Na úvod si připomeňme konfiguraci Buddhova mezinárodního okruhu v Indii. Zajímavý první sektor obsahuje pomalou první zatáčku, do které to je z pole-position velmi blízko - pouhých 230 m - a jednu z nejpomalejších v šampionátu vůbec - třetí pravotočivou zákrutu s výjezdem na nejdelší rovinku v letošním kalendáři. Na ní je výhodou nízký odpor a síla motoru.
Po nejtvrdším brzdění následuje za zatáčkou č. 4 další rovinka a začíná druhý sektor, kde je důležitý vysoký přítlak, vyvážení a dobrá ovladatelnost monopostu při rychlých změnách směru. Ten je technický, obsahuje plynule na sebe navazující středně rychlé zatáčky se zajímavou 10. a 11., která připomíná 8. zatáčku v Singapuru - projíždí se sice pomaleji, ale boční přetížení v ní dosahuje podobných hodnot.
Třetí sektor obsahuje již pouze jednu šikanu (13/14) a kratší rovinku mezi středně rychlou 15. a pomalou finální 16. zatáčkou. Maximální rychlosti (speed trap) se měří v relevantním místě na konci nejdelší rovinky. Přehled veškerých technických parametrů týkajících se indického okruhu najdete zde.
Mapa okruhu v Indii (zdroj: FIA)
Kvalifikaci sice dnes potřetí v řadě ovládly oba Red Bully, ovšem tentokrát neměly takový náskok, jako v předchozích závodech. Pokud by se Hamiltonovi podařilo poskládat všechny své nejlepší sektory do jednoho kola, na lídra šampionátu Sebastiana Vettela by ztratil jen 0,079 s.
Dnes se to podařilo z nejlepších 10 pilotů pouze Markovi Webberovi, jenž zajel v Q3 ideální kolo. Jeho týmový kolega mohl být teoreticky pouze o 6 tisícin rychlejší.
Více než zmíněného Hamilton (- 0,188 s) si mohl pomoci Romain Grosjean (- 0,241 s), jenž z Q2 nepostoupil. Vůbec nejvíc by si dnes polepšil Kovalainen, jenž by ze svých 10 kol v Q1 vymáčkl o 0,536 s rychlejší kolo.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejší časy pilotů v jednotlivých sektorech a jejich součet
První sektor patřil McLarenu a Massovi, jenž měl své Ferrari nastavené na trochu nižší přítlak než jeho kolega Alonso, který bojuje o titul. Hamilton zde na Vettela najel 0,278 s, ve zbylých dvou sektorech však již byly Red Bully bezkonkurenční. Ve druhém byl nejrychlejší Webber, v této části svého kolegu výrazně (o 0,104 s) překonal i Button, který projížděl lépe zatáčku č. 11.
Hamilton s Alonsem dosáhli ve třetím sektoru identických časů. Massa na svého kolegu i zbytek pilotů kvůli nedotáčivosti ztrácel ve druhém sektoru, jinak by se možná kvalifikoval před Buttonem.
Zajímavostí kvalifikace bylo i to, že své časy nezlepšila v Q3 za nejlepších podmínek na trati hned čtveřice pilotů: Button, Maldonado, Pérez a Räikkönen. Litovat toho může zejména Pastor s Williamsem, kterému se podařilo přes noc vylepšit vůz, ale ani jedno kolo nezajel bez chyby - v tom posledním zablokoval brzdy před nájezdem na cílovou rovinku, jinak by startoval ze sedmého místa před Lotusem.
Tabulka č. 2 - Maximální dosažené rychlosti (v km/hod)
Maximálních rychlostí na dlouhé rovince dnes opět dosahovaly vozy Toro Rosso, které v nastavení preferuje menší odpor: Vergnemu komisaři naměřili 323,2 km/hod, Ricciardovi o 0,4 km/hod méně.
Vysokých rychlostí dosahovala i obě Ferrari, která obětovala něco ze svého přítlaku, jenž jim pak trochu scházel ve druhém sektoru. McLareny jsou na tom z pohledu aerodynamické efektivity lépe: byť na rovince byly o cca 1,3 km/hod pomalejší, dosáhli o 2 desetiny rychlejšího času na kolo.
Lotus podruhé jezdil s Coanda výfuky (Grosjean teprve poprvé a po celý víkend si na jiný styl evidentně těžce zvyká), které mu nabízejí větší přítlak na zádi, lepší přilnavost a práci s pneumatikami, přesto se mu ale stále nepodařilo výrazněji snížit manko v oblasti maximálního výkonu předchozí konfigurace.
McLaren MP4-27 Jensona Buttona v Indii (foto: McLaren Mercedes)
Nejvíce přítlaku při zachování slušné efektivity generuje aerodynamika Red Bullu, který byl na rovince téměř o 7 km/hod pomalejší než McLaren (Webber až 22., Vettel předposlední - pomalejší už byl s 310,4 km/hod pouze Räikkönen). Zítra by rakouský tým mohl mít po startu problémy na dlouhé rovince, kde bude zranitelný.
Pokud jej tam soupeři nedokážou předjet, v další části bude moci získat dostatečný náskok na to, aby se mu nikdo v DRS zóně nepřiblížil na dostřel. Soupeřům pak nezbude nic jiného, než čekat na chybu (jezdeckou, v boxech) či na problémy se spolehlivostí.