Jak mohou dle McLarenu nová pravidla ovlivnit závodění v roce 2011?

Petr Hlawiczka, 23. prosince 2010, 06:40 Google+

Pravidla platná od sezóny 2011 by papírově měla usnadnit předjíždění a zvýšit atraktivitu závodění. K jakým situacím díky technickým novinkám může dle některých inženýrů McLarenu dojít?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 23.12. 14:26) Napište svůj názor
GP Abú Zabí

GP Abú Zabí | foto: McLaren

Sdílejte článek

Zákaz dvojitých difuzorů vede všechny týmy k tomu, aby důmyslným přepracováním zadních částí monopostů co nejvíce dohnali ztrátu v přítlaku, o který díky této novince v pravidlech přijdou. Navíc návrat KERSu a zavedení nastavitelného zadního křídla zvýší rozdíly v maximálních rychlostech na konci rovinek mezi auty a snad i těsné závodění a předjížděcí manévry.

Nastavitelné zadní křídlo bude samozřejmě novinkou v roce 2011 - a jak už to se všemi inovacemi v F1 bývá, jeho nasazení krom vzrušující podívané může přinést i nečekané situace, než se jeho používání zaběhne a týmy si na něj během závodních víkendů zvyknou.

Inženýři v McLarenu jsou jím nadšeni. Jeho použití bude mít určitá omezení - pilot jej nebude moci aktivovat, když bude v závodě ztrácet na auto před sebou více než vteřinu (což bude zajištěno řídící jednotkou, která bude přijímat specifické časové informace). Nebude jej moci využít v úvodních dvou kolech, stejně jako během 2 kol po restartu závodu či v sektorech, v nichž bude máváno žlutými vlajkami.

Piloti jej nebudou moci využívat ani na libovolných rovinkách - pouze v v jednom místě na okruhu, které určí ředitel závodu FIA Charlie Whiting. A tím místem nebude jedná celá rovinka, pouze její část začínající několik set metrů před brzdnou zónou. Přesto můžeme očekávat, že bojovnější jezdci brzy najdou optimální způsob pro jeho využití.

McLaren1

K čemu může během závodu dojít?
Scénář č. 1: Jste ve vedení závodu a usilovně vás stíhá pilot na druhé pozici, který už je na hranici jedné vteřiny a chystá se aktivovat snížení úhlu klapky zadního křídla. Vy doháníte dva vozy o kolo zpět, které spolu bojují. Stahujete je o dvě vteřiny na kolo, takže jím je máváno modrými vlajkami. Horší z nich se dostává na dostřel jedné vteřiny za svého kolegu, rovněž o kolo zpět jedoucího, aktivuje zadní křídlo, zrychluje a předjíždí. Výsledek? Ztrácíte možnost využít aerodynamického stínu vozu o kolo zpět, a vůz na druhém místě za vámi vás v pohodě předjíždí.

Tato technologie bude nabízet dobré příležitosti k předjíždění, ale rovněž může vést k tomu, že pravidla budou muset být během několika úvodních závodů upravována - obzvlášť kvůli předjíždění vozů o kolo zpět.

A to jsme ještě nehovořili o KERSu. Ten byl v roce 2009 "tajnou zbraní" McLarenu; technologií, která mu umožňovala stahovat náskok ostatních aut na špici i přes nedostatek celkového přítlaku, takže byl tým z Wokingu schopen s nimi soupeřit. Umožnilo jim to získat několik desetin a otevřel příležitosti k zajímavému závodění - obzvláště na startu, kdy vozy s KERSem válcovaly ty, které ho neměly.

mclaren2

Scénář č. 2: Jste ve vedení závodu a děláte všechno možné, aby se nejbližší soupeř za vás nedostal pod jednu vteřinu, zejména v místech, kde bude docházet k využití KERSu. Pokud ho nepoužijete, jak říká poeticky jeden z inženýrů McLarenu - "budete vyčouzeni."

Co může být ještě horš? Když vedete a před vámi jsou tři auta těsně za sebou, v rozmezích jedné vteřiny. Budou se navzájem předjíždět a vytvoří vláček. Pro lídra pak může být těžké je v rámci nových pravidel předjet. Výhoda startu z první pozice proto příští rok nemusí být moc velká, na cílovou rovinku se ani nebude muset vyplácet najíždět jako první před soupeřem.

Tipnete si, kdo je ve Wokingu z nových pravidel nejvíce nadšený? Samozřejmě Lewis. Už všude vykládá, jaký potenciál bude mít ušetření energie KERSu pro jeho aktivaci společně s přenastavením zadního křídla, což samozřejmě může na konci rovinek vést k velkým rozdílům v maximálních rychlostech.

Zní to vše velmi zajímavě? Možná ano, ale jen do té doby, než dostanete slovní ledovou sprchu od dalšího z inženýrů McLarenu: "Bez přenastavitelného předního křídla se pneumatiky budou tak drolit, že se nikdo nedostane na dostřel ani dvou sekund, takže tyto skvělé věci nebudou nikdy fungovat!" No, uvidíme.

Vytisknout

Diskuze: Jak mohou dle McLarenu nová pravidla ovlivnit závodění v roce 2011?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 23.12.2010 14:26 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Glock, Timo

Glock: Ve Virginu je vše oproti loňsku jiné - lepší!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

  2. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud