Zajímavosti o motorech a KERSu z návštěvy továrny Mercedesu

Petr Hlawiczka, 7. prosince 2011, 07:00 Google+

Výrobce motorů Mercedes AMG pozval včera na prohlídku do své továrny v Brixworthu skupinu novinářů. Co zajímavého jsme se o letošní sezóně z pohledu pohonných agregátů a KERSu mohli díky Jamesovi Allenovi dozvědět?

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 08.12. 15:01) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Každý pilot v roce 2011 mohl v 19 závodech bez penalizace využít 8 pohonných jednotek. Jedna z nich letos ujela celkem 3 073 km, což zahrnuje tři závody na počátku sezony a šest pátečních tréninků. Týmy nasazování nových jednotek plánují vždy pro Turecko, Spa a Monzu - poté obvykle absolvují již pouze jeden, nikoliv dva závody.

Pryč jsou doby, kdy týmy s sebou na víkend vozily 10 motorů a každý den nasazovaly čerstvý. Díky zmrazení současných V8 se pracovalo na výzkumu a zlepšilo se poznání, což se odráží v úžasné spolehlivosti. Keramické písty jsou dnes například lehčí než ty, které byly obsaženy v kvalifikačních motorech před 10 lety - tehdy vydržely pouze hodinovou kvalifikaci, dnes 3 000 km.

Další výzvu letos představoval omezovač otáček v situacích, kdy pilot použil DRS i KERS ve stejný okamžik, což na konci rovinek zvyšovalo maximální otáčky (při stejném rychlostním stupni) o tisícovku za minutu. Zásahu omezovače je možné vyhnout se odlišným zpřevodováním, protože to o 15 - 20 % zvyšuje zátěž motoru.

Zajímavé bylo také využívání výfukových plynů pro zvyšování přítlaku difuzoru, což bude příští rok zakázáno. Zkušený inženýr Mercedesu Andy Cowell novinářům ukázal grafy z telemetrie, kdy pilot v zatáčce uvolní plynový pedál, škrticí klapka zůstává otevřená a krouticí moment je utnut opožděným zážehem, přičemž do difuzoru směruje mnohem větší množství výfukových plynů. Jejich teplota přitom stoupá o více než 200 °C, což vedlo k využívání velmi drahých teplotně odolných materiálu.

Důvtipnost tohoto řešení se díky speciálním módům, díky nimž mohl pilot využívat škrticí klapku zvláštním způsobem a ovlivňovat přítlak v zatáčkách. Cowell potvrdil, že právě to bylo oblastí, v níž Vettel získával v klíčových okamžicích, zejména během poslední kvalifikační jízdy.

mercedes
Současný V8 motor Mercedesu (foto: Mercedes GP)

KERS bude od roku 2014 dvojnásobně výkonný a stane se součástí ERS, tedy systému sbírajícímu více energie z různých zdrojů. Jako vzorový příklad jeho využití pro útok bylo uvedeno Hamiltonovo předjetí Vettela v Číně. Lewis využil velkou dávku v KERSu v místě, kde byste to neudělali kvůli dosažení rychlejšího času na kolo - mezi zatáčkou č. 6 a 7. Udělal to, protože věděl, že mu umožní dostat se vedle Sebastiana na vnitřní stranu levotočivé zatáčky. A vyšlo.

Jako příklad úspěšného defenzivního využití posloužil opět Hamilton a dlouhá rovinka v Koreji při souboji s Webberem, jenž v závěsu za Lewisem mohl navíc využívat DRS. I v tomto případě pomohl velmi dobrý KERS, jehož přínos činí obvykle kolem 0,4 sec na kolo.

Mercedes dodává všem třem svým zákazníkům (McLaren, Mercedes, Force India) úplně stejnou specifikaci motoru a KERS. Jediným rozdílem je kabeláž KERSu kvůli odlišnému návrhu šasi. Letos se mu podařilo snížit hmotnost tohoto systému na pouhých 24 kg a zvýšit efektivitu na 80 %. Znamená to, že potřebuje nasbírat 500 kJ energie pro to, aby zpět poslal 400 kJ.

Novináři dostali rovněž možnost podívat se na dynamometru, kde se zkoušely některé součástky pro rok 2012 a nápady pro nový V6 turbomotor, který se v F1 bude využívat od roku 2014. Motory jsou jedinou oblastí, kde se v F1 neustále testuje. Zatímco každý z týmu ročně ujede na tratích kolem 50 000 km, což představuje díky třem zákazníkům celkem 150 000 km, stejný počet km absolvují agregáty Mercedesu při testování na dynamometru.

schumi
Michael Schumacher jej dokáže poskládat (nasadit vstřikování, tepelné stínění a výfuky) do tří minut (foto: Mercedes GP)

Každý z osmi nových motorů pro všechny piloty je na brzdě prověřen během základního testu (shakedown), jenž zahrnuje 150 km, než je nasazen do vozu na trati. Mercedes na závodech každému ze svých týmů v rámci podpory poskytuje s motory také tři techniky, tři inženýry a jednoho manažera.

Inženýr Petronasu během návštěvy vysvětloval, jak probíhá spolupráce s Mercedesem v oblasti paliva a maziv. Díky nim se daří zvyšovat výkon a představují prostor pro další zlepšování.

Vytisknout

Diskuze: Zajímavosti o motorech a KERSu z návštěvy továrny Mercedesu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 08.12.2011 15:01 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

Verstappen si v tréninku pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp usa

Dnes bude zveřejněn kalendář závodů 2012, bude obsahovat i Austin?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

  2. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud