6 brazilských mistrovských titulů. Kdy byl v Jižní Americe korunován světový šampion?

Robert RoBertino Pavelka, 7. listopadu 2016, 13:05 Google+

Rozhodnutí o novém či staronovém šampionovi by mělo padnout nejlépe v samotném závěru sezóny. I když se někdy říká, že boj o titul může ovlivnit i první závod, úvodní Grand Prix se takovému zájmu příliš často netěší. A musejí proto čekat, že se třeba posunou do závěru sezóny.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 07.11. 13:29) Napište svůj názor
Stane se Rosberg pátým pilotem, který v Brazílii oslaví premiérový titul?

Stane se Rosberg pátým pilotem, který v Brazílii oslaví premiérový titul? | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Grand Prix Brazílie od svého "postupu" mezi mistrovskou elitu v roce 1973, o což se výraznou měrou zasloužil Wilson Fittipaldi senior, otec mistra světa Emersona Fittipaldiho a Wilsona Fittipaldiho jr., patřila většinou do zahajující zámořské sekvence závodů. Tak tomu bylo až do roku 2003. Potom se piloti vydávali na tradiční Interlagos až v závěru sezóny. Několikrát se tu jel závěrečný závod, od roku 2009 se za Brazílii zařadilo Abú Zabí, v roce 2005 dokonce Japonsko a Čína.

Šestkrát byl Interlagos svědkem definitivního rozhodnutí, kdo bude nositelem další koruny světového šampiona Formule 1. A hned ve čtyřech případech to byla korunovace muže, který získal premiérový titul. Pojďme si nyní oněch šest zastavení na Interlagosu připomenout.

img-responsive

Alonso získal v roce 2005 svůj první titul | foto: Lotus F1 Team

1. Sezóna 2005: Alonso vs. Räikkönen
(rozdíl 25 bodů, 17. závod z 19)

Skončila pětiletá dominance stáje Ferrari, Italové vyhráli jen ostudnou GP USA. Nastupovalo dravé mládí, před brazilskou Grand Prix byl poměr vítězství mezi Španělem a Finem 6:6. Nezapomínejme na fakt, že v té době ještě platil systém s 10 body za vítězství, takže Kimiho šance byly spíše ve sféře teorie, i když s Brazílií do konce šampionátu chyběly ještě tři závody. Jenže sázka na to, že Fernando zůstane mimo body byla krajně ošemetná. Räikkönen musel jet na vítězství, a také o něj bojoval. V přímém souboji Alonsa předjel, ale ten se pořád pohyboval na bodech a Kimi nestačil na týmového kolegu Montoyu. Nakonec dojel Fin druhý a Fernando třetí. A při poměru bodů 117:94 už Španěl nemohl být předstižen a slavil první titul.

img-responsive

Schumacher se v roce 2016 loučil s F1 bez titulu | foto: Lotus F1 Team

2. Sezóna 2006: Alonso vs. M. Schumacher
(rozdíl 10 bodů, 18. závod z 18))

Po roce se Ferrari nečekaně zmátožilo a Michael Schumacher se před svým prvním odchodem z F1 hodlal loučit titulem. Jenže předchozí závod v Japonsku namíchal karty pro sedminásobného šampiona poněkud nepříznivě - odstoupil kvůli poruše motoru a v Brazílii ho mohlo zachránit pouze vítězství a Alonso nesměl bodovat. V kvalifikaci zajel Michael až desátý nejlepší čas a v devátém kole musel do boxů, čímž se propadl až na samotný konec startovního pole. Jak se na šampiona sluší, Michael bojoval a z 20. příčky postoupil na čtvrtou v cíli. To mu ale nebylo nic platné, protože Alonso si střežil druhé místo, což mu zajistilo obhajobu titulu. 

img-responsive

Icemanův titul asi překvapil po posledním závodě dost lidí | foto: Scuderia Ferrari

3. Sezóna 2007: Hamilton vs. Alonso vs. Räikkönen
(rozdíl 7 bodů, 17. závod ze 17)

Pro jakýkoli šampionát úžasná situace - v posledním závodě bojovali o titul ještě tři piloti. Hamilton měl před Alonsem náskok 4 bodů a dalších sedm ztrácel Kimi. Tento ročník byl ve znamení vnitrotýmového boje u McLarenu a jak to bývá, když se dva perou, třetí se směje (vzpomeňte si na rok 1986!) Všeobecně se čekalo, že si to o titul rozdají právě Hamilton a Alonso, jenže Lewis v úvodním kole chyboval a po potížích s převodovkou klesl mimo bodovaná místa, Alonso se sice snažil seč mohl, ale na týmovou dvojic Ferrari neměl, ztratil na ni téměř celou minutu a tím přišel i o třetí titul ve prospěch nečekaného šampiona - Icemana Kimi Räikkönena.

img-responsive

Felipe Massa udělal v Brazílii pro zisk vysněného titulu maximum. Marně... | foto: Scuderia Ferrari

4. Sezóna 2008: Hamilton vs. Massa
(rozdíl 7 bodů, 18. závod z 18)

Největší drama v F1, kdy o titulu nerozhodoval poslední závod, ale doslova poslední kolo a metry Grand Prix. V deštivé Grand Prix šel Massa tvrdě za jediným cílem, který mi dával naději - vyhrát závod a doufat, že Hamilton nebude lepší než šestý. Massovi nahrávala i případná rovnost bodů, protože vítězstvím v Brazílii by přeměnil poměr triumfů na 6:5 ve svůj prospěch. K lítosti domácího publika se však Hamilton celý závod až na krátkou výjimku při plánovaném pit-stopu pohyboval mezi čtvrtým a pátým místem. Těsně před koncem se však před něj dostali Glock a Vettel a Massa měl v tu chvíli v kapse titul šampiona. O všem rozhodlo dramatické poslední kolo, kdy Timo Glock na použitých pneumatikách nedokázal vzdorovat dvojici Vettel a Hamilton. Reportéři už oslavovali Massu, když museli své nadšení zrevidovat. Páté místo Lewise Hamiltona znamenalo, že pilot McLarenu stal v té době nejmladším mistrem světa. Massa mohl jen smutným gestem naznačit, že dal do závodu celé srdce a víc udělat nešlo.

img-responsive

Veni, vidi, vici. Button existenci Brawnu GP vydělal mistrovský titul | foto: www.brawngp.com

5. Sezóna 2009: Button vs. Barrichello vs. Vettel
(rozdíl 14 bodů, 16. závod ze 17)

Blahoslavená Grand Prix Brazílie - popáté v řadě se tu rozhodlo o titulu, i když tentokrát to nebylo takové drama, jako loni. Už jenom bodový rozdíl naznačoval, že Button je na zázraku zvaném Brawn GP v určité výhodě, i když na piloty ještě čekala po Brazílii závěrečná Grand Prix v Abú Zabí. Zatímco Buttonovi a Vettelovi se nepovedla kvalifikace, šance se chopil domácí Barrichello, který vyrazil do závodu z pole-position. Jenže po počátečním vedení ho postihly problémy a znamenaly pád na 8. místo. A protože Vettel sice Buttona porazil, ale pouze v boji o čtvrté místo, mohl se britský dlouhán radovat ze svého premiérového titulu.

img-responsive

Vettel prokázal, že Schumacher má dobrého nástupce | foto: Daimler AG

6. Sezóna 2012: Vettel vs. Alonso
(rozdíl 13 bodů, 20. závod z 20)

Dvacátý a poslední závod sezóny stavěl do lepší pozice Vettela, ovšem použijme další rčení o tom, že se nemá říkat hop, dokud nejste za překážkou. Hned po startu se dostal Němec do složité situace a skončil zády ke směru jízdy. Do vysílačky plačtivě bilancoval neúspěch, ale nakonec se opět rozjel a vrátil do závodu. S ohledem na kvality jeho Red Bullu se dalo předpokládat, že brzy stáhne náskok na minimálně polovinu startovního pole, navíc Alonso potřeboval nutně vyhrát a zatím se motal kolem čtvrtého místa. V 18. kole ho Vettel dostihl a při zastávce se dostal před něj. Fáze safety ještě nabídla drobnou zápletku, ale Alonso nedokázal víc než se probojovat na druhé místo - a to mu s ohledem na Vettelovu šestou příčku nestačilo. Sebastian měl pořád ještě tři body náskoku a také si zajistil třetí titul...

7. Sezóna 2016: Rosberg vs. Hamilton ???
(rozdíl 19 bodů, 20. závod z 21)

Mezi oběma piloty Mercedesu je v této chvíli 19 bodů. Pokud Nico "udělá" na Lewise alespoň sedm bodů, je rozhodnuto. Dočkáme se tedy v Brazílii další korunovace šampiona? Počkejme si do nedělního večera.

Google+ Vytisknout

Diskuze: 6 brazilských mistrovských titulů. Kdy byl v Jižní Americe korunován světový šampion?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 07.11.2016 13:29 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

McLaren při loňské prezentaci nového auta

Po Ferrari zveřejňuje datum odhalení nového vozu také McLaren, Mercedes a Toro Rosso

Kevin Magnussen s Haasem v Mexiku

Haas si v prvních sezónách v F1 vede lépe než Force India, myslí si spokojený Magnussen

U Renaultu se kompresor i MGU-H nacházejí v zadní části motoru

McLaren vyřešil jiné uspořádání pohonné jednotky Renaultu. V čem se liší od Hondy?

Räikkönen, Kimi

Personální změny v Itálii: Räikkönen má nového inženýra, Toro Rosso opouští šéf aerodynamiky

Martin Whitmarsh

Bývalý šéf McLarenu Martin Whitmarsh se vrací do F1

Sergej Sirotkin se dočkal vytoužené příležitosti

Williams potvrzuje Strolla se Sirotkinem, Kubica rezervním jezdcem

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Dietrich Mateschitz v Barceloně

"Verstappen je nový Ayrton Senna," tvrdí majitel týmu Red Bull

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Newey o tom, proč odmítl pohádkové nabídky Ferrari i Mercedesu

  2. "Pohonné jednotky v F1 nejsou drahé," argumentuje Prost. A hned sklízí kritiku

  3. McLaren vyřešil jiné uspořádání pohonné jednotky Renaultu. V čem se liší od Hondy?

  4. Personální změny v Itálii: Räikkönen má nového inženýra, Toro Rosso opouští šéf aerodynamiky

  5. Po Ferrari zveřejňuje datum odhalení nového vozu také McLaren, Mercedes a Toro Rosso

  6. Bývalý šéf McLarenu Martin Whitmarsh se vrací do F1

reklama

Zprávy odjinud