Gaslyho zkušenost dala vzpomenout na Bianchiho incident, FIA zahájí vyšetřování + VIDEO

Robert RoBertino Pavelka, 9. října 2022, 12:20 Aktualizováno 9.10.2022, 14:00 Google+

Na začátku v té době už vlastně přerušeného závodu došlo k incidentu, od nějž se linka jako červená nit táhla k roku 2014, kdy po fatální nehodě utrpěl vážná zranění pilot Jules Bianchi, jemuž po deseti měsících v Nice podlehl.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 13.10. 20:32) Napište svůj názor
Pierre Gasly zažil v Japonsku chvíle hrůzy

Pierre Gasly zažil v Japonsku chvíle hrůzy | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Pierre Gasly startoval do závodu z boxů a nevybral si smůlu až do posledního doušku. Když za zatáčkou Hairpin míjel místo, kde havaroval Carlos Sainz jr., přistál na jeho přídi kus reklamního panelu umístěný původně na bariéře. Francouz musel zajet do depa, vyměnil přední spoiler a pneumatiky a na trať vyrazil zcela osamocen za startovním polem. Už v průběhu druhého kola byla vyvěšena červená vlajka, přičemž Gasly snažící se dohnat soupeře, byl náhle zaskočen přítomností odtahového traktoru v místě, kde stálo nepojízdné Ferrari. 

Incident nebyl v přímém přenosu GP Japonska odvysílán, ale video se velice záhy rozšířilo na sociální sítě. Zato zuřivě gestikulující Gasly byl kamerami zachycen. Nejdřív se mělo za to, že je rozladěn kvůli nějakému problému, ale pravým důvodem bylo právě to, co se dělo na trati. Do týmové vysílačky vyslal zprávu: "Co to je? To je traktor na trati? Minul jsem ho. Neakceptovatelné! Vzpomeňte si, co se tu stalo. Nemohu tomu uvěřit," připomenul právě Bianchiho osud před osmi lety.

img-responsive

Vzpomínka na Bianchiho nehodu před osmi lety opět ožila | foto: Manor Racing

Lando Norris se během nucené, více než dvouhodinové pauzy k videu dostal a umístil ho na svůj twitterový účet s odkazem na Julesovu nehodu: "Wtf, co se to stalo? Při podobné situaci došlo před lety ke ztrátě života. My je riskujeme, zejména v podmínkách, jaké tu jsou teď. Chceme závodit... ale tohle? To je nepřijatelné!"

Vyjádření na svém twitterovém účtu podal i Sergio Pérez: "Můžeme vůbec dát nějak najevo, že si nepřejeme výjezd jeřábu na trať? Kvůli takové chybě jsme přišli o Julese. To, co se dnes stalo, je naprosto nepřijatelné. Doufám, že je to naposledy, co při mé jízdě vidím na trati něco podobného." Mexičan ovšem pozapomněl - byť to na věci příliš nemění - že ona situace v roce 2014 byla poměrně jiná než letos.

Server motorsport.com ukázal záběry i Carlosu Sainzovi jr., po jehož nehodě k události došlo. Španěl se jenom ztotožnil s Norrisovým názorem: "Lidé nechápou, že i za safety carem jedeme rychlostí od sta do stopadesáti kilometrů v hodině a nic nevidíme. Takže pokud je na trati jeřáb a my jedeme za SC rychlostí 100 km/h, může někdo udělat maličkou chybu, třeba docela hloupou, jenom mírně vyjet mimo trať a nebude vědět, že tam traktor je - a narazí do něj? Proč tohle musíme riskovat? Tohle je především náš názor." 

Pierre Gasly byl podle zpráv na obrazovce po závodě povolán ke komisařům FIA za účelem probrání celé situace. Když se motorsport.com tázal Sainze jr., zda by mohl být Francouz obviněn z příliš rychlé jízdy, Španěl odpověděl: "Tohle není určitě záležitost pilota. Jestli se závod chystali přerušit červenou vlajkou, tak proč vůbec ten jeřáb na trať vyjel? Snad chtěli počkat, až se pole sjede, nevím, jedete hodně pomalu. Ale také se pilot může uchýlit k extrému, zkouší zahřát pneumatiky pro případ, že bude závod restartován. Je to složité a také riskantní, to ano."

"Já na čtvrtém místě měl téměř nulovou viditelnost a snažil jsem se dostat z vodní spršky z Pérezova vozu, vjel jsem do louže. Přechodné pneumatiky neodvádějí tolik vody, takže jsem hned šel do hodin. Nejhorší část přišla pravděpodobně později, kdy jsem byl uprostřed trati, točil se a nevěděl, jestli mě všichni za mnou uvidí. Byla to chvíle hrůzy, i když trvala nějakých dvacet vteřin. Nevěděl jsem, jak dopadnu, jen jsem se snažil zpevnit tělo proti nárazu a čekal - a doufal - že moji přátelé na trati budou mít dobré reflexy, nebo zkrátka jen štěstí."

Pilot Ferrari byl rovněž dotázán, zda měl být závod za těchto podmínek vůbec zahájen: "Na startovním roštu byla viditelnost hodně špatná, ale trať samotná byla pro intermediate přijatelná, tudíž i pro závod. Ale start, to byl problém. Mluvil jsem s některými piloty kolem středu startovního pole a ti mi říkali, že na startu neviděli vůbec nic. Bylo evidentní, že stále prší, takže jsme se navzájem hlídali, ale právě ona viditelnost byla nejspíš důvodem i následujících stížností," dodal Sainz jr.

img-responsive

Carlos Sainz rovněž incident náležitě okomentoval (ilustrační foto) | foto: Scuderia Ferrari

FIA si na vše důkladně posvítí
Po závodě mluvčí FIA uvedl, že proběhne důkladné prozkoumání celé okolnosti, aby bylo možné přijmout opatření proti opakování podobné záležitosti v budoucnu. 

"I když je běžnou praxí odstraňovat vozy během výskytu safety caru na trati či vyvěšení červené vlajky, vzhledem ke zvláštním okolnostem a také s přihlédnutím ke zpětné vazbě řady pilotů zahájila FIA důkladné přezkoumání události týkající se nasazení vyprošťovacího vozidla během japonské Grand Prix. Je to součást praxe debriefingu a analýzy všech závodních incidentů, aby byl zajištěn neustálý progres veškerých postupů," uvádí se v oficiálním prohlášení FIA.

Důležité bude především svědectví, zda traťoví maršálové jednali z vlastní vůle, když tak rychle vyslali jeřáb na trať, nebo dostali svolení od vedení závodu. Článek 2.6.1 dodatku H Mezinárodního sportovního kodexu, jímž se řídí všechny závody FIA jasně uvádí: "Žádný traťový komisař nebo vozidlo nesmí vstoupit nebo vjet na povrch okruhu bez povolení od odpovědných osob."

Naskýtá se ale také otázka, zda nešlo o podvědomou reakci na události v letošní GP Itálie, kde trvalo odstranění Ricciardova vozu tak dlouho, až byl nakonec závod ukončen v režimu safety caru, což vyvolalo značnou kritiku.

Vytisknout

Diskuze: Gaslyho zkušenost dala vzpomenout na Bianchiho incident, FIA zahájí vyšetřování + VIDEO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 13.10.2022 20:32 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso v závodě v Austrálii

Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Alonso. Verstappen v problémech

Guanyu Zhou se postaral o přerušení tréninku (ilustrační foto)

GP KANADY: Montreal se potýkal se špatným počasím, trénink spadl do klína Norrisovi s oběma Ferrari v zádech

Vizualizace vozu F1 dle nových pravidel pro rok 2026

Jak budou vypadat formule v roce 2026? FIA zveřejnila nová pravidla + VIDEO

Charles Leclerc ve Velké ceně Monaka, kterou s vozem Ferrari ovládl

"McLaren a Red Bull mě nezajímají," tvrdí šéf Ferrari. Porazí soupeře také v Kanadě?

Vzájemná kolize v Monaku urychlila dění v týmu Alpine

Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen v závodě v Singapuru

PROHLÁŠENÍ po závodě: "Mám titul? Oh. Určitě?" Verstappen podruhé mistrem světa

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

  2. "McLaren a Red Bull mě nezajímají," tvrdí šéf Ferrari. Porazí soupeře také v Kanadě?

  3. Jak budou vypadat formule v roce 2026? FIA zveřejnila nová pravidla + VIDEO

  4. GP KANADY: Montreal se potýkal se špatným počasím, trénink spadl do klína Norrisovi s oběma Ferrari v zádech

  5. Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Alonso. Verstappen v problémech

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud