Maximalizace výkonnosti pneumatik je v F1 klíčová, napraví letos Ferrari svou slabinu?

Petr Hlawiczka, 21. ledna 2012, 00:00 Google+

Využívání pneumatik společně s úrovní aerodynamiky tvoří největší rozdíly mezi monoposty. Proto podle Autosportu Ferrari přijalo na pozici ředitele vývoje pneumatik zkušeného Hirohida Hamašimu.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 22.01. 16:02) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Ten po dokončení Tokijské univerzity zemědělství a technologie, kde studoval makromolekuly, pracoval více než čtvrt století u společnosti Bridgestone.

Co dokážou pneumatiky, to předvedl například Jackie Stewart v roce 1968, když ve Velké ceně Německa na zamlženém Nürburgringu vyhrál s více než čtyřminutovým náskokem, navíc se zlomeným zápěstím. Nikdo nechce snižovat jeho umění, z velké části však za to vděčil jeho pneumatikám Dunlop určeným pro velmi deštivé podmínky.

2007: Hamilton - Alonso
Kdykoliv se člověk pustí do nějakého srovnání Lewise Hamiltona s Fernandem Alonsem v jeho nováčkovské sezóně 2007, vyvolává to mezi jejich fanoušky emoce. Lewis tehdy Alonsa zaskočil, když jako nováček dosáhl stejného počtu bodů a díky vyššímu počtu lepších umístění v historických zápisech skončil právem před ním.

Příliš se nikdy moc nezmiňoval jeden fakt, který souvisí právě s pneumatikami. Opět nechci snižovat Lewisovi kvality, který patří mezi absolutní špičku Formule 1. V ní ale začal závodit poté, co s McLarenem natestoval přes 16 000 km na pneumatikách Bridgestone. Ty pro Alonsa, jenž do té doby jezdil výlučně na hranatějších Michelinech s odlišnými vlastnostmi, představovaly obrovskou změnu. Z tohoto pohledu není rovnost bodů na konci sezóny 2007 pro Alonsa zas tak špatným výsledkem.

alonso
Alonso na Nürburgringu stíhá Hamiltona (foto: Vodafone McLaren Mercedes)

Loňská dominance Vettela
Výkonnost pneumatik a schopnost je zahřát a udržet v ideálním teplotním rozmezí je klíčová i dnes. Proto Sebastian Vettel věnoval spoustu úsilí, aby porozuměl chování nových Pirellek, kterým tolik nevyhovuje kombinace vertikálního zatížení při současném bočním přetížení či větší míra skluzu. A proto se letos od 10 kg těžší Mark Webber trápil více než Vettel.

"Trvalo mi to dlouho, než jsem přišel na to, jak zacházet s novými pneumatikami. Samozřejmě byl velký rozdíl mezi přilnavostí, rychlostí a tím, jak přistupovat k závodu. Myslím, že jsme to mohli trochu pozorovat i u Lewise," řekl Webber.

Jeho problémy při přechodu na Pirelli zvýraznil jeho týmový kolega Vettel tím, jak rychle si na ně zvykl on. "Jasně, povedlo se mu to. Myslím si, že to je o schopnosti jezdit stále rychle, aniž by docházelo k degradaci. U Bridgestonů jsem s tím neměl problém."

webber
Pneumatiky Pirelli Markovi Webberovi nesedly tak, jako jeho týmovému kolegovi
(foto: Red Bull Racing)

Problémy Ferrari
Proto se technický ředitel Pat Fry snažil do týmu dostat někoho Hamašimova kalibru. Ferrari při návrhu vozu a vstupu nového dodavatele obutí nemělo údaje o pneumatikách.

Když v Maranellu nějaká data nasbírali, rozhodli se před závodem v Silverstone, kde Alonso vyhrál, změnit geometrii svého zavěšení. Ferrari mohlo volit větší odklon kol - ten však nemohlo využít na rychlých tratích jako je Spa či Monza, kde se u některých týmů objevily problémy s puchýři.

Problémy Ferrari s pneumatikami nejlépe vynikly v Barceloně, kde Alonso na měkké směsi v závodě vedl, po přezutí na tvrdou směs ale přišel propad a cílem projel se ztrátou jednoho kola za těsně se nahánějícími Sebastianem Vettelem a Lewisem Hamiltonem.

Tyto potíže byly zásadní pro nastavení auta. Pat Fry vysvětloval: "McLaren na tom stejně, jako jsme na tom my. Zabralo jim to celou zimu na přelomu roku 2007 a 2008, aby s nimi dokázali zacházet tak, jak to dělají teď. Jestli to tehdy stálo za to, nevím, teď se jim to ale vyplácí."

ferrari
Mechanici Ferrari s pneumatikami Pirelli v Koreji (foto: Pirelli)

Rychlé řešení
"Nyní máme větší poznání a snažíme se jej aplikovat na nový vůz," pokračuje technický ředitel Ferrari. Klíčovou zkratkou pro optimalizaci nastavení a vyždímání maximální výkonnosti pneumatik by měl být právě Hamašima. Přichází pozdě na to, aby mohl mít nějaký vliv na základní vlastnosti nového monopostu, je si však jistý že Ferrari citelně pomůže zlepšit pochopení a práci s nimi.

Kromě něj Scuderia ulovila spoustu dalších mozků, zejména odborníků na aerodynamiku, kterých je v Itálii nedostatek, jako je například Fryův bývalý kolega z McLarenu Lawrence Hodge, či další příchozí z Wokingu - Jonathan Neal, který měl na starosti pevnost kompozitů, šéfem závodních inženýrů se v Maranellu stane zkušený Steve Clark z Mercedesu GP.

Zda se italskému týmu podaří splnit cíl - vítězství v obou šampionátech - či propadne jako hokejová reprezentace složená výlučně z hvězd NHL, na to nám dá odpověď letošní sezóna.

Vytisknout

Diskuze: Maximalizace výkonnosti pneumatik je v F1 klíčová, napraví letos Ferrari svou slabinu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 22.01.2012 16:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Häkkinen, Mika

Chybělo málo: Häkkinen u Williamsu, Piquet u McLarenu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud