Gascoyne o novém Caterhamu CT01 a důvodech k optimismu

Petr Hlawiczka, 26. ledna 2012, 06:30 Google+

Caterham se odhodlal k odvážnému kroku, když jako první ze všech týmů Formule 1 včera odhalil svůj nový monopost. Co na něj říká hlavní technický vedoucí týmu Mike Gascoyne?

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 27.01. 10:14) Napište svůj názor

Sdílejte článek

"Chceme závodit uprostřed pole - a když chcete závodit s takovými týmy, vzhlížíte po bodech," říká Mike Gascoyne, který spatřuje "spoustu důvodů, proč si myslet, že se posunou kupředu," přičemž poukázal na to, že mohli zdvojnásobit čas strávený v aerodynamickém tunelu díky spolupráci s Williamsem, který minulý rok skončil těsně před nimi, tedy devátý.

Dalším důvodem pro optimismus je nový technický ředitel - Mark Smith, který k nim přestoupil s Force Indie. Oba společně pracovali také dříve v Renaultu a v Jordanu.

"Nyní máme velmi stabilní tým pod vedením našeho technického ředitele Marka Smithe, což znamená, že můžeme udělat větší pokrok v oblasti detailů návrhu - a skutečně se to už prokázalo během procesu homologace.

Stavba vozu šla velmi hladce. Auto bude zcela připraveno pro test v Jerezu 7. února. Z hlediska aerodynamického vývoje jsme pokračovali v našem programu v Itálii, ale rozšířili jsme jej rovněž o vývojový program v aerodynamickém tunelu Williamsu, který podstatně zvýšil naše zdroje.

To všechno znamená, že podle mě budeme mít lepší a konkurenceschopnější auto. Už se těšíme, až s ním vyjedeme, začneme testovat a dokážeme to, co nám říkají čísla."

caterham
Caterham CT01 zepředu (zdroj: Caterham F1)

Týmu má pomoci i smlouva s Red Bullem na dodávky převodovek a KERSu, který Caterham začne používat poprvé ve své krátké historii v F1. Gascoyne uvedl: "Zabudování KERSu do našeho vozu pro rok 2012 je dalším pozitivním krokem.

V kvalifikacích jsme na konci sezóny v Brazílii už o tolik nezaostávali. Časy jsme zajížděli bez KERSu, který všichni před námi měli. Chceme si to tedy rozdávat s lidmi před námi a bojovat o body. Pokud ale pět nejlepších týmů bude i nadále tak spolehlivých ve sbírání bodů, pak to v F1 bude v těchto dnech těžké.

Pro nás se jedná z technického hlediska o první rok skutečné stability. Tím, že zůstáváme u motoru Renault a převodovky Red Bullu, přesně víme, s čím pracujeme a co můžeme očekávat. Doposud jsme každý rok měnili nejen designový tým, ale také kombinaci převodovky a motoru."

Do karet menším týmům hraje také zákaz foukání: "Ostatní týmy měly mnohem více času na vývoj, mohly z toho dostat mnohem víc, než jsme byli schopni my, takže to trochu srovná konkurenci z hlediska technického vývoje. Aerodynamika je však skutečně jedním z hlavních znaků vývoje, proto jsme do ní vložili tolik dodatečných zdrojů.

ct01
Caterham CT01 zboku (zdroj: Caterham F1)

Za tým mají letos oficiálně závodit Heikki Kovalainen a Jarno Trulli. O druhém jmenovaném se však stále spekuluje, že by jej mohl nahradit Vitalij Petrov. Mike Gascoyne to odmítl komentovat.

Caterham včera po úniku prvních snímků z časopisu F1 Racing na Twitteru zveřejnil jeden snímek nového vozu CT01, dnes přidá další. Kvůli jeho nosu se začalo ve všech pádech skloňovat slovo 'ošklivý.' Design je však výsledkem nových pravidel (článek 3.7.9 technických pravidel), která si kvůli bezpečnosti vynucují nižší nosy, a tlaku týmů, které odmítly měnit výšku nacházející se 1950 mm a blíže před zadní kokpitu.

Gascoyne k tomu poznamenává: "Pravidla pro nižší nosy diktují vývojový směr a jsem si jistý, že nebudeme jediní či nejhůře vypadající. Bude to běžné téma. Chtěli omezit výšku nosů kvůli nárazům, kdy se vůz dotkne pneumatiky a hrozí jeho vzlétnutí.

Ale spodní část šasi chcete mít co nejvýše, abyste pod vůz dostali co nejčistší proud vzduchu, takže to určuje vzhled našeho vozu a jsem si jistý, že to uvidíte i u většiny ostatních. Tvar šasi se stává celkem standardem."

nakres
Červeně vyznačená část nosu (1950 mm před zadní stranou vstupní šablony kokpitu) může být maximálně 550 mm vysoká, zbytek směrem k zadní části po nátlaku týmů zůstává na 625 mm
nad referenční rovinou (zdroj: FIA)

Bývalý konstruktér monopostů F1 Gary Anderson včera pro BBC na adresu nového monopostu Caterhamu řekl: "Nos Caterhamu vypadá dost hloupě - ale každý půjde kvůli novým pravidlům tímto směrem. Chcete mít spodní stranu co nejvýše kvůli lepšímu proudění vzduchu pod vozem, aby vzduch opouštějící přední křídlo byl co nejméně omezován a dostal se k náběžné hraně spodní části podlahy s maximální možnou energií.

Má to na horní straně šasi 'oči,' takže přední část vyhovuje vertikální výšce a šířce definované pravidly. Vertikální výška musí být rovná, ale horní a spodní strana může být prohnutá - ať už konkávně či konvexně.

Přední křídlo není zdaleka tak komplexní jako u předních vozů. Hlavní věc ovlivňující proudění přes celé auto je tedy relativně primitivním kouskem inženýrství, tato oblast bude muset být zoptimalizována. Je to ale nasazený kus, který se dá relativně snadno upravit," dodal Anderson.


Caterham CT01 zezadu (zdroj: Caterham F1)

Vytisknout

Diskuze: Gascoyne o novém Caterhamu CT01 a důvodech k optimismu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 27.01.2012 10:14 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Barrichello bude příští týden testovat v IndyCar

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

  2. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud