Kritika Red Bullu byla pro Pirelli zklamáním. Z roku 2013 se však poučili, chtějí víc testů

BŽ, 7. února 2014, 10:00 Google+

Paul Hembery: "My jsme jen dodavatel, když bude chtít F1 v roce 2014 jednu nebo deset zastávek v boxech, my to uděláme."

Počet komentářů:  66 komentářů (Poslední 15.02. 13:12) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery pro F1 Racing hodnotí rok 2013 a vyjádřuje se k přípravě na novou sezonu.

Minulá sezona byla pro Pirelli tak trochu katastrofou. Nejdřív kvůli šetření FIA za testování s týmem Mercedes, pak přišly exploze pneumatik v Silverstonu. Poučili jste se v Pirelli z roku 2013?
Paul Hembery (PH):
„Naučili jsme se, že musíme víc testovat. Týmy se vyjádřily, že nechtějí testovat, ale pneumatiky vyrábíme my. My musíme absolvovat určité kvantum testování, abychom mohli dělat svou práci.

F1 je jako pohybující se cíl. Vozy nejsou stejné, máme 11 různých druhů vlivů na naše pneumatiky a my musíme produkovat kvalitní pneumatiky v různých směsích. Přesto nepotřebujeme přejít do druhého extrému a absolvovat stovky tisíc kilometrů testů.“

Na začátku roku 2013 Red Bull soukromě žádal Pirelli o změnu pneumatik. Když to nevyšlo, kritizoval Pirelli v médiích. Poškodila vás kritika nějakým způsobem?
PH:
„Bylo pro nás zklamáním, že byl tisk zneužit pro snahu vyvolat změnu. Já chápu týmy, že se ze sportovního hlediska snaží udělat vše, ale to nebyl ten správný způsob. Teď by podobná vyhlášení neměla smysl, když existuje nová Strategická skupina F1, která vyslechne všechny podněty od týmů a koná v jejich prospěch.“

V důsledku prasklých pneumatik v Silverstonu mohl být někdo zraněn. Jaký měla ta aféra vliv na Pirelli?
PH:
„Z krátkodobého hlediska to bylo pro nás nepříjemné na britském trhu, protože se to stalo v průběhu Velké ceny velké Británie. Ve skutečnosti aféra trvala asi týden.Lidé mají krátkou paměť, kdyby to trvalo déle, bylo by to jiné. Tehdy jsme museli reagovat rychle. Věděli jsme, v čem je problém a dali jsme to do pořádku. Uvědomovali jsme si zodpovědnost a udělali jsme změny. A taky jsme se z toho poučili.“

Uvažoval jste tehdy o své rezignaci?
PH: „Ne, určitě ne. Dělal jsem jen věci, ke kterým jsem měl podklady. Aféra znamenala pro Pirelli velkou frustraci, z určitých pohledů jsme neměli potřebnou podporu. Tehdy nám pomohli FIA a Jean Todt tím, že udělali v testování mladých jezdců změny a my jsme tam mohli přivézt jiné pneumatiky.

Je těžké pracovat v tomto sportu, protože je dost paranoidní. Když jednou v budoucnosti přijde do F1 jiný dodavatel pneumatik, bude se s hrůzou dívat, o co tady jde. Mnozí z nich si o nás myslí, že jsme šílení, když se účastníme F1. Individuálně jsou nápomocny všechny týmy. Když jednají kolektivně, tak je to přesně naopak – někdy je těžké se s tím vyrovnat. My máme své cíle, týmy mají ty své. Na škodu věci je, že se na problém nikdo nedívá z širší perspektivy.“

Myslíte si, že Strategická skupina bude mít požadovaný efekt?
PH: „My jsme rádi, že existuje orgán, v němž jsou týmy, FIA a FOM (Formula One Management). Vím, že některé týmy nejsou nadšené, protože nejsou členy, ale aspoň pro ně existuje platforma. V minulém roce se ztrácel přehled o tom, o co jsme vlastně byli požádáni. Teď existuje platforma, která reprezentuje F1. My jsme jen dodavatel, když bude chtít F1 v roce 2014 jednu nebo deset zastávek v boxech, my to uděláme.“

pirelli
Pirelli se poučilo, letos zvolí konzervativnější přístup (foto: Pirelli)

Máte obavy z velkosti krouticího momentu generovaného novými motory? Je důvodem větší konzervativnosti Pirelli pro rok 2014?
PH:
„My bychom byli konzervativní i bez změny pravidel. Při tolika změnách existuje mnoho neznámých, včetně dosaženého stupně pokroku, pro všechny zainteresované. Někdo se může ve vývoji nového vozu dostat dál, než se očekávalo a my musíme vyrobit a dodat pneumatiky zohledňujíc velký rozdíl ve výkonech mezi prvním a posledním vozem.“

Jaké změny jste udělali v souvislosti s novými pravidly?
PH: „Snažíme se zlepšit odolnost pneumatik vůči opotřebení a mechanickou soudržnost směsí, částečně kvůli prokluzování kol a částečně k snížení množství částeček odpadávajících z pneumatik (na žádost jezdců). Je lehké říct, co chcete, ale když se pokoušíte spojit všechny kompromisy, je to těžší.

Pro vytvoření podmínek pro závod se dvěma nebo třemi zastávkami máte dvě cesty: opotřebování, nebo chemickou degradaci. V prvních dvou sezonách jsme použili víc chemickou degradaci, vloni to byl mix obou způsobů. Loni se dal odjet závod i na jedné sadě pneumatik, kdyby nebyly pravidla o jejich povinné výměně. Jsem rád, že bylo rozhodnuto o letošním předsezonním testování v Bahrajnu. Je to důležité kvůli sladění přilnavosti, teploty a pohonných jednotek. Už před Melbourne budeme vědět, na čem jsme, ne až po třech nebo čtyřech závodech.“  

Vytisknout

Diskuze: Kritika Red Bullu byla pro Pirelli zklamáním. Z roku 2013 se však poučili, chtějí víc testů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 66, poslední 15.02.2014 13:12 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 66 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pirelli

Sutil od Sauberu očekává před prvním závodem obrovský pokrok

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud