sákhíru zvládli piloti Williamsu, který dal dnes překvapivě celý den šanci novému rezervnímu jezdci Felipemu Nasrovi, s nímž do Grove doputoval také nový sponzor: Banco do Brasil.
Mercedes ujel o 43 km méně (1 704,8), třetí největší vzdálenost urazily vozy McLarenu (1602 km), čtvrtá pozice patří Ferrari - 1553,2 km. Nejméně dat naopak nasbíral Lotus (600,7) km a Marussia, kterou celý týden provázely různé technické potíže: 29 kol představuje pouze 157 km.
Ujetá vzdálenost dle výrobců motorů
Z pohledu výrobců motorů si největší vzdálenost připsal Mercedes, který ujel jen o něco málo kilometrů než Ferrari a Renault dohromady. Francouzský výrobce pohonných jednotek se zlepšil a v Bahrajnu zvládl o 341 km více než Ferrari.
Provedl několik změn u svého úložiště energie (baterie ERS), které zahrnovaly úpravu hardwaru. Představil také dvě úrovně vylepšení softwaru řídicí jednotky, které odstranily některé chyby a umožnily mapování a kalibrační korekce, díky kterému mohly být vozy provozovány robustnějším způsobem a sbírat kilometry.
Renault přidal i několik funkcí, pro větší kontrolu nad řídicím systémem, lepší výkonností a ovladatelností a hlubší integraci systémů pohonné jednotky. Jak jsou na tom s výkonností? "Jsme v situaci, kterou bychom akceptovali uprostřed Jerezu. Vyřešili jsme některé problémy a odhalily některé další. Ještě nejsme dle našich plánů zpět, ale ubíráme se správným směrem," přiznal dnes zástupce Renault Rob White.
Pneumatiky
"Ačkoliv jsou týmy stále na počátku vývojové křivky svých nových vozů, data z testů ukazují, že letošní pneumatiky jsou konzistentnější a trvanlivější než jejich předchůdci. Výsledkem toho je, že na okruhu vidíme méně žmolků, což bylo jedním z našich cílů na začátku této sezóny," komentuje sportovní ředitel Pirelli - Paul Hembery.
Jaké rozdíly byly ve výkonnosti? Super-měkká byla o zhruba 7 desetin na kolo rychlejší než měkká, měkká o 1,2 sekundy rychlejší než středně-tvrdá, středně-tvrdá o 1,3 sekundy rychlejší než tvrdá. Se zlepšováním výkonnosti vozů a nárůstem přítlaku se tyto rozdíly ale budou zmenšovat.
Na jedné sadě super-měkké i měkké směsi jezdci zvládli odjed 16 kol, na středně-tvrdých i tvrdých pneumatikách 22 kol. V Bahrajnu měly k dispozici i "zimní" vzorky s Jerezu s rychlejším zahříváním, na jedné jejich sadě ujely 9 kol. Intermediálky ani pneumatiky do deště nikdo nevyužil. Teplota asfaltu se pohybovala mezi 18 - 37 °C, vzduch mezi 17 - 27 °C.
Nejrychlejší časy a použité směsi pneumatiky
1. den: 1. Hülkenberg - měkká nová; 2. Alonso - středně-tvrdá nová; 3. Hamilton - tvrdá nová
2. den: 1. Magnussen - super-měkká nová; 2. Hülkenberg - měkká nová; 3. Alonso - měkká použitá
3. den: 1. Hamilton - měkká nová; 2. Button - super-měkká nová; 3. Massa - měkká nová
4. den: 1. Rosberg - měkká nová; 2. Button - měkká nová; 3. Räikkönen - měkká nová
Celkové součty z Jerezu a z Bahrajnu
Z pohledu týmů
Po dvou předsezónních testech je na tom s 3 073 kilometry nejlépe Mercedes, druhá příčka patří McLarenu (2 686,8 km), za který následují těsně Ferrari (2 664,7 km) a Williams (2 523 km). Nejhůře je na tom mistrovský Red Bull (720,8 km), Lotus, který v Jerezu chyběl (600,7 km) a Marussia s ubohými 289,8 km.
Počty ujetých kilometrů v Jerezu a v Bahrajnu dohromady
Z pohledu výrobců motorů
Vozy poháněné motory Mercedes (krom továrního týmu mezi ně patří McLaren, Force India a Williams) urazily již přes 10 tisíc kilometrů. Ferrari se svými zákaznickými týmy - s Marussií a se Sauberem - ujelo 4 975,1 km, nejméně má natestováno Renault (4 018,7 km), jehož pohonné jednotky využívají Caterham, Lotus, Red Bull a Toro Rosso.
Počty ujetých kilometrů v roce 2014 dle výrobců motorů
Z pohledu pneumatik
Pirelli na oba testy do Jerezu a do Bahrajnu přivezlo celkem 591 sad, tj. 2364 ks pneumatik. Týmy z toho využily polovinu. Nejčastěji využívanou se stala středně-tvrdá směs, naopak nejméně ta nejrychlejší a zároveň nejméně trvanlivější: super-měkká směs.
Fotografie z testů v Bahrajnu najdete zde.