Shrnutí prvních testů v Barceloně: Nejrychlejší Pérez s McLarenem, nejvíce kol Alonso s Ferrari

Petr Hlawiczka, 23. února 2013, 12:00 Google+

Stručné shrnutí druhého předsezónního testování, k němuž se týmy sjely do oblíbené Barcelony. Nejrychlejší kolo tento týden předvedl ve středu Sergio Pérez s McLarenem. Nejvíce kol ujel mezi jednotlivci Fernando Alonso, mezi týmy Williams.

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 25.02. 09:45) Napište svůj názor
mclaren mp4-28

mclaren mp4-28 | foto: McLaren

Sdílejte článek

Týmům první tři dny počasí přálo, což jim umožnilo nasbírat spoustu dat o všech druzích hladkých pneumatik Pirelli. Déšť přišel až včera, kdy si mohly poprvé vyzkoušet přechodné a mokré pneumatiky Pirelli.

Poslední možnost otestovat si své vozy budou mít příští týden (od 28. 2. - 3. 3.) v Barceloně, kam již přivezou vozy ve specifikaci pro první závod v Melbourne, uvidíme tedy spoustu novinek. Ty se objevovaly také tento týden, kdy Williams představil a poprvé nasadil své nové auto FW35 a ostatní (Sauber, Lotus, Mercedes) testovali zařízení pro snížení odporu (DRD), které funguje pasivně a zcela nezávisle na DRS.

Týmy se po základní práci a kontrole systémů v Jerezu tento týden zaměřily také na delší jízdy a závodní simulace při různém množství paliva. Nejrychlejší byl ve středu Pérez, jehož rekord (1:21,848) byl téměř o půl sekundy lepší než loňské maximum Kamuje Kobajašiho (1:22,312 min).

Jen o 27 tisícin byl ve čtvrtek pomalejší nejpilnější - Alonso, jenž v domácím prostředí urazil přes 1317 km. Všechny tři nejrychlejší časy každý den zajeli na čerstvé směsi těchto pneumatik:
- 1. den: 1. Rosberg, 2. Räikkönen, 3. Alonso - všichni středně-tvrdá směs
- 2. den: 1. Pérez a 2. Vettel - měkká, 3. Räikkönen - středně-tvrdá směs
- 3. den: 1. Alonso, 2. Hülkenberg, 3. Grosjean - všichni měkká směs
- 4. den: 1. Hamilton a 2. Button - středně-tvrdá, 3. Vergne - měkká

tab - piloti
Časy pilotů a počty ujetých kol během prvního testu v Barceloně (dle livetimingu TSL)

Ferrari prokazovalo slušnou formu i spolehlivost. Na definitivní závěry o rychlosti týmů je stále brzy, třetí den však něco málo napověděl.

Ve velmi dobrém světle se ukázal Lotus - zejména díky působivé závodní simulaci Grosjeana na tvrdých - měkkých - měkkých pneumatikách. Monopost E21 je jako jeho předchůdce šetrný k pneumatikám, navíc mu neschází rychlost.

Mercedes byl také rychlý, ale prokazoval proměnlivější časy a vyšší degradaci pneumatik. Podle Rosberga je vůz mnohem lepší než minulý rok a jsou blíže absolutní špičce, podle Hamiltona ale letos o titul nebudou moci bojovat.

Na rozdíl od německého týmu prokazoval velmi dobrou konzistenci v časech Williams, obzvlášť při závodní simulaci Maldonada na středně-tvrdých - středně-tvrdých - tvrdých a měkkých pneumatikách.

McLaren si stěžoval na nekonzistenci vozu MP4-28, který je chvílemi velmi rychlý. Button zajížděl při své simulaci vyrovnané časy, výkonnostně se ale pohyboval někde na úrovni Force Indie, přičemž degradace byla horší než u Williamsu.

Red Bull byl podobně konzistentní, na středně-tvrdé směsi o něco rychlejší, ale nic bombastického. Nevím však, s jakým množstvím paliva v nádrži týmy jezdily.

 

Souhrny dle týmů a výrobců motorů

barcolna - tymy
Počty ujetých kilometrů dle týmů

Nejvíce kilometrů ujel tento týden v Barceloně Williams - 1708. Druhé místo v tomto hodnocení patří Ferrari (1690 km), třetí Sauberu (1597 km). Nejméně dat si kvůli technickým problémům během první dvou dnů odváží Lotus (1150 km) a Marussia (1122 km).

Z pohledu výrobců motorů je nejspokojenější Renault, jehož osmiválce pohánějí Caterham, Lotus, Red Bull a Williams - na kontě má dohromady 5726 km. Ferrari, s jehož agregáty jezdí i Toro Rosso a Sauber, stejně jako v Jerezu předčí Mercedes, který zásobuje také McLaren a Force Indii - 4818 vs. 4343 km. Cosworthu zůstal pouze jediný zákazník - navíc ten, který ujel nejméně kol - Marussia (1122 km).

barcelona - motory
Ujeté kilometry dle výrobců motorů

 

Pneumatiky
Kvůli chladnému počasí trápily s vysokou degradací. Podmínky však měly k těm typickým během sezóny daleko, nářky na výdrž pneumatik jsou v předsezónních testech běžné. Jinak tomu nebylo ani loni - a v závěru sezóny jsme přitom již běžně vídávali jednozastávkové strategie.

Vozy se také stále vylepšují, zvyšuje se jejich přítlak, optimalizuje vyvážení a celkový balík. Jakmile se v Melbourne gumy dostanou do provozního rámce, vysoká degradace bude pryč. Teploty vzduchu se pohybovaly kolem 10 - 15 °C, což bylo ještě méně než v Jerezu. Nejvyšší teplota vzduchu/dráhy dosáhla v úterý 20/26 °C, v pátek bylo na začátku jen 7/6 °C.

Vedlo to k nadměrnému drolení, ke kterému dochází, když se pneumatika smýká po povrchu dráhy za nízkých teplot, přičemž se odtrhávají kousky gumy. Pirelli nicméně očekává, že Velkou cenu Austrálie odjedou na dvě až tři zastávky.

pneumatiky - graf

Pro čtyřdenní testování v Barceloně Pirelli přivezlo celkem 407 sad (1628 pneumatik), z toho 24 super-měkkých, 87 měkkých, 132 středně-tvrdých, 97 tvrdých, 40 přechodných a 27 pneumatik do deště. Týmy využily pouze 303 sad: 5 super-měkkých, 53 měkkých, 127 středně-tvrdých, 84 tvrdých, 24 přechodných a 10 sad pneumatik do deště.

Nejdelší jízda na jedné sadě pneumatik (i se zastávkou v boxech) čítala na super-měkké směsi 16 kol, na měkké 31 kol, na středně-tvrdé 36 kol, na tvrdé 24 kol, na přechodné 29 kol a na pneumatikách do deště 22 kol. Jednotlivé směsi od sebe dělilo půl sekundy na kolo.

 

Celkově po dvou testech (Jerez a Barcelona)

tymy celkem

Nejvíce kilometrů v obou dosavadních testech ujel Sauber - 3501 km. Druhou největší vzdálenost má letos na kontě Williams (3183 km), v Jerezu však jezdil s upraveným loňským vozem. Třetí příčka patří Red Bullu (3146 km), čtvrtá Toro Rosso (2993 km), pátá Mercedesu (2985 km).

Nejhůře jsou na tom z pohledu nasbíraných dat Caterham (2777 km), Lotus (2354 km) a Marussia (2096 km), která ujela sotva 60 % vzdálenosti švýcarského Sauberu.

Z pohledu dodavatelů je na tom Renault (11 460 km) zásobující 4 týmy, za ním se seřazují Ferrari (9414 km), Mercedes (8674 km) a Cosworth (2096 km).

motory celkem


 

Rozsáhlou fotogalerii z Barcelony najdete zde (přes 430 snímků, možnost filtrování).

Vytisknout

Diskuze: Shrnutí prvních testů v Barceloně: Nejrychlejší Pérez s McLarenem, nejvíce kol Alonso s Ferrari

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 25.02.2013 09:45 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

  • Pátek

    • Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:30 - 23:14)
  • Sobota

    • Závod (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (22:00 - 23:00)
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

Webber je spokojen s tím, jak dnes Red Bull týmově pracoval

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud