Technické parametry okruhu v Melbourne: Od zatáček po spotřebu

Petr Hlawiczka, 16. března 2012, 00:00 Google+

První závodní víkend sezóny 2012 bude hostit Melbourne. Jaké jsou technické parametry tamějšího městského okruhu?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 16.03. 08:50) Napište svůj názor
F1

F1 | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Městský okruh  v Melbourne není stálým závodním okruhem, proto bývá zpočátku dost znečištěný a během víkendu se trať dramaticky vyvíjí a získává na přilnavosti. Prach představuje problém pro chladící otvory, jejichž čištění a údržbě týmy musí věnovat zvýšenou péči.

Závod je vypsán na 58 kol (307,574 km), z nichž jedno měří 5 303 m. V neděli 18. března bude v Austrálii začínat v 17 hod před západem slunce, což může pilotům ztížit viditelnost.

Na okruhu se nachází celkem 16 zatáček - 10 pravotočivých, 6 levotočivých - a jezdí se ve směru hodinových ručiček. Hodně se řadí k středně rychlým - průměrná rychlost průjezdu zatáčkou se pohybuje kolem 155 km/hod při jejím průměrném úhlu 84°, průměrná rychlost za celé kolo potom dosahuje vysokých 225 km/hod.


Mapka okruhu v Melbourne

Nejdelší úsek na plný plyn měří 735 m a Lewisovi Hamiltonovi zde loni naměřili v kvalifikaci rychlost 315,5 km/hod s aktivovaným KERSem a DRS. Plný plyn mají piloti sešlápnutý po 66 % jednoho kola, rovinky tvoří 35 % okruhu.

Již minulý týden jsme vás informovali o tom, že FIA letos pro Velkou cenu Austrálie stanovila dvě DRS zóny. Ta první začíná před poslední zatáčkou okruhu, tj. 795 m před první zatáčkou - o 72 m dále než loni. Letošní novinka - druhá DRS zóna bude začínat za první šikanou, 510 m před zatáčkou č. 3. Obě sdílejí stejné místo detekce, jež se nachází 13 m před zatáčkou č. 14.

Nejrychlejší jsou zatáčky číslo 11 a 12, po nichž následuje poměrně obtížná pomalejší pasáž před cílovou rovinkou, týmy obvykle volí střední až vyšší přítlak. I když se 2/3 okruhu jedou na plný plyn, maximální výkon motoru zde není až tak důležitý, jako jeho správné mapování a krouticí moment pro rychlý výjezd z pomalých zatáček, proto zde agregáty dostávají dost zabrat. Převodovka je zatěžována průměrně.

rovinka
Startovní/cílová rovinka v Melbourne (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Díky novým měkčím a rychleji degradujícím pneumatikámPirelli bychom se mohli dočkat pestřejších strategií, očekávají se 2 zastávky. Italský dodavatel volí pro Melbourne  měkkou (žlutá barva) a střední (bílá barva) směs. Všechny týmy by se již neměly snažit jednotně ujet co největší vzdálenost na měkkých a jen na co nejkratší dobu nasadit tvrdší pneumatiky, jak jsme to vídávali loni - vyrovnanější výkonnost otevírá dveře rozmanitějším strategiím.

Pirelli mělo za cíl na 0,8sec rozdíly mezi směsmi na kolo. Během předsezónních testů se však ukázalo, že měkká a středně-tvrdá sada jsou si mnohem blíže - v Albert Parku by to mohlo být pouze kolem 0,3 sec na kolo. Měkká by měla vydržet kolem 20 - 23 kol, středně tvrdá 22 - 25 kol.

Mnohem více zde dostávají zabrat brzdy, jejich výrobci hlásí středně-vysoké opotřebení, nároky na chlazení jsou však nízké/střední. Na osmi místech se brzdí celkově 13 % času jednoho kola. Obrubníky zde nepředstavují problém. Hrbolatost dráhy dosahuje středního stupně.


Průjezd okruhu se Sebastianem Vettelem (zdroj: Youtube.com)

Vozy zde spotřebují kolem 2,5 kg paliva na jedno kolo. Spotřeba 10 kg paliva se v jednom kole projevuje teoretickým zrychlením o 0,34 sec, pro závod je třeba natankovat 152 kg benzínu.

Šance na výjezd safety-caru je 57% - průměrně se v závodě objeví 1,7 krát. Boxová ulička v Melbourne je jednou z nejkratších v šampionátu - měří 280 m, časová ztráta za její průjezd letos představuje necelých 20 vteřin.

Rekord v závodě zde drží Michael Schumacher, jenž v roce 2004 proletěl jedno kolo za 1:24,125 min. a jako jediný se z vítězství radoval již celkem čtyřikrát. Loni v kvalifikaci zde byl nejrychlejší  Sebastian Vettel, když v její poslední části dosáhl času 1:23,529 min, což bylo o 4 desetiny rychleji než v roce 2010. Překonají i tuto v sobotu piloti loňskou laťku?

Vytisknout

Diskuze: Technické parametry okruhu v Melbourne: Od zatáček po spotřebu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 16.03.2012 08:50 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Šampionát 1983 s jedním palivovým škraloupem

Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?

Max Verstappen ve vedení GP Kanady

Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

Esteban Ocon s vozem Alpine A524

Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Sergio Pérez bude v Red Bullu pokračovat

Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

Max Verstappen po GP Kanady

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

Max Verstappen zpět na trůnu, ovšem rozhodně neměl lehký život (ilustrační foto)

GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

Verstappen zajel nejlepší čas, a přesto pole-position nemá (ilustrační foto)

Kvalifikace v Kanadě skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

Alex Albon si nárazem do Zdi šampionů zkomplikoval situaci (ilustrační foto)

V třetím tréninku Mercedesy jako kdysi, triumf jim "pokazil" Verstappen

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Předpověď na Melbourne? Mohlo by pršet

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

  2. Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

  3. FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

  4. Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

  5. GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

  6. Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud