Gillan o změnách pneumatik: Jak velký dopad budou mít a jak ovlivní aerodynamiku?

Petr Hlawiczka, 15. května 2013, 06:15 Google+

Bývalý hlavní inženýr Williamsu Mark Gillan v rozhovoru s Jamesem Allenem vysvětluje, co hodlá Pirelli od Kanady změnit na svých pneumatikách, o jak velkou změnu půjde a jaký dopad na týmy bude mít.

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 16.05. 20:25) Napište svůj názor
aerodynamika

aerodynamika | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

Co znamená prohlášení Pirelli, že se pneumatiky pro Kanadu budou více podobat těm z roku 2012?
Mark Gillan: Pneumatiky pro rok 2012 byly trvanlivější než ty letošní, které trpí vysokou degradací. Pirelli naznačilo, že změní konstrukci pneumatik tak, aby se více podobaly loňským produktům.

Pneumatiky pro rok 2013 mají jinou konstrukci než ty pro rok 2012: ocelová pás uvnitř nahradil loňský kevlarový.  Je pravděpodobné, že u upravených pneumatik dojde ke změně zpět s tím, jak se Pirelli vrátí k prověřenému řešení.

Slabinou loňských pneumatik bylo opotřebení - typicky se sjela vnitřní strana pneumatiky a týmy na ní jezdily, až na ní nezbyla žádná guma, a pak zastavily v boxech. Ke konci sezóny však již rozuměli tomu, jak je celkem dobře zvládat.

Pro rok 2013 se Pirelli snažilo opravit problém s opotřebením tak, že se snažili rozumněji umístit styčnou plochu pneumatiky. Zdá se však při změně konstrukce, aby toho dosáhli, zašli příliš daleko.

Ačkoliv důvodem pro změnu je to, že čtyři zastávky jsou považovány během závodu za příliš mnoho a oni by je rádi snížily na dvě až tři, ve světle selhání pneumatik v Bahrajnu a ve Španělsku jde také o bezpečnostní hledisko. Při změně konstrukce zřejmě udělali něco, co ovlivňuje integritu pneumatiky.

aerodynamicky model - sauber
Změny se dotknou také interakce předního křídla s pneumatikami (foto: Sauber Motorsport AG)

Které týmy budou těmito změnami nejvíce postiženy?
MG: Teplotní management pneumatik je letos klíčový a týmy jako Ferrari, Lotus a Force India to ve svých designech pro rok 2013 upřednostnily.

Všechny tři mají dobrou aerodynamiku, ve vývoji však postupovali tak, aby pneumatiku udrželi v ideálním provozním rámci díky kombinaci stabilní aerodynamické mapy a mechanického balíku, který jde ruku v ruce s pneumatikou a dobrým nastavením.

Red Bull má velmi dobrý aerodynamický balík, stejně jako ho měl mnoho předešlých let, ale horší  mechanický balík a teplotní management pneumatik. Tyto slabiny budou méně výrazné po změnách, které Pirelli učiní. Zřejmě zvětší provozní rámec pneumatik a zvýší jejich životnost, což sníží důležitost teplotního managementu.

Jaké výzvy pro týmy představuje změna pneumatik v sedmém závodě sezóny?
MG: Následující dopady změn v konstrukci pneumatik budou značné, což je hlavním důvodem starostí pro týmy, obzvlášť když se chystají věnovat více času v aerodynamickém tunelu a více zdrojů svým návrhům pro rok 2014.

aerodynamicky tunel - grove
Aerodynamický tunel Williamsu (foto: BMW Motorsport)

Je nepravděpodobné, že by tato změna v konstrukci pneumatik mohla být provedena bez ovlivnění tvaru pneumatiky a toho, jak se formuje kontaktní plocha při styku s vozovkou. Když se část pneumatiky odlepuje od země, mění to tvar proudění vzduchu kolem podlahy vozu.

Týmy tímto modelováním strávily v aerodynamickém tunelu a v CFD mnoho měsíců, a pokud se tvar změní byť jen o pár milimetrů, bude to mít dopad na to, jak přední křídlo funguje s pneumatikami a také na proudění směrem k zadní části a pod podlahou. Bude to mít dopad na aerodynamické vyvážení vozu a týmy, které se velmi snažily o tuto optimalizaci, na to doplatí.

Blížíme se době, kdy se týmy chtěly v aerodynamických tunelech přesunout od modelu pro rok 2013 a věnovat více času modelu 2014. Tato změna v pneumatikách to všem stíží, zejména týmům s omezenými zdroji to způsobí skutečné bolesti hlavy, protože se budou letos snažit udržet svou konkurenceschopnost a v roce 2014 neztratit.

 

Více o připravovaných změnách v oblasti pneumatik najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Gillan o změnách pneumatik: Jak velký dopad budou mít a jak ovlivní aerodynamiku?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 16.05.2013 20:25 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

Piate pódium pre Renault v piatich pretekoch

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud