Proč FIA zakázala systém pro stabilizaci světlé výšky?

Petr Hlawiczka, 21. ledna 2012, 16:00 Google+

FIA včera týmy obeslala s další technickou směrnicí, v níž zakazuje systémy pro stabilizaci světlé výšky - s nímž nedávno přišla stáj Lotus Renault GP. Proč?

Počet komentářů:  36 komentářů (Poslední 24.01. 17:13) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Dvěma týmům původně řekla, že zařízení, které zajišťuje stabilitu světlé výšky při brzdění, je legální. Po dalším prošetřování a dotazech ze strany soupeřů však včera změnila svůj pohled na věc. Podobné systémy zakázala kvůli tomu, že jejich hlavním účelem je vylepšení aerodynamiky monopostů.

Nový systém byl navržený tak, aby vůz při brzdění vpředu neklesal, ale zajišťoval konstantní světlou výšku. Na základě stoupajícího brzdného momentu docházelo pomocí hydrauliky ke zvedání ramena zavěšení (předního push-rodu). Při brzdění, kdy auto vpředu klesá, se efektivně prodloužilo a výška zůstávala stabilní.

To mělo na proudění vzduchu pod vozem a tudíž i na jeho výkonnost významný dopad - někteří inženýři přínos odhadovali až na půl sekundy na kolo. Světlá výška se v průběhu jízdy mění jen o několik milimetrů, ale čím déle je v ideální poloze a  stabilnější, tím více stoupá výkonnost vozu.

FIA zařízení ovlivňující pohyb šasi v minulosti již několikrát zakázala. Zpočátku však měla pocit, že v tomto případě není součásti zavěšení a že tedy pravidlům neodporuje. Jakmile však začalo být jasné, že jeho účelem je vylepšit aerodynamiku, nebylo podle zasvěcených pochyb o tom, že bude zakázáno.

 


Nákres systému Lotusu pro stabilizaci světlé výšky při brzdění (zdroj: omnicorse.it)


Podle možná až příliš často citovaného článku 3.15 technických pravidel FIA "musí být každá část vozu ovlivňující aerodynamickou výkonnost pevně spojena s odpruženou částí monopostu a zůstat neměnná vůči odpružené části... Jakékoliv zařízení či nebo konstrukce navržená k překonání mezery mezi odpruženou částí vozu a zemí je za všech okolností zakázána."

Dle článku 10.2.1 technický pravidel "musí být pozice středu kola a orientace jeho osy se zafixovaném volantem zcela jednoznačně určena funkcí základního vertikálního pohybu zavěšení, s výjimkou vůle, která záměrně neposkytuje další stupně volnosti."

Podle FIA tyto systémy porušují také článek 10.2.3, v němž se praví, že "systém zavěšení nesmí být upravován, když je auto v pohybu."

Podle BBC zákaz tohoto systému dotčené týmy Lotus ani Ferrari příliš nevzrušuje. Svou nerozhodností a nekonzistencí (F-kanály, které měly na aerodynamiku podobný účinek, prošly) však FIA motosportu prokazuje medvědí službu - podobně jako tomu bylo před třemi lety s dvojitými difuzory či minulý rok s chvilkovým zákazem foukání.

Vytisknout

Diskuze: Proč FIA zakázala systém pro stabilizaci světlé výšky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 36, poslední 24.01.2012 17:13 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 36 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

Oscar Piastri vyhrál podivný trénink v Suzuce

První trénink přerušen po nehodě, v druhém se víc stálo než jezdilo. Vyhrál ho Piastri

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

FIA

FIA zakazuje systém pro stabilizaci světlé výšky

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

  2. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud