Red Bull dominuje třetímu sektoru, Ferrari na rovinkách rychlejší McLarenu

Petr Hlawiczka, 13. října 2012, 12:50 Google+

JEONGAM - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Jak rychlé časy zajížděli piloti v jednotlivých sektorech kvalifikace v Koreji, jakých maximálních rychlostí dosahovali a co z toho můžeme odvodit?

Počet komentářů:  28 komentářů (Poslední 14.10. 20:47) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Nejdříve si prohlédněme rozvržení okruhu v Jižní Koreji. První sektor obsahuje tři rovinky, z toho na té čtvrté nejdelší v šampionátu (1 125 m) bude v závodě umístěna téměř 700m dlouhá DRS zóna - v kvalifikaci však piloti mohli svá křídla aktivovat bez omezení, celkově na 2 750 m okruhu (49 % kola).

Druhý sektor začíná prudkým brzděním do zatáčky č. 4, po dvou středně rychlých zákrutách (5 a 6) následují ty nejrychlejší - 7. a 8. kde rychlost neklesá pod 270 km/hod. Jezdci zde však DRS obvykle deaktivují. Prostřední sektor je nejdelší, pokračuje pomalou zatáčkou č. 10 a středně rychlou 11 a 12.

Třetí a zároveň nejkratší sektor, kterému dnes vévodily Red Bully, obsahuje technický úsek (zatáčky 13 - 16), táhlou 17. zákrutu s výjezdem naplno na cílovou rovinku.

Maximální rychlosti (speed trap) se měří v nejrychlejším místě - na konci dlouhé rovinky před nejtvrdším brzděním do zatáčky č. 3. Více o parametrech a technických výzvách okruhu se můžete dočíst zde.

mapa koreje
Mapa okruhu v Koreji (zdroj: FIA)

Kvalifikaci, která se opět nesla v režii Red Bullu, nakonec překvapivě zvládl lépe Mark Webber než Sebastian Vettel, zejména díky lepšímu druhému sektoru. Australan v závěru Q3 poskládal všechny své rekordy do jednoho kola a úřadujícího mistra na čele k jeho nelibosti přeskočil. Pokud by Seb ale dokázal dát dohromady ideální kolo, mohl být o 0,108 s rychlejší a byl by první.

Je až s podivem, o kolik byly Red Bully rychlejší v krátkém třetím sektoru. Nejblíže jim zde byl Fernando Alonso (20,456), i to však bylo o 0,122 pomalejší než Webberův čas (20,334) a o 3 desetiny pomalejší než Vettelův rekord (20,155). Oba Mercedesy zde například ztrácely již skoro 7 desetin. Je to část, která vyžaduje vysoký přítlak, který je díky dobrému výjezdu z posledních zatáček odměňován i na startovní/cílové rovince.

Své nejrychlejší sektory během jednoho kola v Q3 zajeli i Kimi Räikkönen a Felipe Massa. Nejvíce si dnes mohl polepšit Kamuj Kobajaši, který doplatil na žluté vlajky v závěru Q2. Pokud bychom však sečetli nejrychlejší časy Japonce, mohl si polepšit o 0,372 s a v pohodě postoupit do Q3, kde by mu (bez zohlednění dalšího zlepšení dráhy) zaručily osmé místo.

Saubery se díky ušetřeným pneumatikám zítra budou moci pokusit o jednu zastávku - tipoval bych to alespoň u Sergia Péreze. Po nepostoupení do Q3 zůstala jedna čerstvá sada super-měkkých a dvě nové sady měkkých pneumatik i Jensonovi Buttonovi, který má více prostoru pro volbu zajímavé strategie a mohl by zítra ve Velké ceně Koreje získat několik míst.

korea - sektory
Tabulka č. 1 - Přehled časů v sektorech

Maximální rychlosti dosáhl dnes Jean-Eric Vergne, který na rovince využil aerodynamického stínu za jedním ze soupeřů: 325,1 km/hod. Toro Rosso, Marussia i HRT v nastaveních monopostů preferují spíše nižší odpor a co nejvyšší maximální rychlosti na úkor přítlaku, jehož deficit je zejména u posledních dvou jmenovaných týmů markantní.

Nejblíže Vergnemu byly oba Mercedesy: Rosberg (320,5 km/hod) a Schumacher (320,0 km/hod), za což vděčí svému fungujícímu DDRS na předním křídle. Včera si mimochodem vyzkoušeli také "zařízení" Lotusu sloužící k další redukci přítlaku na zadním křídle díky narušování proudění pod hlavním profilem.

Velmi dobrou výkonnost ve třetím sektoru a výjezd na rovinku potvrzují i údaje o maximálních rychlostech na konci třetího sektoru, obzvlášť při srovnání s rychlostmi na speed trapu. Zatímco na nejdelší rovince obsadily Red Bully až 19. a 20. místo, na startovní/cílové rovince byl Vettel už nejrychlejší (302,9 km/hod) a jeho týmový kolega také o moc nezaostával (300,2 km/hod).

korea - rychlosti
Tabulka č. 2 - Přehled maximálních rychlostí (v km/hod)

McLareny dnes nikde nedosáhly nejvyšší rychlosti, volily spíše vyšší přítlak, což se pozitivně odráželo v časech, které zajížděly - Hamilton dokonce stanovil rekord druhého sektoru (42,583 s).

Ferrari dnes dosahovalo ve všech sektorech vyšších rychlostí než McLaren a soudě dle dosažených časů budou společně druhými nejsilnějšími týmy zítřejšího závodu - po dominantním Red Bullu, kterému se po Singapuru podařilo udělat největší pokrok.

Vytisknout

Diskuze: Red Bull dominuje třetímu sektoru, Ferrari na rovinkách rychlejší McLarenu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 28, poslední 14.10.2012 20:47 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 28 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Hamilton málem narazil v boxech do Schumachera, Mercedes pokutován (foto)

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  3. Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

  4. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  5. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  6. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud