Soupeři okopírují zadní křídlo Mercedesu s F-kanálem. Jak funguje?

Petr Hlawiczka, 15. března 2012, 15:45 Google+

Mercedes u svého vozu W03 používá na zadním křídle F-kanál, který FIA zkoumala a prohlásila jej za legální. Soupeři již zahájili proces kopírování, jak přiznal i šéf Red Bullu Christian Horner.

Počet komentářů:  33 komentářů (Poslední 16.03. 12:35) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Technický zástupce FIA Charlie Whiting po prozkoumání vozu Mercedesu v Austrálii uvedl: "Některé týmy to zpochybňovaly na základě toho, že F-kanály byly zakázány. Inu, F-kanály zakázány nebyly... Pravidly jsme zakázaly využívání pohybu pilota pro ovlivňování aerodynamické výkonnosti vozu, tím jsme se zbavili té generace takzvaných F-kanálů.

Na začátku minulého roku inženýři nedokázali zapomenout na to, co se naučili, snažili se to zkoušet dále a napodobit ten efekt odlišnými způsoby. Hovořili o otevírání a zavírání kanálu díky interakci se zavěšením. Řekl jsem ne, to nemůžete, protože to není primárním účelem zavěšení - to má sloužit tlumení nerovnosti na vozovce.

Pak jsme o tom měli na počátku minulého roku dlouhou diskusi v rámci TWG [Technické pracovní skupiny], aby v tom všichni měli jasno. Zdá se, že některé týmy z té schůzky odešli s dojmem, že F-kanály obecně byly zakázány, ať už je F-kanálem cokoliv. Ale nebyly."

mercedes
Nico Rosberg s Mercedesem W03 (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Jak tedy funguje systém Mercedesu? Zapomeňte pohádky o W-kanálu, odtrhávání proudění vzduchu obtékajícího hlavní profil zadního křídla Red Bullu prostřednictvím výřezů v jeho spodní části či na výřezy v něm, o kterých psal Autosport (s největší pravděpodobností se jednalo pouze o odrazy zavěšení).

Poslední teorie je taková, že F-kanál vede ze zadního křídla, kde po aktivaci DRS vede k odtrhávání proudění (stalling). Po změně polohy klapky (otevření křídla) se otevře vstup do kanálu v bočnicích a vzduch jím proudí do přední části vozu - do předního křídla, kde dochází rovněž ke snížení přítlaku.

Výhoda? Snížení odporu na zadním i předním křídla, s čímž souvisí nejen dosažení vyšší maximální rychlosti - v čemž Mercedes při předsezónních testech exceloval, ale i zachování lepšího aerodynamického vyvážení díky tomu, že ke snížení přítlaku dochází v přední i zadní části vozu. Ten není tak přetáčivý a je lépe ovladatelný i v kvalifikaci, kde mohou piloti DRS používat nejen na jedné či dvou stanovených rovinkách, ale kdekoliv.

Současné vozy mají dostatek přítlaku na to, aby mohly většinu rychlých zatáček v trénincích a v kvalifikaci projíždět s otevřeným DRS, problém při tom však byla aerodynamická nerovnováha při redukci přítlaku pouze na zádi.


Pohled na vstupní otvor do F-kanálu Mercedesu (foto: Xavi Bonilla)

Christian Horner dnes uvedl: "Myslím, že záměrem pravidel bylo eliminovat F-kanály. Pokud tým přišel s kreativním řešením, jak obejít pravidla, pak za to je výlučně záležitostí FIA...  a ostatní týmy ho budou muset následovat - s čímž jsou samozřejmě spojeny určité náklady. O celé záležitosti je lépe informována FIA než my, v této chvíli vůbec nevíme, co dělají ostatní."

Šéf Mercedesu Ross Brawn oponuje: "Máme systém a nevěřím, že je na něm cokoliv sporného. Jestli jsme s takovým systémem první nebo ne, to nevím. Ale nebudu vám vysvětlovat, o jaký systém se jedná.

Není to na debatu. Co je to F-kanál? Lidé o něm hovoří, ale já vlastně ani nevím, co F-kanál je. Pokud se zeptáte FIA, co je to F-kanál - neví. Takže jsme zcela spokojeni s tím, co děláme, a věříme, že FIA je s tím spokojena také."

Vytisknout

Diskuze: Soupeři okopírují zadní křídlo Mercedesu s F-kanálem. Jak funguje?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 33, poslední 16.03.2012 12:35 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 33 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

Räikkönen se nehodlá změnit, rád by pokračoval i v rally

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud