McLaren o telemetrii: Co vlastně Hamilton na Twitteru prozradil?

Petr Hlawiczka, 27. září 2012, 00:00 Google+

McLaren popisuje, co vše se dnes dá vyčíst z telemetrie. My si dnes krom obecného povídání rozebereme také to, co zveřejnil Lewis Hamilton na svém Twitteru.

Počet komentářů:  33 komentářů (Poslední 28.09. 22:39) Napište svůj názor
Telemetrie

Telemetrie | foto: McLaren

Sdílejte článek

McLaren symbolicky před aférou Twittergate zveřejnil oficiálně několik obrázků ze své telemetrie, jejíž užitečnost ilustroval na příkladech z Monaka, ze Silverstone a ze Spa.

Jak číst telemetrii?
Podobně jako hudebník notovou osnovu. Pro odhalení jejich tajemství je třeba ji číst zleva doprava. Člověk v grafu sleduje průběh klíčových prvků (plynu/brzdy, zatáčení, rychlosti, otáček motorů či zařazených rychlostních stupňů), aby si vytvořil celkový obrázek o tom, jak se auto a pilot chová s přibývajícími metry (osa x) v průběhu kola.

Význam čar v grafech níže:
Růžová nahoře: otáčky motoru (drobné kolísání po každém zařazení souvisí s drobnou trozní
     vibrací klikové hřídele)
Červená stupňovitá čára nahoře: zařazený rychlostní stupeň, vertikální čárá představuje
     přeřazení
Černá
: rychlost monopostu
Světle modrá:
zatáčení (vzestup = zatočení vlevo, pokles = zatočení vpravo)
Hnědá (podélná): plyn (horní pozice přestavuje plně sešlápnutý plynový pedál)
Růžová dole: brzdění

 

Eau Rouge (Spa)
Eau Rouge je slavnou zatáčkou, kde piloti zažívají extrémně vysoká přetížení v bočním i vertikálním směru, proto její průjezd tolik milují. Vzhledem k vertikálnímu přetížení je náročné vůz správně nastavit, zejména propružení zavěšení, protože v dolině je dosahováno značné komprese.

telemetrie spa

"Nájezd je extrémně rychlý, protože sjíždíte z kopce, přeřazujete rychlostní stupně. Míříte k prvnímu obrubníku na vnitřní straně: jede se naplno, ačkoliv o trochu rychlosti přicházíte. Myslím, že Lewis má tendenci to zde brávat celkem dost přes obrubník," popisuje jeden z inženýrů McLarenu.

spa - map

Na obrázku je patrné, že má Lewis zařazeny sedmý rychlostní stupeň, normálně se ale jezdí na šestku kvůli vyšším otáčkám a vyššímu výkonu v zatáčce před přeřazením na sedmičku nahoře na kopci. Záleží to i na směru větru, aby se nahoře nedostali mimo otáčky.

 

Massenet a kasino (Monako)
Levotočivá zatáčka Massenet je technicky náročná. V místě brzdění se nachází nerovnost, vůz je proto přesně na kopci o něco lehčí, když se piloti snaží zatočit. Kvůli dopravnímu značení musí být také opatrní na brzdě, aby jim vůz neuklouzl.

telemetrie - monako

Na obrázku z telemetrie je patrné, že se Lewis dotkne brzd, podřadí na čtyřku, poté projíždí dlouhou zatáčku, v níž se dostává na vnitřní stranu. "Zde to láká šlápnout pořádně na plyn, udělejte to ale, a budete na výjezdu moc širocí. Jak vidíte, Lewis pracuje s plynem jemně: lehce přidává a má přesně tu správnou míru akcelerace mezi zatáčkami, aby si najel do dobré pozice pro pravotočivou zatáčku u kasina," popisuje inženýr McLarenu.

monako - mapa

Před ní lehce ťukne na brzdy, podřadí na třetí rychlostní stupeň a jemně přidává plyn. Na sjezdu z kopce od kasina se vlevo nachází hrbol, což vysvětluje nárůst otáček v telemetrii. Je patrná drobná korekce a Lewisův hladký styl a opatrná práce s plynovým pedálem.

 

Becketts (Silverstone)
Becketts je parádní sérii zatáček, na kterou jsou Britové patřičně hrdí. Hamilton zde volí co nejrychlejší nájezd, s nímž se srovnává později. Pokud má dostatek přilnavosti, v pohodě ji projíždí. Pokud ne? "Má dostatek talentu na to, aby se s tím vyrovnal. V obou případech to je pro něj vítězná situace.

telemetrie - silverstone

U Lewise je několik prvních úseků naplno. Jakmile začne zatáčet doleva ve druhé části zatáčky, uvolňuje plyn, ale ne zcela - stále udržuje část výkonu - a podřazuje o několik stupňů na pětku. Pro poslední pravotočivou zatáčku znovu povoluje plyn, řadí čtyřku a trochu přibrzdí. Sotva byste si toho všimli, dělá to doslova pro stabilizaci vozu," říká inženýr.

silverstone - map

Výjezd je pro rychlost na následující rovince Hangar Straight klíčový. Piloti volí pro sérii zatáček Becketts odlišné přístupy, rozdíly jsou ale za celý úsek nepatrné.

To vše patří k oficiální, pro někoho nudnější části, kterou nám dal o své telemetrii tým z Wokingu k dispozici. Mnohem zajímavější obrázek poskytl po kvalifikaci v Belgii samotný Hamilton. Podívejme se na to, co vlastně zveřejnil.

 

Telemetrie zveřejněná Hamiltonem na Twitteru
Hamilton se s milionem svých příznivců podělil o srovnání svých dat s daty svého týmového kolegy Jensona Buttona, jenž se se svými inženýry rozhodl pro použití nové verze zadního křídla pro nižší přítlak. Hamilton jezdil s větším křídlem, kvůli kterému byl na rovinkách pomalejší, jak lze vidět z telemetrie (analýzu sektorů z Belgie najdete zde).

Bodem č. 1 jsou označeny rychlosti, jakými jezdci McLarenu projížděli okruhem, č. 2 u tečkované čáry pak symbolizuje rozdíl v čase na kolo v daném úseku. Je z toho vidět, jak ztráta Hamiltona na dlouhém úseku na plný plyn vedoucím přes Eau Rouge narůstá, ale nikoliv až na 0,6 sekundy na konci rovinky Kemmel, jak dopsal Lewis na levý okraj (vínovou barvou).

Telemetrie - Hamilton Twitter
Telemetrie, kterou na chvíli zveřejnil Lewis Hamilton na svém Twitteru

Údaje v levém horním rohu odpovídají pozici kurzoru (světle modrá svislá čára). Z nich vyplývá, že před koncem rovinky (po cca 2200 m, viz osa x) ztrácel přesně 0,347 s. Motor v tomto bodě točí 16 268 ot/min a rychlost dosahuje pouze 291,7 km/hod. Vypadá to, že dalším problémem by mohly být příliš dlouhé převody neodpovídající zvolenému přítlaku (v kvalifikaci mohl navíc používat DRS bez omezení), proto se zdá být i jeho akcelerace o něco pomalejší - přeřazuje znatelně později.

Lewisova ztráta se prohlubuje až do druhého sektoru (bod č. 3), který vyžaduje co nejvyšší přítlak. V něm Button s novým zadním křídlem ztrácel (zajímavé je, že hlavně v pomalejší šikaně Fagnes, spíše než v Pouhon - č. 4) až po nájezd na poslední dlouhý úsek (č. 5) vedoucí přes Blanchimont. Ale opět to vypadá jen na 0,3sekundovou ztrátu, nikoliv půl vteřiny, jak uvádí v poznámce na pravém okraji grafu Hamilton.

Dolní čáry brzdy a plynu stejně jako překryv zatáčení volantem vypadá z obrázku v nižší kvalitě velmi podobně, oba piloti McLarenu jinak volili velmi podobnou stopu.

Ze zveřejněných dat by pro konkurenci mohly být nejzajímavější údaje o maximálních rychlostech a otáčkách motoru, tato data ale má stejně k dispozici z velmi přesných GPS údajů. Celá věc se nafoukla kvůli tomu, že se to zkrátka nedělá, týmy vše přísně střeží. Možná až zbytečně moc.

Vytisknout

Diskuze: McLaren o telemetrii: Co vlastně Hamilton na Twitteru prozradil?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 33, poslední 28.09.2012 22:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 33 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

Oscar Piastri vyhrál podivný trénink v Suzuce

První trénink přerušen po nehodě, v druhém se víc stálo než jezdilo. Vyhrál ho Piastri

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

Spekulace o Hamiltonovi se chýlí ke konci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

  2. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud