Anderson: Jak řešit problémy s vozem McLarenu

iM2, 7. dubna 2013, 16:11 Google+

Technický expert Autosportu, Gary Anderson, v F1 zažil i nepovedené vozy. Ve svém článku popisuje, jak se vypořádat s problémy, které má například McLaren.

Počet komentářů:  15 komentářů (Poslední 08.04. 13:31) Napište svůj názor
mclaren mp4-28

mclaren mp4-28 | foto: McLaren

Sdílejte článek

"Velmi působivé časy McLarenu z prvního dne předsezonních testů v Jerezu byly částečně způsobeny nízkou světlou výškou, se kterou tým jezdil. Zlepšení jejich výkonů v Malajsii oproti Melbourne bylo částečně způsobeno hladší tratí v Sepangu, což umožnovalo, aby auto jezdilo s nižší světlou výškou. Zdá se tedy, že právě výška monopostu je středem problému.

Když stavíte nové auto, tak je poměr tuhosti mezi předkem a zádí asi 3:1. Potřebujete nastavení výšky map i pro aerodynamický tunel, to je dobré místo pro začátek. Pokud se Vám to povede, tak máte auto, které může mít problém s mechanickou přilnavostí, ale ta neomezuje přítlak, který auto vytváří.

Asi budete chtít, aby centrum tlaku vytvářeného autem bylo spíše stabilní nebo možná trošku vzadu, protože při při vysokých rychlostech se světlá výška trošku sníží, což zvýši přítlak na zadní nápravě v rychlých zatáčkách. V pomalých zatáčkách je to naopak, tam světlá výška roste a vy potřebujete větší přítlak na přední nápravu.

Pokud se Vám tohle povede, tak máte auto, které je nedotáčivé v pomalých a středně rychlých zatáčkách a nervózní v rychlých zatáčkách. Na startovním roštu jsou auta, která taková jsou, ale to není případ McLarenu.


McLaren letos narozdíl např. od Red Bullu nebo Ferrari představil úplně novou koncepci
(foto: McLaren Mercedes)

Pokud se dostanete k této rovnováze, máte auto, na kterém můžete začít pracovat. Asi budete jezdit s poměrem 2:1, což bude znamenat, že budete mít přebytek přítlaku a auto udržíte v okně, ve kterém pracuje nejlépe. Vpředu auto musí být velmi tvrdé, i když to vypadá velmi podivně, můžete tak jezdit. Vůz bude mít ale tendenci k blokování kol při brždění. Ale pokud by byl zadek tvrdší, tak byste byli v problémech, protože by to snižovalo trakční schopnosti a přetěžovalo zadní gumy.

Auto musí mít stabilní aerodynamické mapy, aby mu mohl jezdec důvěřovat. Jezdci nemohou jezdit tak, že auto občas dosahuje vrcholů aerodynamického přítlaku, musí ho očekávat. To je lepší ho [aerodynamický vrchol] mít nižší a postupně ho zvyšovat. Můžete říkat, že letos produkuje vaše auto 2 000 kg přítlaku ve srovnání s loňskými 1 800 kg. Já jsem ale vždy udával spíše dolní číslo, tedy například vloni to bylo 1 000 kg a letos je to 1 100kg - číslo, které se dá určitě vylepšit.

Všechno to jsou ale jen příznaky, které mě nutí k tomu, abych podezříval už přední křídlo. Pokud se podíváte na ostatní top týmy, tak všechny používají verze s několika prvky (až do 6 různých elementů u Mercedesu), McLaren má přední křídlo pouze 3 prvkové.

To znamená, že sice maximální vrchol přítlaku je výš, protože máte méně mezer v předním křídle, ale když dojde k odtržení (stall) vzduchu, tak ztratíte větší procento přítlaku. To má neblahý vliv na další proudění kolem auta.


McLaren má dle Garyho Anderssona problémy s předním křídlem (foto: McLaren Mercedes)

Jedním z příznaků McLarenu v minulých letech bylo, že jezdil s menším úhlem nastavení předního křídla. To změní tok vzduchu kolem zbytku vozu, což ovlivní výkon dalších aerodynamických částí. Ale umožní to křídlu aby bylo více konzistentní, a tak vzniklo využitelné okno.

Normálně, až na nutné případy, byste takto nejezdili. Obvykle, když zvýšíte úhel nastavení na předním křídle, tak vzroste i přítlak. Auto je navrženo tak, aby optimalizovalo přítlak s předním křídlem nastaveným na maximální, nebo blízko maximálnímu, úhlu. Ale McLaren to takto neudělal. Jejich čísla jsou buďto špatná a nebo nebyla správně využita.

Vloni při představení si nebyl McLaren jistý tím, jak na tom bude auto v porovnání s jeho předchůdcem v oblasti výkonu. Naproti tomu letos při představení si všichni věřili, že nové auto je lepší ve srovnání se starým v každé oblasti alespoň o kousek.

Zdá se, že problém s tokem vzduchu nebyl týmem rozpoznán, možná proto, že většina času byla strávena vývojem základní aerodynamiky namísto věnování se práci se světlou výškou. Mohlo to zabrat hodně času.

Koncept auta u McLarenu je dobrý, ale malé detaily musí být vylepšeny. V důsledku toho můžeme očekávat změnu předního křídla. A to spíše brzy než později."

Vytisknout

Diskuze: Anderson: Jak řešit problémy s vozem McLarenu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 15, poslední 08.04.2013 13:31 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 15 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

Verstappen si v tréninku pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Před 45 roky tragicky zahynul Jim Clark - anotační foto

Před 45 roky tragicky zahynul Jim Clark

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

  2. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud