Předjíždění v Barceloně: Nemožné se stane možným

Petr Hlawiczka, 18. května 2011, 19:42 Google+

Katalánský okruh, na kterém se pravidelně jezdí VC Španělska, patří k těm okruhům, na kterých se špatně předjíždí. Systémy DRS a KERS by to měly zlepšit. Některá fakta ohledně předjíždění vysvětlil tým Mercedes.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 19.05. 19:19) Napište svůj názor
gp španělska

gp španělska | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Proč je předjíždění v Barceloně tak obtížné?
Hlavním problémem je zatáčka číslo 16 před 880 metrů dlouhou hlavní rovinkou. Ta zatáčka je velmi rychlá, udržet se za vozem před vámi je těžké a pokud jsou výkonnostní rozdíly malé, je předjíždění obtížné. Navíc, v Barceloně se hodně testuje, takže týmy jsou zde velice dobře připraveny, tu trať všichni velmi dobře znají, rozdíly ve výkonnosti i strategiích tak bývají malé.

Jaký vliv na chování vozu má jízda za jiným vozem?
Množství přítlaku je monitorováno pomocí senzorů na vozech, takže víme, že čím blíže jste k vozu před vámi, tím více přítlaku ztrácíte. Tato ztráta se nejvíce projevuje v přední části vozu, takže způsobuje nedotáčivost. Pokud je vzdálenost mezi vozy 3,5 vteřiny, začne se tento problém projevovat. Když je to jen 1 sekunda, ztráta činí již 7 % a při rozdílu 0,5 sekundy je to až 12 % z celkového přítlaku.

Jak se počítá počet předjetí?
Tradičně se to dělá tak, že se počítá počet změn pořadí na konci kola, ale tato metoda není přesná, protože pokud dojde k více vzájemným předjetím v jednom kole, na konci kola se to neprojeví. Takže to děláme kombinací GPS, videa a údajům na časomíře. To umožňuje přesně určit počet předjetí, například předjetí mezi týmovými kolegy se počítají zvlášť, protože je možné, že jeden z nich pustí druhého před sebe. Zvlášť se také počítá, pokud rychlejší vůz předjede jeden z vozů tří nejpomalejších týmů.  Takže tu vlastně není žádný skutečný způsob, jak počet předjetí určit, závisí to na použité metodě počítání. 

Se systémy DRS a KERS se snad bude letos předjíždět i v Barceloně,
kde to jinak dle statistik šlo jen velmi obtížně

Kolik předjížděcích manévrů tedy bylo v Barceloně během posledních tří let?
V roce 2008 to bylo 11 předjetí, 2009 tři, 2010 to bylo 10 předjetí. Avšak započítávají se do toho i změny pozice kvůli chybě nebo nehodě jiného pilota, počítaly se i předjetí pomalých vozů o kolo zpět. Takže čistý počet předjetí je: 2008 dvě předjetí, 2009 tři, 2010 dvě.

V letošní sezoně ale počet předjížděcích manévrů stoupl, jak je to možné?
Počet předjíždění nestoupl jen v porovnání s minulou sezonou, ale zvyšuje se to i během sezony letošní, protože v Melbourne bylo 30 předjetí a v Turecku už 112 (počítají se všechna předjetí). Pokud počítáme jen "normální" předjetí, tak jejich počet se od Melbourne do Sepangu zdvojnásobil a od té doby je to více méně stejné. Dále jsou tu předjetí za asistence DRS, v Melbourne jich bylo 5, v Turecku 40. V Melbourne se tedy za využití tohoto systému uskutečnilo 17 % všech předjížděcích manévrů, v Turecku 36 %. 

Kolik předjížděcích manévrů se tedy letos odehrálo?
V Austrálii 30, v Malajsii 70, v Číně 90, v Turecku 112. S normálními předjetími a předjetími s DRS to v Austrálii bylo 17 předjetí, v Malajsii 48, v Číně 53 a v Turecku 71. Pokud srovnáme VC Španělska 2010 a VC Turecka 2011, tak v Turecku bylo cca jedenáctkrát víc předjížděcích manévrů - 10:112.

Vytisknout

Diskuze: Předjíždění v Barceloně: Nemožné se stane možným

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 19.05.2011 19:19 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Mansell chválí další fantastickou sezónu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud