Drážky v asfaltu na prvních 10 pozicích mohou ovlivnit start závodu

iM2, 22. srpna 2013, 21:28 Google+

Cílová rovinka ve Spa-Francorchamps nabízí neobvyklý obrázek. Na prvních 12 místech startovního roštu jsou v asfaltu drážky, pak už je asfalt standardní. Sebastian Vettel vyjádřil obavu, že jezdci na prvních dvanácti místech budou znevýhodněni.

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 23.08. 17:39) Napište svůj názor
Trulli, Jarno

Trulli, Jarno | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Je místo na startovním roštu mezi dvanáctkou nejlepších výhodou nebo spíše nevýhodou? Startovní a cílová rovinka v Belgii letos nabízí nejednotný obrázek. Na té části trati, kde jsou startovní místa pro prvních dvanáct jezdců, jsou totiž v asfaltu udělány šikmé drážky. Zbytek startovní rovinky už je standardní. 

Sebastian Vettel měl během pravidelné obchůzky trati možnost si inkriminované místo detailně prohlédnout. "Na těch proužcích budete mít pravděpodobně menší nevýhodu při akceleraci. Gumy se totiž dotýkají asfaltu menší plochou." 

Německý auto motor und sport se optal ředitele závodu, Charlieho Whitinga, proč v asfaltu drážky jsou a proč jsou jen na části rovinky. Odpověď je jednoduchá. "V této části trati během dešťů voda teče přes trať. Drážky se starají o lepší drenáž. Z Brazílie s tímto trikem máme dobré zkušenosti. Tam jsou na trati čtyři místa, na kterých byly tyto drážky zavedeny. Příští rok ve Spa přijde mezi zatáčkami 11 a 12 i druhá pasáž. I tam jsou za deště časté problémy se špatně odtékající vodou."

Odpovědní lidé si nemyslí, že by bylo prvních 12 pilotů na startu nějak zvlášť znevýhodněno. Kdyby existovala taková obava a zmíněné místo nedostalo od FIA posvěcení, tak by se mohlo startovat v La Source. Navíc vzdálenost do první zatáčky (265 metrů) je tak jako tak poměrně malá. Některé týmy však už na možnou nevýhodu startovních pozic poukázaly. V neděli však možná budou mít jiný názor. Drážkovaný asfalt by totiž v případě deště poskytoval lepší grip, protože by z něj voda lépe odtékala. 

FIA také týmům nepovolí žádné zkoušky startovního procesu na startovní a cílové rovince. To jsme mohli v minulosti vidět například tehdy, když startovní rovinka vedla do kopce. Z Abú Zabí 2012 však s povolenými tréninky startů pochází negativní zkušenost. Inženýři totiž svoji snahu o optimalizaci startovního procesu místy až přeháněli. "Málem jsme tam měli nemilý problém na startu," dodává Whiting. Proto i ve Spa zůstává vše při starém: Kdo chce cvičit starty, musí na výjezdu z boxů. 

I Dominic Harlow je názoru, že v určitých případech, zvláště v případě deště by startovní pozice v přední části roštu nemusely být zdaleka nevýhodné.

Vytisknout

Diskuze: Drážky v asfaltu na prvních 10 pozicích mohou ovlivnit start závodu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 23.08.2013 17:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Vettel, Sebastian

Vettel nevylučuje z boje o titul nikoho

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud