Technické parametry okruhu v Barceloně

Petr Hlawiczka, 5. května 2010, 06:45 Google+ Trať

V neděli zavítá kolotoč Formule 1 po dvacáté ve své historii na okruh Circuit de Catalunya v Montmeló nedaleko Barcelony. Ačkoliv obsahuje jednu dlouhou rovinku, přesto zde závody z pohledu diváka patřily k těm nudnějším, protože kromě ní se zde na jiných místech předjíždět nedá. Pojďme si nyní projít technické parametry místní tratě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Jordan

Jordan | foto: Jordan Grand Prix

Sdílejte článek

Do Barcelony obvykle týmy přijížděly s vyladěným nastavením svých vozů - během zimní přestávky zde trávily celé týdny. Kvůli omezení testů zde letos před sezónou jezdily jen 4 dny. Byť tedy okruh dobře znají, budou muset správnému nastavení věnovat větší pozornost než tomu bývalo v minulosti.

Nedělní Velká cena Španělska je vypsána na 66 kol, což při délce okruhu 4 655 m představuje celkovou vzdálenost 307,104 km. Jezdí se ve směru hodinových ručiček, 9 zatáček je pravotočivých, 7 levotočivých. Průměrný úhel zatáček činí 116 °.


Mapa okruhu, zdroj: Formula1.com

Přes 1 047 m dlouhou rovinku jsou vozy nastaveny kvůli vnitřní části a zejména kvůli 3., 9. (v nájezdu do ní je hrbol, který by mohl pilotům občas dělat problémy) a 16. zatáčce na vysoký přítlak, aerodynamický výkon je zde velmi důležitý. Vozy akcelerují již před poslední zatáčkou, 16 vteřin tedy jedou naplno 1,14 km úsek. Celkově zde piloti stráví s plynem na podlaze podprůměrných 59% času okruhu, během něhož přeřadí rychlostní stupeň 44krát.


Letecký pohled na okruh v Montmeló - jak se změnil za poslední 20 let

Boxová ulička v Barceloně měří 370 m, ztráta za její průjezd při rychlosti 100 km/hod představuje 16,4 vteřiny. Ve 3 z 5 závodů zde vyjížděl safety-car.

Opotřebení pneumatik je střední, hodně však dostávají zabrat brzdy. Bridgestone zde letos přiveze měkkou (tzv. option, se zeleným proužkem) a tvrdou (prime) směs, stejně jako loni.

barcelona_2009

Vozy zde spotřebují (dle Williamsu) 2,14 kg paliva na jedno kolo - což je o 0,13 kg (5,7 %) méně než loni. Je z toho vidět, že motoráři přes zimu na spotřebě opravdu pracovali. Díky letošnímu zákazu tankování vozy nastupují do závody s plnou nádrží - během jednoho kola zrychlí díky spotřebovanému palivu teoreticky o 0,08 vteřiny. Po 14. kole, kdy většina zřejmě zamíří ke své první (a dle optimální strategie jediné) zastávce, by tak měli být již o téměř 1,2 vteřiny rychlejší.

Ve Španělsku obvykle panuje pěkné a slunečné počasí s teplotami kolem 24 °C, teplota asfaltu během závodu dosahuje 36 °C a tlak vzduchu přepočtený na hladinu moře 1 002 hPa.


Kolo v Barceloně na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem

Rekord zde drží Rubens Barrichello s vozem Brawn BGP001, který se zde loni  ve druhé části kvalifikace jako první v historii dostal pod hranici 80 vteřin (1:19,954 min). Je tak teprve druhým okruhem, jehož rekord byl překonán po roce 2004, kdy byly 3 litrové desetiválcové motory nahrazeny menšími 2,4 l osmiválci.


Video Williamsu o výzvách španělského okruhu

Vytisknout

Diskuze: Technické parametry okruhu v Barceloně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Todt, Jean

Todt je rozhodně pro zavedení KERSu již od roku 2011

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  3. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud