Pneumatiky pro rok 2013: 3 kg navíc, vyšší degradace i negativní dopad na aerodynamiku - proč?

Petr Hlawiczka, 7. prosince 2012, 06:50 Google+

Sportovní ředitel Pirelli oznámil, že připravované pneumatiky pro příští rok budou degradovat rychleji.

Počet komentářů:  14 komentářů (Poslední 08.12. 22:27) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: circuitoftheamericas.com

Sdílejte článek

Italský dodavatel pneumatik je vyzýván k vyššímu riziku s novými pneumatikami poté, co se závěr sezóny zvrhl v nudné jednozastávkové závody.

Začátek sezóny 2012 byl přitom překvapením pro všechny. Týmy se musely naučit pracovat s novými měkčími směsmi jiného tvaru, které fungovaly při poměrně úzkém rozpětí teplot.

Podle technického ředitele Padyho Lowa z McLarenu byl chováním pneumatik překvapen i samotný dodavatel: "Pochybuji, že Pirelli vědělo předem, jak rozhodující pneumatiky v tomto roce budou. Změny učiněné během zimy se zdály být poměrně malé, měly však dramatický dopad. Opravdu si nejsem jistý, jestli jim rozumělo samotné Pirelli."

Podle Hemberyho však týmy novou výzvu výborně zvládly: pneumatikám porozuměly a ke konci z nich dokázaly dostávat maximum výkonnosti a zároveň k ním být šetrní.

Nové směsi - rychlejší zahřívání, vyšší degradace
Dočkáme se příští rok k rozšíření pracovního rámce, po kterém včera volal Jenson Button (viz zde), a vyšší degradace? "V podstatě ano. Zahřívání bude obecně rychlejší, dostanete do pneumatik více tepla, protože budou více namáhány a budou mít v zatáčkách širší stopu," odpovídá Hembery pro GPUpdate.

"Se změnou směsí se pokoušíme přinést zpět určité úrovně degradace, protože na konci sezóny jsme - celkem upřímně - dosahovali negativní degradace a možná jsme neplnili to, o co jsme byli požádání," pokračuje sportovní ředitel Pirelli.

Efekt negativní degradace nastává, pokud degradace pneumatik nepřevyšuje výhodu plynoucí z úbytku paliva, takže časy na kolo klesají, místo aby stoupaly. "Možná jsme zopakovali některé závody z minulosti, kdy jsme jezdili na jednu zastávku. Neříkám, že to bylo jednoduché, ale týmy situaci ovládly," přiznává Hembery.

massa - 2013 pneumatiky
Felipe Massa při testu nových pneumatik v Brazílii (foto: Scuderia Ferrari)

Významný dopad  nových směsí na aerodynamiku
Nové pneumatiky sice budou ze stejné formy, takže jejich tvar bude stejný, budou mít však odlišnou konstrukci: "Tuhost při zatáčení bude o něco vyšší, ale vertikální tuhost bude snížena jak u předních, tak i u zadních pneumatik. Při vyšších rychlostech se budou trochu více deformovat," uvádí Pat Symonds z Marussie.

To bude mít velký dopad i na vývoj aerodynamiky: "Je to důležité obzvlášť na zádi, protože tvar bočnicové oblasti, která hodně ovlivňuje aerodynamiku, se bude lišit a víření od zadních kol jde přímo do difuzoru,"

Tvar pneumatik se neustále mění, takže to je dobré cvičení - a něco, na čem týmy hodně pracují: vyvinout aerodynamiku, která není citlivá na tvar pneumatiky. Nové pneumatiky se dotknou týmů různými způsoby v závislosti na tom, jak citlivá budou aerodynamika jejich vozů na pneumatiky, vysvětluje Symonds.

Brazilská zkouška pneumatik pro rok 2013
Týmy si mohly před posledním závodem letošní sezóny v Brazílii vyzkoušet budoucí pneumatiky: konkrétně se sice jednalo o letošní tvrdou směs, konstrukce již ale byla nová. Každý jezdec měl k dispozici dvě sady.

Nové pneumatiky jsou navíc o něco těžší: přední o 0,25 kg, zadní o 1,25 kg (každá z nich) - celkově se tedy hmotnost vozů zvýší o 3 kg, takže v nových pravidlech dojde ke zvýšení povinné minimální hmotnosti.

hamilton
Lewis Hamilton a oranžové pneumatiky - konstrukce pro sezónu 2013 (foto: Pirelli)

Hembery k Brazilskému testu říká: "Jednalo se pouze o omezené jízdy a navíc na "zelené" trati, celkově to ale hodně odpovídaly tomu, co jsme pozorovali při našem vlastním testování. Nezkoušeli žádnou novou směs - jednalo se o letošní tvrdou, kterou používali, ukázaly nám však, že zlepšení můžeme přijít s vylepšeními, o které usilujeme."

S jakými závěry přišly týmy po pátečním testování nových pneumatik v Sao Paolo? "Někteří přišli na více věcí, někteří na méně, jiní nenašli vůbec nic, takže to bylo v poli trochu smíšené," obecně shrnuje sportovní ředitel Pirelli.

"Myslím, že jim to umožnilo získat představu o směru, kterým se ubíráme. Hlavní bylo to, že dramaticky nenarušily vyvážení vozů - nebo alespoň ne v tom směru, s nímž by v rámci normálních vývoje nemohli pro maximalizaci výkonnosti v příští sezóně nic dělat," dodává.

Týmy se opět budou mít během předsezónních testů a v prvních závodech opět co učit, což by mohlo úvod sezóny zatraktivnit.

Vytisknout

Diskuze: Pneumatiky pro rok 2013: 3 kg navíc, vyšší degradace i negativní dopad na aerodynamiku - proč?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 14, poslední 08.12.2012 22:27 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 14 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Marussia

Přípravy nového vozu jdou u Marussie dle plánu, s novým MR02 by měla stihnout…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud