Formule 1 potřebuje nabídnout více vzrušení při samotných závodech, na tom se shodují všichni, různí se však v představách, jak toho dosáhnout. Supremo F1 Bernie Ecclestone přišel s novým nápadem, který je ale v podstatě evolucí již zmíněných možností.
Více předjíždění a těsných soubojů kolo na kolo je jasným receptem na zaplněné tribuny a zapnuté televizory. Toho lze dosáhnout více způsoby, omezením aerodynamické účinnosti vozu, redukcí přilnavosti pneumatik, možností krátkodobého zvýšení výkonu motoru či přestavbou závodních okruhů.
Posledně zmíněná možnost je nákladná a úspěch nezaručuje, redukce přítlaku a aerodynamické účinnosti šasi je řešením, ale ne všichni ho podporují. Krátkodobé zvýšení výkonu je zatím neprobádanou oblastí.
Redukce přilnavosti pneumatik je však reálná díky monopolnímu dodavateli pneumatik a možnosti prosadit změny v důsledku zvýšení bezpečnosti i bez souhlasu týmů.
A právě na tuto oblast se proto zaměřil Bernie Ecclestone: „Pneumatiky jsou moc měkké a rychle se opotřebují, výsledkem je pogumování dráhy v jedné ideální stopě, jezdci potom jezdí pěkně za sebou po stopě, která poskytuje největší přilnavost. Déšť přináší dramatické závody a důvodem je umytá čistá dráha, piloti pak jezdí ve vícero stopách. Můj návrh na častější předjíždění tedy je, používat tvrdší směsi a v sobotu večer před závodem pořádně umýt dráhu od nanesené gumy.“
Mistr E se v rozhovoru pro Auto Motor und Sport zmínil i o dalších aktuálních souvislostech spojených s formulí 1. Především doporučil Ralfovi Schumacherovi a Fisichellovi raději skončit v F1, než závodit za malý tým Force India. „Kdyby měl Renault v roce 2005 a 2006 jen Fisichellu, ani by nevěděl, že měl auto schopné vyhrát titul. Oba jezdci měli k dispozici dost času v dobrých týmech na to, aby odvedli lepší práci.“
O letošní sezoně prohlásil, že byla slunečná, ale občas se vyskytly i mraky. Titul získal zaslouženě Raikkonen, neboť vyhrál více závodů jak Hamilton.
Brit je svým mladým krajanem nadšený, ale zachovává si profesionální odstup. „Lewis byl výjimečný, ale nezapomínejme na skutečnost, že seděl ve velice dobrém voze a pouze Ferrari bylo na stejné úrovni!“ Co se týče ztráty téměř jistého titulu, je podle Ecclestoneho více pravdy na tom, že ho McLaren ztratil než Ferrari získalo. Kromě Hamiltona se šéfovi F1 líbí především Kubica a zatraceně dobrý je i Vettel.
Letošní sezona byla bohatá nejen na dramatické události na dráze, ale i na soudní líčení, Ecclestone byl v odhalení příčiny kritický: „Často vzpomínám na staré dobré časy a možná tomu tak ani nebylo, ale přinejmenším jsme problémy řešili uvnitř F1. Dnes má každý tým pět právníků, tři lékaře, dva maséry, psychologa a všichni chtějí práci. Takže pokud je možné vyvolat potíže, udělají to.“
Přes velké rozpočty byly oba tovární týmy japonských automobilek zklamáním. „Týmy jsou řízeny z Japonska, mezi Japonskem a Evropou je velký rozdíl v kultuře a přístupu. Oni raději čekají na úspěch, než by riskovali a v F1 se konzervativní přístup nevyplácí.“ Honda se rozhodla koupit Ross Brawna, ale koho by koupila Toyota a je vůbec jejich monopost tak špatný, ptal se Ecclestone. „Možná jen jezdci neodvedli tu nejlepší práci, angažoval bych na jejich místě po tři dny Michaela Schumachera, aby mi řekl, co si o voze myslí.“
Bernie Ecclestone výrazně změnil názor na zákaznické vozy a tuto možnost přímo odmítá. „Dočkali bychom se čtyř McLarenů a čtyř Ferrari na startu se všemi problémy z toho pramenících. Pokud by šlo o titul, navzájem by si týmy pomáhaly. Když nejsi konstruktér a nestavíš si vlastní auto, nemáš v F1 co dělat.“