Jak safety car ovlivňuje průběh závodu?

Pavel Šašek, 4. dubna 2011, 14:06 Google+

Safety car se ve Formuli 1 trvale usadil v roce 1993 a od té doby mnohokrát hrál důležitou roli v průběhu závodů. Během loňské sezony byl zaznamenán vůbec nejvyšší počet vyjetí safety caru během závodu. Celkově bylo za zpomalovacím vozem ujeto 8% všech kol. Na co všechno má tedy safety car vliv a jak se podle něj určuje strategie?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 04.04. 19:08) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Jaké změny ohledně safety caru přináší letošní sezona?
Pravidla doznala několika změn. Rychlostní limit v době výjezdu safety caru, který je přibližně 20%, od letoška platí dvě kola místo jednoho. Je stanoven určitý čas, pod který se piloti nesmí dostat. Všechna auta proto - pokud si to budou přát - mohou zajet do boxů před seřazením se za safety carem. Během těchto dvou kol mohou piloti zajet do boxů, ale pouze za účelem výměny pneumatik.

Může být výjezd safety caru stále využit k získání výhody?
Může, pokud to tým správně načasuje. Výhoda může spočívat v čerstvějších pneumatikách než má soupeř nebo také v odstranění nutnosti pozdější zastávky v boxech.

Jak je safety car integrován do plánování strategie?
Strategie ohledně safety caru je plánována na základě procentuální pravděpodobnosti jeho vyjetí na trať. To obsahuje několik faktorů, například jak rychle dokáží traťoví maršálové uklidit místo incidentu, jak je okruh postaven, jak rychle se na něm jezdí, jak moc se tam dá předjíždět a také záleží na počasí. Každý tým má také velice přesnou statistiku o výjezdech safety caru na daném okruhu za posledních deset let. Ty se ještě dělí na náhodné a specifické pro danou trať či její konkrétní úsek. Podle nich pak tým určuje pravděpodobnost výjezdu safety caru a určuje strategii.

Jaká je tedy pravděpodobnost vyjetí safety caru v Malajsii?
Přesné výpočty žádný tým neuveřejňuje. Nicméně, během posledních deseti let zde safety car vyjel pouze dvakrát. To znamená pravděpodobnost okolo 20%, což je jedna z nejnižších v kalendáři. 

Jak tuto pravděpodobnost ovlivňuje fakt, že se v Malajsii startuje později?
V pozdních odpoledních hodinách se startuje od roku 2009 a pouze tehdy vyjel safety car, během loňské sezony ne. V roce 2009 šlo o silný déšť, který znemožnil pilotům pokračovat a byl přerušen, bylo za něj uděleno jen poloviční množství bodů. Nicméně, pozdní start zvyšuje riziko deště. V Malajsii většinou jde o prudký a nečekaný déšť.

Kde je tedy pravděpodobnost nejvyšší?
V Brazílii, Melbourne, Monaku, Spa a Singapuru. V Singapuru bylo během tří dosavadních závodů zaznamenáno pět výjezů safety caru, pravděpodobnost je tedy s ohledem na statistiky 100%.

V současnosti plní roli safety caru vůz Mercedes-Benz SLS AMG. Řídí ho Bernd Mayländer, bývalý pilot sérií DTM a FIA GT

Kde se tedy nasazení safety caru skoro vylučuje?
Kromě Malajsie ještě v Bahrajnu a Maďarsku. V obou zemích je malá pravděpodobnost deště a moc nehod zde nebývá. 

Jak to bylo s nasazováním safety caru v roce 2010?
Celkově tu bylo 21 výjezdů. V sezoně 2009 jich bylo jen 10. Během sezony 2010 bylo za safety carem ujeto 92 kol, což je asi 8% všech kol. 

Kdy byl safety car na trati vůbec nejdéle?
Ve Velké ceně Japonska 2007, kde se za ním ujelo 26 kol. Podobné to bylo loni ve VC Koreje, kde se za ním jelo 24 kol. Během VC Kanady 2007 byl v jednom závodě nasazen hned pětkrát. V loňské sezoně byl během již zmiňované VC Koreje a VC Monaka nasazen čtyřikrát během jednoho závodu.

Vytisknout

Diskuze: Jak safety car ovlivňuje průběh závodu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 04.04.2011 19:08 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Šampionát 1983 s jedním palivovým škraloupem

Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?

Max Verstappen ve vedení GP Kanady

Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

Esteban Ocon s vozem Alpine A524

Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Sergio Pérez bude v Red Bullu pokračovat

Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

Max Verstappen po GP Kanady

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

Max Verstappen zpět na trůnu, ovšem rozhodně neměl lehký život (ilustrační foto)

GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

Verstappen zajel nejlepší čas, a přesto pole-position nemá (ilustrační foto)

Kvalifikace v Kanadě skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

Alex Albon si nárazem do Zdi šampionů zkomplikoval situaci (ilustrační foto)

V třetím tréninku Mercedesy jako kdysi, triumf jim "pokazil" Verstappen

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hembery, Paul

Pirelli očekává v Malajsii čtyři zastávky

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

  2. FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

  3. Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

  4. GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

  5. Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

  6. Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud